رالی بورس های جهانی

رالی بورس های جهانی

شاخص های مهم بورسی در اروپا و آمریکا صعود کرد.

به گزارش بلومبرگ، با احیای تدریجی سطح تقاضا در جهان و بهبود فعالیت کسب و کارها، معامله گران بیش ازپیش به خرید سهام شرکت ها ترغیب شده اند به ویژه آن که انتظار می رود شاهد موج جدید افزایش قیمت سهام شرکت ها باشیم. داده های منتشر شده نشان می دهد که میزان ساخت و ساز خانه در آمریکا افزایش یافته که این مساله،  یک سیگنال از تقویت رشد اقتصادی در ماه های آینده برای معامله گران بوده است. این رشد حتی می تواند در بازار کار هم اثرات مثبتی داشته باشد.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، افزایش غیرمنتظره ابتلا به کرونا در کشورهای جهان باعث وحشت معامله گران از بازگشت مقررات سخت قرنطینه ای شده است. گونه جهش یافته دلتا برخلاف گونه های قبلی، بیش از همه جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و این خبر خوبی برای شرکت هایی که به دنبال بازگشایی کامل هستند، محسوب نمی شود. در انگلیس بوریس جانسون- نخست وزیر- موافقت خود برای بازگشت به زندگی عادی را اعلام کرد که شامل لغو ممنوعیت تجمعات و استفاده از ماسک می شود. البته در حمل و نقل عمومی ماسک الزامی است.  

در خبری خوب برای سیاستگذار اروپایی،  مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد متوسط نرخ تورم 19 کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به ژوين با 0.3 درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به 1.9 درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط 2.2 درصد بوده که از ماه قبل 0.1 درصد کمتر شده است.

رییس بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد نرخ تورم در ماه های آینده نیز در سطح بالایی باقی بماند. به گفته جروم پاول، تورم با سرعت بالایی افزایش یافته و به همین دلایل به چندین ماه برای کاهش آن زمان نیاز است. رییس فدرال رزرو گفته است در نتیجه شیوع کرونا، بخش تولید با محدودیت مواجه شد و برای عرضه نیز محدودیت هایی پیش آمد که همین دلایل باعث افزایش تورم در بخش کالا و خدمات شد. پاول بار دیگر از بازگشت تورم به محدوده دو درصدی پس از یک دوره کوتاه خبر داد.  

موسسه رتبه بندی فیچ در گزارشی از وضعیت اقتصاد آمریکا اعلام کرد به لطف سیاست حمایتی دولت و بانک مرکزی، اقتصاد این کشور از پیامدهای کرونایی بهبود یافته است اما با توجه به تشدید بحران بدهی و چاپ گسترده پول برای تامین هزینه ها، اقتصاد آمریکا با خطر یک بحران مالی مواجه است که می تواند در نهایت منجر به بی ثباتی اقتصادی شود و به همین دلیل چشم انداز اقتصاد این کشور منفی است. این موسسه همچنین نرخ رشد امسال آمریکا را 6.7 درصد پیش بینی کرده است.  

نرخ تورم آمریکا کماکان به طرز نگران کننده ای رو به افزایش است: متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در 12 ماه منتهی به ژوين با 0.4 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح 5.4 درصد رسید.  این نرخ تورم که 0.5 درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در 13 سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به 45.1 درصد رسیده است.

تحرکات بانک های مرکزی زیر ذره بین معامله گران بورسی قرار گرفته است؛  کمیته پولی بانک مرکزی اروپا در حال بازنگری سیاست های نرخ بهره ای خود است. انتظار می رود نرخ بهره نسبت به سطح کنونی افزایش سریعی پیدا کند که آخرین بار در سال 2003 چنین بازنگری انجام شده بود. کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا گفته است حفظ ثبات بازارهای مالی و حمایت از بخش های آسیب دیده از کرونا به قوت خود باقی خواهند ماند و الان زمان مناسبی برای قطع همه حمایت ها نیست.  

روابط بین آمریکا و چین بار دیگر به محدوده تنش بازگشته و وزارت بازرگانی آمریکا از تحریم 14 شرکت چینی به اتهام نقض حقوق بشر مسلمانان منطقه سن کیانگ خبر داد. از طرف دیگر وانگ ونگ بین- سخنگوی وزارت خارجه با محکومیت این تصمیم گفته است که دولت این کشور تمامی اقدامات لازم برای حمایت از شرکت های چینی را انجام خواهد داد و در زمان مناسب با اقدام متقابل به این تحریم های آمریکا پاسخ داده خواهد شد.  

تاکنون بیش از 192 میلیون و 82 هزار و 846 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و 117 هزار و 590 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 625 هزار و 46 نفر، برزیل با 542 هزار و 877 نفر، هند با 414 هزار و 657 نفر، مکزیک با 236 هزار و 469 نفر و پرو با 195 هزار و 243 نفر بوده است.

جورجیو کاپوتو - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه هامبرو کپیتال - گفت: این احتمال وجود دارد که به رشد اقتصادی به حداکثر توان خود رسیده باشد اما این مساله لزوما بدان معنا نیست که چرخه رشد به پایان رسیده است. اینکه مقابله با گونه جهش یافته دلتای ویروس کرونا به کجا می رسد و نرخ تورم چه زمانی در سراشیبی قرار خواهد گرفت دو مساله مهمی هستند که در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری در تعیین رشد اقتصادی در ماه های بعد موثر خواهند بود.  

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 1.62 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 34 هزار و 511.99 واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی 500» با 1.52 درصد صعود تا سطح 4323.06 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 1.57 درصد افزایش در سطح 14 هزار و 498.88 واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 0.54 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 6881.13 واحد بسته شد.  شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش 0.55 درصدی و ایستادن در سطح 15 هزار و 216.27 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با پیشروی 0.81 درصدی در سطح 6346.85 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 0.68 درصد بالا رفت و به 8358 واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با کاهش 0.96 درصدی تا سطح 27 هزار و 388.16 واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ 0.84 درصد پایین رفت و در سطح 27 هزار و 259.25 واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش 0.09 درصدی را تجربه کرد و در سطح 5109 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.46 درصد کاهش و ایستادن در سطح 7252.23 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 1.49 درصد افزایش به 67.42 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود 1.52 درصدی به ازای 69.64 دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود 0.28 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1810.51 دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت 0.27 درصدی به ازای 24.98 دلار مبادله شد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد