از «خاندوزی» تا «خاندوزی»؛ دفاع تمام قد سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعاملی که توسط وزیر اقتصاد کنار گذاشته شد!

از «خاندوزی» تا «خاندوزی»؛ دفاع تمام قد سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعاملی که توسط وزیر اقتصاد کنار گذاشته شد!

موافقت خاندوزی با تغییر مدیرعامل بانک مسکن؛ خبری که در آخرین روز تابستان، رسانه‌ای شد. اما این پافشاری وزیر اقتصاد در شرایطی بود که بررسی‌های تابناک نشان می‌دهد، ريیس جمهور طی چندین نامه، خواستار ادامه مدیرعاملی شایان در بانک مسکن در راستای اجرای نهضت ملی مسکن بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمود شایان مردادماه سال 1399 سه ماه پس از درگذشت «ابوالقاسم رحیمی انارکی» مدیرعامل وقت بانک مسکن به دلیل ابتلا به کرونا، به پیشنهاد هیات مدیره بانک مسکن، طی حکمی از سوی دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، به سمت مدیر عامل جدید این بانک منصوب شده بود.

این تغییر و تحول در راس مدیریت بانک مسکن با برنامه‌های شایان برای حمایت از طرح‌های مسکن در دولت سیزدهم همراه شد، تا جایی که در نخستین سال آغاز به کار نهضت ملی مسکن (ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال) تنها بانکی که به تعهدات خود در قبال پرداخت تسهیلات مسکن عمل کرد، بانک مسکن بود. این در شرایطی بود که بر اساس قانون بودجه سال 1400، شبکه بانکی موظف به پرداخت 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای فاز اول نهضت ملی مسکن بود.

به گفته نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: «طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف شدند تا 20 درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص بدهند. این قانون هم در قانون بودجه 1400 و هم در قانون جهش تولید مسکن تاکید شد.»

بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید 20 درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند، اما غیر از بانک مسکن، دیگر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند



اما محمود شایان، مدیرعامل وقت بانک مسکن در گفت‌وگویی در این باره تاکید داشت: «در ارتباط با اینکه امروز ما یک الزام قانونی و یک الزام اجتماعی داریم، ناچاریم که قانون را اجرا کنیم. قانونگذار تاکید کرده است، 20 درصد تسهیلات پرداختی را به این بخش اختصاص دهد. البته نگفته که 20 درصد منابع را باید حتما به این کار اختصاص بدهید، بلکه گفته آنچه تسهیلات پرداخت می‌شود و پرداخت می‌کنید، از این بخش 20 درصد را جدا کنید و در بخش مسکن تزریق شود. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید 20 درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند، اما غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.»

در این شرایط که شایان مدیرعامل بانک مسکن، دغدغه‌ای جز تزریق تسهیلات و منابع بانکی به پروژه مهم نهضت ملی مسکن نداشت، شنیده‌ها حکایت از تلاش وزیر اقتصاد برای تغییر مدیرعامل این بانک داشت. این گمانه زنی‌ها در بدنه وزارت اقتصاد تا جایی ادامه داشت که ريیس جمهور نسبت به این مسايل واکنش نشان داد و خواستار تداوم مدیرعاملی شایان در بانک مسکن شد؛ درخواستی که بارها با نامه نگاری از سوی ريیس جمهور به وزیر اقتصاد همراه بود. اما بر خلاف این خواسته ريیس جمهور مبنی بر حمایت از ادامه فعالیت شایان در بانک مسکن، خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، تصمیم بر تغییر مدیرعامل بانک مسکن گرفت و اعلام کرد با بازنشستگی شایان موافق است.


امضای وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و مصر بودن ایشان بر پایان فعالیت مدیرعامل بانک مسکن آن هم در شرایطی که روند پرداحت تسهیلات این بانک در قبال اجرای نهضت ملی مسکن در سطح قابل قبولی قرار داشت، جای تامل داشت!

سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعاملی که توسط وزیر اقتصاد کنار گذاشته شد، دفاع کرد؟!

اما این پایان کار نبود و هفته گذشته، خاندوزی این بار در مقام سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم بدون اشاره به نامه‌های ريیس جمهور مبنی بر تداوم مدیرعاملی شایان در بانک مسکن، از عملکرد این بانک در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن تمام قد دفاع کرد و با اشاره به اینکه بانک مسکن در شبکه بانکی، مهم‌ترین اهرم تامین مالی در پروژه مسکن است، اظهار داشت: در این میان، 425 هزار واحد مسکن معرفی شده به بانک مسکن داشتیم که از این تعداد 185 هزار واحد به مرحله عقد قرارداد رسیده و 15 هزار واحد در شرف عقد قرارداد است؛ بنابراین، مجموعا حدود 200 هزار واحد مسکن به مرحله قرارداد در بانک مسکن رسیده است. این 200 هزار واحد مسکونی، حدود 63 تا 64 هزار میلیارد تومان قرارد‌هایی است که از سمت بانک مسکن منعقد شده است.

سخنگوی اقتصادی در ادامه افزود: تقریبا می‌توان گفت، 100 تکلیف بانک مسکن در این زمینه انجام شده است و پرونده تسهیلات مسکنی را نداریم که مدارکش تکمیل و آورده متقاضی هم انجام شده باشد، اما بانک مسکن تامین مالی نکرده باشد. این در حالی است که در سایر بانک‌ها در این زمییه عقب افتادگی دارند. امیدواریم تا سایر بانک‌ها هم همچون بانک مسکن به تحقق صد درصدی تعهدات خود در زمینه مسکن برسند.

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی؛ یک نفر در دو جایگاه؟

همان طور که بیان شد، خاندوزی پایان شهریور در مقام وزیر اقتصاد، موافق تغییر مدیرعامل بانک مسکن بود و در اول آذر، در مقام سخنگوی اقتصادی دولت از عملکرد بانک مسکن دفاع کرد؛ عملکردی که مشخصا دستاورد مدیرعاملی شایان در این بانک بوده است.

اما سوالی که به نظر می‌رسد پاسخ آن در دست وزیر اقتصاد دولت ريیسی است، چرایی رای به پایان کار شایان در بانک مسکن علی رغم درخواست ريیس جمهور از ایشان برای تداوم حضور شایان در این بانک است؟

به هر حال انتظار می‌رود وزیر اقتصاد به عملکرد ضعیف بانک‌ها در قبال نهضت ملی مسکن و عدم همراهی با برنامه مهم دولت ورود کند تا مشخص شود کدام مدیرعامل شایسته برکناری است. خواسته‌ای که امیدواریم سخنگوی اقتصادی در نشست هفتگی خود در روز‌های آتی به آن واکنش نشان دهد.


به هر حال تغییر مدیرعاملی که در اجرای مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم یعنی ساخت چهار میلیون مسکن، عملکرد قابل قبولی داشت و به خوبی از نقاط قوت و ضعف نظام تسهیلات دهی در اجرای نهضت ملی مسکن اطلاع داشت، به نظر می‌رسد بر خلاف منافع ملی بوده و بهتر بود، وزیر اقتصاد به خواست ريیس جمهور مبنی بر تداوم حضور شایان در بانک مسکن عمل می‌کرد و در این شرایط به سراغ عملکرد بسیار ضعیت سایر بانک‌ها در عمل به وعده ساخت مسکن در دولت می‌رفت و از مدیران این بانک تسریع در پرداخت تسهیلات مسکن را مطالبه می‌کرد!

مسلما گره کوره ابهامات این اقدام عجیب به دست وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت باز می‌شود؛ دو مقام اقتصادی دولت که در واقعیت احسان خاندوزی است؛ شخصی که اصرار به برکناری و تغییر مدیرعامل بانک مسکن داشت و به عنوان سخنگوی اقتصادی به عملکرد 100 درصدی و قابل قبول شایان در بانک مسکن اعتراف کرد!

به هر حال، انتظار می‌رود وزیر اقتصاد به عملکرد ضعیف بانک‌ها در قبال نهضت ملی مسکن و عدم همراهی با برنامه مهم دولت ورود کند تا مشخص شود، کدام مدیرعامل شایسته برکناری است؛ خواسته‌ای که امیدواریم سخنگوی اقتصادی در نشست هفتگی خود در روز‌های آتی به آن واکنش نشان دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد