مردم درباره آینده دلار چه فکر می‌کنند؟

مردم درباره آینده دلار چه فکر می‌کنند؟

رکوردشکنی جدید دلار خبر می‌دهد که خوشبینی‌ها به زنده‌ شدن مذاکرات وین رنگ باخته و ظاهرا معرفی کابینه ريیسی هم نتوانسته امیدی در بازار ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز چهارشنبه دلار رکورد قیمت سال 1400 را شکست و بهای آن به 26 هزار و 500 تومان نزدیک شد. البته شیب صعودی دلار از روز سه‌شنبه آغاز شده بود و برخی فعالان علت آن افزایش نرخ حواله درهم امارات عنوان می‌کردند.

ظاهرا روز سه‌شنبه صرافی‌ها راحت اقدام به عرضه درهم نمی‌کردند و همین هم موجب شد که درهم تا نزدیکی محدوده 7 هزار و 200 تومان افزایش پیدا کند. پیش از این تحلیلگران فنی پیش‌بینی کرده‌ بودند که با گذشت درهم از این مرز، دلار هم مرز 26 هزار و 300 تومانی را رد می‌کند و شروع به افزایش می‌کند.

در این میان اما برخی امیدوار بودند با انتشار لیست نهایی وزرای پیشنهادی دولت جدید به مجلس تردید معامله‌گران کمتر و مسیر نرخ دلار اصلاح شود. به خصوص بعد از صحبت‌های مقامات جدید درباره برجام، که امیدواری را درباره احتمال ادامه یافتن مسیر مذاکرات وین بیشتر کرده بود.

با این حال ظاهرا معرفی فهرست وزرا بازار را کمی مایوس کرد. البته همزمان روز سه‌شنبه برخی رسانه‌های امریکایی از جمله بلومبرگ و واشنگتن‌پست هم از احتمال شکست بایدن در احیای برجام نوشتند و توضیح دادند که این فرآیند بسیار دشوار و حتی ناممکن شده است. از نگاه فعالان بازار این یعنی رنگ باختن امیدها به احیای برجام به عنوان آخرین امید معامله‌گران!

تحلیل مردم از آغاز مسیر صعودی بر بازار ارز هم ظاهرا بر سه عامل اصلی استوار است؛ کابینه دولت جدید، کاهش امیدها به احیای برجام، کسری بودجه و تورم.

در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان درباره بازار، همزمان با رکوردشکنی جدید اسکناس آمریکایی را می‌خوانید:

« تا زمانی که با دنیا تعامل نکنیم و دست از بزرگ‌بینی برنداریم، آش همان آش است و کاسه همان کاسه»

« بازهم تاکتیک اینها این شده این که قیمت دلار را افزایش می‌دهند و تورم فوق سنگین بر مردم تحمیل می‌کنند تا عده‌ای ساده‌لوح در بازار بورس فکر کنند که سود کردند»

« به زور یک ماه جلوی گرانی ارز را گرفتند، حالا ريیس‌جمهور جدید جای خودشو گرفته و از اینجا به بعد هر بلای سر مردم میاد به درک… به خدا مردم امسال گرانی کاری باهامون بکنه که اسم خودمونم یادمون بره…»

« چند ماه دیگه که دلار به زیر 20 تومان برسه لیبرال‌ها چه حرفی برای گفتن خواهند داشت؟چون اولا هنوز وزرای دولت تایید نهایی نشدن، ثانیا همه کارشناسان اقتصادی می‌گن تاثیر تحریم در تورم 10 تا 20 درصد هست و قیمت‌ها دستوری بالاست»

« سر قضیه برجام نجبنن ابرتورم، سوختن تروخشک با هم و و بر باد رفتن همه چی در راهه از جمله دلار. حالا از ما گفتن بود»

« انتخابات و وعده‌های انتخاباتی تموم شد برای همین صعود قیمت‌ها شروع شد. از اولم مشخص بود دیگه... تا هشت سال دیگه خدا کنه زنده بمونیم شاید فرجی شد»

« از همون موقع هایی که بایدن نامزد ریاست‌جمهوری شده بود، عده‌ای خوش‌خیال می‌گفتند که اگه بایدن ريیس‌جمهور بشه تحریم‌ها رو برمی داره و همه چیز ارزون میشه. سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران ثابته و همیشه این بوده که ایران رو هر جور شده مهار کنه. بنابراین دوستان توجه کنید هیچ توافقی با آمریکا ‌شکل نمی‌گیره. احتمالا دلار بالاتر هم میره. ممکنه دولت در مقاطعی با تزریق کمی ارز باقی‌مانده در خزانه، به طور موقت قیمت ارز رو بیاره پايین ولی چون ارزی در خزانه نیست، همین مقدار کم رو دولت مجبوره برای واردات واکسن، دارو و نهاده‌های دامی کنار بذاره. پس خیالتون راحت باشه دلار تا آخر سال گرانتر هم میشه»

« خدا ازشون نگذره. تا بودجشون کم میشه دلار رو میبرن بالا. حالا که پول نفت نیست با این کارا خرجشون رو از جیب مردم میدن»

«چرا باید قیمت دلار صعودی نشود ؟؟؟ مثلا چه اتفاق خاصی در عمل افتاده که قراره همه چیز گل و بلبل بشه؟؟؟ مشکلات ما یک بخش مربوط به تحریم‌هاست که هیچ اتفاقی نیوفتاده. تازه اگه بیوفته طی یک زمانی و با یک شیبی اتفاق میوفته. یک بخش بزرگی هم مربوط به حجم نقدینگی وحشتناکی است که طی سالها به وجود آمده و منجر به تورم شده و اصلاح آن اگر عزمی باشد زمان‌بر است»

مطالعه بیشتر: قیمت دلار رکورد سال را شکست/ چرا بازار ارز سرکش شد؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد