کدام مناطق برای پیش خرید آپارتمان در تهران بهتر است؟

کدام مناطق برای پیش خرید آپارتمان در تهران بهتر است؟

رشد تهران از زمان شکل گیری هسته اولیه در اطراف بازار کنونی آغاز شده و تا به امروز وسعت آن به حدی رسیده است که از سمت غرب هم مرز با استان البرز شده است.

بورس نیوز: تهران بیشترین آمار معاملات ملکی در کشورمان را دارا میباشد و این به دلیل کوچ جمعیت از سایر نقاط به سمت پایتخت میباشد.

رشد تهران از زمان شکل گیری هسته اولیه در اطراف بازار کنونی آغاز شده و تا به امروز وسعت آن به حدی رسیده است که از سمت غرب هم مرز با استان البرز شده است. در این مطلب نقاط رو به رشد برای پیش خرید آپارتمان در تهران را از چند سو مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به این نتیجه برسیم که اگر قصد شما برای خرید آپارتمان صاحبخانه شدن و یا سرمایه گذاری است چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشید و بدانید که کدام مناطق برای این کار مناسب‌تر است و علت آن چیست در ادامه با ما همراه باشید.

مناطق آینده دار برای پیش خرید آپارتمان در تهران

حتما زماینکه صحبت از یک منطقه در تهران میشود اگر بزرگتری در جمع وجود داشته باشد به شما خواهد گفت که آن منطقه یک زمان بیابان بوده است! بله این جمله راجع به تمامی مناطق تهران صدق میکند ولیکن بسته به سن شخصی که این حرف را به شما میزند باورش سخت است که آن منطقه یک زمان آباد نبوده ولیکن وضعیت الانش به شکل دیگری است. در واقع از زمان کوچ مردم ری به حوالی بازار تهران هسته شکل گیری تهران از آن نقطه شروع شده و تا جایی ادامه پیدا کرده که تهران از شمال، جنوب و شرق و غرب دیگر جای پیشروی برای ساخت و ساز ندارد.

در این بین مناطقی هستند که در حال حاضر ساخت و ساز در آن جریان دارد. اینکه میگوییم ساخت و ساز منظور ساخت و ساز انبوه است وگرنه در همه مناطق حتی با اینکه فضای ساخت بسیار کم است باز هم خانه‌های قدیمی تخریب و نوسازی میشوند. اما مناطقی مانند 22 و 5 با تصمیم شهرداری برای کنترل سرریز جمعیت مناطق دیگر و داشتن فضای ساخت بیشترین آمار ساخت و ساز در تهران را دارا میباشند و هر منطقه‌ای که جدید است در واقع جزو مناطق آینده دار برای پیش خرید آپارتمان در تهران به حساب می‌آید و در هر بازه زمانی یک یا چند منطقه روی بورس میباشند.

تفاوت برای سرمایه گذار چیست؟

حال این سوال برای شما پیش می‌آید که تفاوت برای شخصی که قصد سرمایه گذاری یا صاحبخانه شدن دارد چیست؟ در یک منطقه که ساخت و ساز در آن اشباع شده و خریدار و فروشنده همیشه در آن حضور دارند قیمت‌ها مشخص است. اگر سازنده‌ای یک ساختمان روی اسکلت در محدوده زعفرانیه داشته باشد لازم نیست قیمت آنرا خیلی پایینتر از محدوده اعلام کند بلکه تنها 5 الی 10 درصد پایینتر خریدار دارد، زیرا قیمت منطقه فیکس شده و مشخص است.

اما زمانیکه به مناطقی مانند 22 و 5 میرسیم، ساختمان‌های نیمه کاره و در حال ساخت بسیار زیاد هستند و بطور کلی منطقه مانند شهری جدید و تازه تاسیس در حال ساخت و ساز است. برخی انبوه سازی‌ها مانند پروژه ستین بصورت شهرکی در حال ساخت و ساز میباشند و در این حالت شرایط برای خریدار آسانتر و حق انتخاب بیشتر است. همچنین قیمت‌ها هنوز به قیمت واقعی نرسیده اند، چون هنوز پروژه‌های بسیاری در حال اجرا با شرایط متفاوت هستند. پس تفاوت سرمایه گذاری شما در یک منطقه به قیمت رسیده با یک منطقه در حال ساخت این است که رشد قیمت واقعی مناطقی مانند 22 و زمانی اتفاق می‌افتد که ساختمان‌های تکمیل شده و زمین‌های قابل ساخت نیز محدود شوند.

حال با مقایسه امکانات، وسعت، فضای سبز، مدرن بودن منطقه و جدید بودن امکانات مشاهده خواهید کرد که همان منطقه‌ای که چندان توجهی به آن نمیکردید تبدیل به یک محدوده لوکس و مدرن در تهران شده است.

فاکتور‌های مهم برای پیش خرید آپارتمان در تهران

چند فاکتور مهم برای پیش خرید آپارتمان در تهران را باید رعایت نمایید تا از انتخاب خود پشیمان نشوید. اول اینکه اگر در منطقه‌ای تازه تاسیس اقدام به سرمایه گذاری مینمایید به امکانات پروژه توجه کنید و سعی نمایید پروژه‌ای را انتخاب کنید که از استاندارد‌ها کمی جلوتر باشد، اما نه خیلی بیشتر. به عنوان مثال در منطقه 1 ساختمانی که 15 سال پیش بدون مشاعات آبی ساخته شده در حال حاضر نداشتن این امکانات برایش یک نقطه ضعف بزرگ نسبت به دیگر ساختمان‌ها است.

شاید در زمان ساخت پروژه داشتن و یا نداشتن مشاعات آبی آنچنان اهمیتی نداشته باشد ولیکن در حال حضر بسیار مهم است. حتی این ساختمان میتوانست با داشتن این ویژگی حتی با گذشت 15 سال از ساخت روی بورس باشد. در مورد خریدتان در مورد پروژه‌های ساختمانی علی الخصوص در مناطق رو به رشد باید به این نکته توجه داشته باشید که سازنده‌ها برای رقابت هم که شده سازه‌های جدیدتر و مدرن تری ارايه خواهند داد و خیلی زود سازه‌های قدیمی‌تر با امکانات قدیمی‌تر از نظر رشد قیمتی نسبت به سازه‌های مدرن عقب می‌افتند. برخی پروژه‌ها مانند پروژه یاران این امکانات را برای مناسبتر کردن قیمت حذف کرده اند ولیکن بهتر است کمی آینده نگری داشته باشید و سازه‌ای که برای خرید انتخاب مینمایید دارای شرایط و امکانات بهتری نسبت به استاندارد‌های روز باشد.

دیگر مواردی که خریدار باید در نظر داشته باشد

چند مورد دیگر نیز باید از سوی خریدار مورد توجه باشد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. مورد اول سابقه سازنده و پشتوانه آن است که باید بررسی شود و همچنین علت پیش فروش واحد‌ها را باید جویا شوید. در واقع برای یک سازنده فروش یک واحد قبل از آماده شدن آن بسیار کم سود‌تر از فروش واحد آماده است و برخی مواقع سازنده برای تامین مالی ادامه پروژه اقدام به پیش فروش برخی واحد‌ها مینماید، اما مشاهده شده که یک سازنده چندین پروژه را همزمان در حال اجرا دارد و برای خرید زمین دیگر یا تکمیل یک پروژه دیگر اقدام به پیش فروش عمده واحد‌های خود در یک پروژه دیگر مینماید.

در مورد این سازنده‌ها بهتر است کمی احتیاط نمایید و تحقیقات خود را کامل نمایید. مورد بعدی راجع به مدت زمان تحویل است، اگر پرداخت شما بصورت مرحله‌ای با پیشرفت پروژه است و قیمت خرید شما نیز قطعی است بد نیست بدانید تاخیر پروژه چندان به ضرر شما نیست بلکه به نفع شما و به ضرر سازنده است. زیرا ارزش پول ممکن است برای اقساط بعدی شما کاهش بیابد، اما تعهدات شما ثابت است و این به ضرر سازنده‌ها خواهد بود.

به همین دلیل است که در بالا اشاره نمودیم که عموما پیش فروش واحد‌ها چندان برای سازنده‌ها گزینه مناسبی نیست مگر آنکه بخشی از آن به منظور تامین سرمایه انجام شود در غیر اینصورت سازنده‌ای که صفر تا صد پروژه را انجام دهند قطعا سود بسیاری نسیب خواهد شد.

نتیجه گیری کلی

بطور کلی سرمایه گذاری در مسکن همیشه سودآور است، نه در کشورمان بلکه در تمام دنیا اینگونه است. تمامی ثروتمندان دنیا بالاخره دستی بر املاک دارند و دلیل این موضوع این است که زمین خلق یا تولید نمیشود و جمعیت جهان نیز رو به افزایش است همچنین تامین نیاز مسکن از اولویت‌های هر خانواده‌ای میباشد. به همین دلیل میتوانید با خیال راحت وارد بازار مسکن شوید، اما میزان سرمایه و مدت زمانی که بابت برگشت سرمایه انتخاب مینمایید به همراه ریسک پذیری شما تعیین کننده آینده سرمایه گذاری شما است.

اگر قصد شما خرید واحد آماده باشد قطعا گزینه‌های شما متفاوت است، اما اگر میتوانید چند سالی را بر روی پیش خرید سرمایه گذاری نمایید قطعا متراژ بیشتر و حتی محله‌ای بهتر میتواند جزو گزینه‌های شما باشد و همه این‌ها بسته به روحیه سرمایه گذاری شما دارد. در این مطلب به بررسی نقاط رو به رشد برای پیش خرید آپارتمان در تهران پرداختیم و تفاوت آینده سرمایه گذاری در آن‌ها را با بررسی جزيیات خدمت شما ارايه دادیم.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد