صنعت سیم و کابل حلقه گمشده در صنعت ایران

صنعت سیم و کابل حلقه گمشده در صنعت ایران

یک عضو هیيت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل از مغفول ماندن این صنعت انتقاد کرد و با بیان این که ...

احمدرضا شاهمرادی عضو هیيت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل  در نشست خبری اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل‌ ایران و صنایع وابسته گفت: « سیم و کابل یک صنعت استراتژیک در کشور است که در زمینه های مختلف همچون برق، مخابرات، الکترونیک، کابل های قدرت و ابزار دقیق در حال تولید و فعالیت هستیم.

وی با بابیان این که فعالان صنعت خودروسازی و حوزه بازرگانی عضو انجمن صنعت سیم و کابل هستند ادامه داد: « در حال حاضر مهمترین؛ کشورهای هدف صادارتی این صنعت شامل عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و بزرگترین رقیب ایران در این بازارهای صادراتی کشور ترکیه است که بیشترین رقابت را در کشور عراق با ایران دارد».

وی کشورهای اردن ، عمان و امارات را از دیگر رقبای ایران دانست و با بیان این که از بین ده کشور اول تولیدکننده این صنعت حدود 5 کشور در آسیا رقیب محسوب می شود بیان کرد: «در این صنعت هیچ گونه نگرانی از بابت سرمایه گذاری وجود ندارد و اگر دولت همراه و پشتیبان این صنعت باشد به طور حتم یکی از بزرگترین معضلات کشور یعنی  کسری برق جبران خواهد شد».

عضو هیيت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که کمبود برق فقط با تولید  توسط نیروگاه ها اتفاق نمی افتد یادآور شد: « چرا که شبکه های انتقال برق قدیمی است و منجر به اتلاف برق می شود».

وی با تاکید بر این که در تولید برق مشکلی نداریم با ابراز تاسف از دیده نشدن این صنعت در میان مردم و مسيولان    تاکید کرده و افزود: « مشهد موفق به تعویض کابل ها و کمترین هدر رفت در زمینه برق شده در حالی که 14 درصد تلفات انرژی در غرب مازندران اتفاق می افتد».

شاهمرادی در ادامه با اشاره به این که این صنعت یکی از مهمترین نقش ها را در معزلات اجتماعی بازی می کند ادامه داد: «چرا هر زمانی خودرویی آسیب می بیند یا تصادف می کند کسی نمی پرسد صنعت سیم و کابل کشور چه سهمی در این حوزه داشته است یا چرا کسی نمی پرسد تولیدکنندگان متخلف این صنعت چه نقشی در این تصادف بازی می کنند در حالی که همه نگاه ها به سمت و سوی خودروسازان است».

وی در راستای تایید بر سخنانش به حادثه پلاسکو به عنوان یک معزل اجتماعی که نمونه مشابه آن در همه کشور دیده می شود اشاره کرد و یادآور شد: « بسیاری از سیم و کابل های کهنه یا مورد دار توسط همکاران ما تولید و به فروش می رسد که متاسفانه در این خصوص آمار صحیحی در دسترس نیست».

شاهمرادی دو مشکل بزرگ پیش روی صنعت سیم و کابل را  تولید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد همراه با مشکلات فراروی صادرکنندگان دانست و افزود: «با توجه  به این که مواد اولیه اصلی این صنعت در کشور وجود دارد و دارای نیروی انسانی و انرژی ارزان، در کشور هستیم موفق شده ایم 100 درصد نیاز داخلی کشور را پاسخ دهیم این در حالی است که متاسفانه نیمی از ظرفیت این صنعت در کشور استفاده می‌شود.

تعرفه های صادراتی قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست

در ادامه این نشست حسین پیوندی از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن صنعت سیم و کابل ایران با اشاره به این که تعرفه‌های صادراتی محصولات ایرانی به‌حدی است که در مقایسه با سایر صادرکنندگان قادر به رقابت در بازارها به ویژه در عراق نیستند اضافه کرد: « همین موضوعات ریشه به تیشه صادرات این صنعت زده به شکلی که نیازمند اصلاحاتی در سیاست های داخلی برای جلوگیری از صادرات مواد اولیه هستیم».

وی شرط تبدیل شدن ایران به صادرکننده بزرگ را بازار منطقه را منوط به تغییر الگوی مصرف انرژی و توسعه شرکت های بزرگ با ادغام شرکت های کوچک دانست

جای خالی صنعت سیم و کابل در واحدهای تولیدی

پیوندی خاطرنشان‌کرد: در حالی صحبت از تعطیلی واحدهای بزرگ فولادی و صنعتی در کشور به دلیل قطعی‌های برق می‌شود که کمتر کسی به موضوع اتلاف انرژی برق می‌پردازد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت سیم و کابل ایران با اشاره به این که نزدیک به 10 هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد که با نوسازی شبکه می‌توان بیش از 2 هزار مگاوات از این کسری را پوشش داد  افزود: «مصرف سالیانه مس در صنعت سیم و کابل 120 هزار تن و مصرف آلومینیوم در این صنعت 70 هزار تن در سال است».

در اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران وصنایع وابسته چه خبر است؟

شاهمرادی گفت: «اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران وصنایع وابسته قرار است در روز سه‌شنبه (14 تیرماه) در هتل المپیک تهران برگزار و به موضوعاتی همچون مشکلات صادراتی و تولید-توزیع سیم و کابل غیر استاندارد پرداخته شود

به گفته وی، صادرات سیم و کابل غیراستاندارد از کشور که تبدیل به بزرگترین مانع صادراتی شده است از دیگر منوضوعات مورد بررسی در این کنگره خواهد بود.

 پیش‌بینی می‌شود بین 15 تا 20 درصد محصولات تولیدی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت سیم و کابل ایران با اشاره به این که بین 15 تا 20 درصد محصولات تولیدی ،کیفیت و استاندارد لازم را ندارند خاطرنشان کرد: « تولیدکنندگان محصولات تقلبی به قدری حرفه ایی شده اند که حتی کارشناسان خبره سازمان ملی استاندارد با نمونه‌برداری‌های فعلی قادر به شناسایی این کالاها نیستند».

گفتنی است؛ در تاریخ های 14 و 15  تیرماه سال جاری اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته راس ساعت 10 صبح در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد