استمرار خروج پول از بازار سهام/ بررسی صف های خرید و فروش در بورس

استمرار خروج پول از بازار سهام/ بررسی صف های خرید و فروش در بورس

بازار سرمایه در هفته پایانی دی ماه با رشد صف‌های فروش مواجه شد تا یکی دیگر از هفته‌ها با بازدهی منفی را به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام در هفته چهارم دی ماه، شاهد بازدهی منفی در شاخص‌ها بود. البته شدت بازدهی‌ها برای هر یک از شاخص‌ها متفاوت بود. شاخص کل بورس که نمایانگر وزن و توان نمادهای بزرگ بورس است، با بازدهی منفی 4.12 درصد روبه رو شد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن که نمایانگر توان همه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است، با بازدهی منفی بیشتری معادل 5.12 درصدی روبه رو بود.

بررسی هفته گذشته شاخص‌های عملکردی بازار سهام نشان می‌دهد ارزش پایین معاملات خرد سهام و خروجی پول حقیقی‌ها از تالار شیشه‌ای همچنان از مهمترین مشکلات سهامداران به حساب می‌آید. نکته مهم دیگری که در این هفته خود را بیشتر نشان داد، ورود و اقبال پول‌ها به صندوق‌های با درآمد ثابت بود که سیگنال‌های منفی را به بازار سهام ارسال می‌کند.

سرانه معامله حقیقی‌ها هم همچنان به نفع فروشندگان است. این در حالی است که صف‌های فروش تنها در روز چهارشنبه متفاوت از روزهای قبل بود و تا حدی روندی کاهشی به خود گرفت؛ اما در سایر روزها ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات نسبت به ابتدای معاملات بیشتر بود.

به نظر می‌رسد حل مشکلات بورس و سهامداران در میان مدت و بلندمدت قابلیت اجرایی داشته باشد اما در کوتاه مدت انتظار اتفاق جدیدی را نباید داشت.

* رشد 49 درصدی خروج پول از بازار سهام

بازار سهام در تمام روزهای هفته پایانی دی ماه با خروج پول مواجه بود که این خروج نسبت به هفته گذشته رشدی 49.4 درصدی داشته است.

بررسی میزان پول خارج شده از بورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد، در مجموع این هفته مبلغ هزار و 974 میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است. طی معاملات این هفته و در روز سه شنبه رکورد سه ماهه اخیر بورس شکسته شد و این روند در 20 روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد.

* کاهش صف‌های خرید و افزایش صف‌های فروش

بررسی معاملات هفته گذشته بازار سهام نشان می دهد، میانگین صف‌های خرید در این هفته با کاهش 39 درصدی به عدد 39 میلیارد تومان رسیده است. کمترین میزان صف‌های خرید، روز سه شنبه که بازار با افت 30 هزار واحدی مواجه شد، رخ داد و بیشترین میزان صف خرید نیز روز چهارشنبه که بازار سرمایه رشد 4 هزار واحدی را ثبت کرد، ایجاد شده است.

اما در دیگر سوی معاملات، ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 39 درصدی روبرو شده و میانگین ارزش صف‌های فروش در این هفته به بیش از 173 میلیارد تومان رسیده است.

روز سه شنبه با 317 میلیارد تومان، و روز یکشنبه با 100 میلیارد تومان به ترتیب بیشترین و کمترین میزان صف‌های فروش رقم خورده است.

* رشد ارزش معاملات ثانویه اوراق بدهی

در هفته‌ گذشته، ارزش معاملات اوراق بدهی رشد نسبی داشت. مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر 159 هزار و 147 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 3 درصد کاهش داشته است. این هفته به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 42 درصد بود که نسبت به سهم 36 درصدی هفته پیشین افزایش یافته است.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد