نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها 25 هزار تومان

نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها 25 هزار تومان

نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه 1401 برای هر یورو معادل 265 هزار ریال و برای هر دلار آمریکا معادل 250 هزار ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین شد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرد: «پیرو بخشنامه‌های منتهی به بخشنامه‌شماره 376983‌/00 تاریخ 24 اسفند 1400 موضوع اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه 1400، حسب مصوبه جلسه تاریخ 21 اسفند 1401 هیات عامل بانک مرکزی، مقرر شد:

الف) اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی 1401 در چارچوب مصوبه جلسه تاریخ 5 بهمن 1400 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، برای هر یورو معادل265 هزار  ریال و برای هر دلار آمریکا معادل 250 هزار  ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال 1401 تسعیر شود.

ب) سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنان‌چه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان‌دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی گردد. ضمنا ‌چنان‌چه مانده سرفصل مزبور نشان‌دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفا کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

ج) قراردادهای منعقده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین است.

د) مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در آخرین مقطع تهیه صورت‌های مالی، تا مقطع بعدی اعلام آن، ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است. همچنین در خصوص اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرپولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد/ تحصیل‌/ تجدید ارزیابی) لازم ‌الاجرا است.

در پایان این بخشنامه آمده است، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‌/96  تاریخ 16 مرداد 1396 به تمامی واحدهای ذی‌ربط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.»

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد