بورس در هفته‌ای که گذشت/ افت‌وخیز بازار سرمایه امیدوار به وعده‌های بورسی کاندیداها

بورس در هفته‌ای که گذشت/ افت‌وخیز بازار سرمایه امیدوار به وعده‌های بورسی کاندیداها

رشد 193 درصدی صف های خرید در بازار سرمایه به همراه کاهش صف‌های فروش نوید بازگشت تعادل به بورس را می دهد. این مساله در حالی رخ داده است که از 7 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هر یک برنامه‌های مشخصی برای حمایت از بازار سرمایه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با داغ شدن رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، یکی از موضوعات مهمی که توسط کاندیداهای ریاست جمهوری درباره آن به اظهار نظر و ارايه راهکار می‌پردازند، مساله بازار سرمایه و بورس بوده است.

همه کاندیداهای احراز صلاحیت شده برنامه‌های خود را برای بازار سرمایه ارايه کرده و به دنبال کسب آرا سهامداران خرد در این رقابت‌ها هستند.

همین موضوع سبب شده است که بازار سرمایه در یک افت و خیز قرار بگیرد. نوسان ایجاد شده در شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن می‌تواند این مساله را به خوبی نشان دهد.

نوسان شاخص کل ادامه پیدا می‌کند؟

طی هفته گذشته شاخص کل سه روز را مثبت پشت سر گذاشت و دو روز را هم با کاهش همراه بود. شاخص کل بورس در حالی که در دو روز ابتدایی هفته روندی صعودی داشت، اما در روزهای دوشنبه و سه‌ شنبه شاهد نزول شاخص بودیم و در نهایت روز چهارشنبه شاخص کل رشد کرد، تا در حوالی نیمه کانال 1.1 میلیونی بماند.

در پایان هفته گذشته در مجموع شاخص کل 39 هزار و 317 واحد بالاتر از هفته قبل ایستاد و رشد 3.5 درصدی را تحربه کرد.

افت شاخص هموزن در هفته دوم خرداد

شاخص کل هم وزن بر خلاف شاخص کل بورس با افت اندک هزار و 114 واحدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، در محدوده 382 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن در هفته گذشته، روزهای ابتدایی و انتهایی هفته را سبزپوش بود و در روزهای دیگر هفته با کاهش مواجه شد.

کاهش 0.3 درصدی شاخص کل هموزن در این نشان می‌دهد، هنوز نمادهای کوچک بازار با اقبال شرکت‌های حقوقی مواجه نشده اند و این مساله در صورتی که در هفته‌های بعد اتفاق نیفتد می تواند باز هم نا امیدی را به بازار سرمایه باز گرداند.

رشد 21 درصدی میانگین ارزش معاملات

در هفته اخیر، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز سه‌‌شنبه بود که ارزشی معادل 6 هزار و 890 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز دوشنبه محقق شد که به رقم 10 هزار و 359 میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته 8 هزار و 9 تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 577 میلیاردی هفته پیشین، رشد 21 درصدی داشته است.

کاهش صف‌های خرید و افزایش صف‌های فروش

روند کاهشی تعداد نمادهایی که در صف فروش قرار دارند مانند هفته‌های گذشته در این هفته نیز ادامه پیدا کرد و میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 2 هزار و 877 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 654 میلیارد تومان کمتر بود و افت 18 درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته دوم خرداد نیز 514 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 339 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 193 درصد افزایش یافته است.

کاهش 71 درصدی میانگین خروج پول حقیقی

روز نخست هفته گذشته خروج پول از بازار سرمایه روند معکوس به خود گرفت و پس از 11 روز که پول از بورس خارج شده و 485 میلیارد تومان پول وارد بورس شد، اما پس از آن چهار روز متوالی رقم خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود.

در مجموع میزان خروج پول حقیقی نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. در مجموع کل هفته 702 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین خروج پول حقیقی 142 میلیارد تومان در این هفته بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 71 درصدی داشته است.

در دو هفته گذشته با توجه به آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از متغیرهای بازار سرمایه رشد محسوسی را تجربه کرده اند. در صورتی که این مسیر ادامه پیدا کند، می‌تواند سهامداران را امیدوار به ادامه روند فعلی در بورس کند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد