نانوایی سنتی آزادپز نداریم/ گران‌فروشی به بهانه آزادپزی تخلف است/ احتمال کاهش قیمت نان‌های فانتزی و صنعتی

نانوایی سنتی آزادپز نداریم/ گران‌فروشی به بهانه آزادپزی تخلف است/ احتمال کاهش قیمت نان‌های فانتزی و صنعتی

ایلنا: مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: حدود 65 تا 70 درصد آرد نانوایی‌های کشور از طریق آرد یارانه‌ای نوع یک تامین می‌شود و برای باقی آن -حدود 30 درصد- آرد یارانه‌ای...

 محمد جلال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره چند نرخی شدن نرخ نان و ارتباط آن با ارايه آرد یارانه‌دار اظهار داشت: از سال‌های گذشته موضوع نان سنتی در قالب نان یارانه‌ای نوع یک و نان یارانه‌ای نوع دو در کشور مطرح بود. در حال حاضر  قیمت هر کیلوگرم  آرد نان یارانه‌ای نوع یک بین 820 تا 850 تومان است و قیمت هر کیلوگرم آرد نان یارانه‌ای نوع دو حدود 1200 تومان است. بنابراین هر دو این نان‌ها با دو نوع آرد، یارانه‌ای محسوب می‌شوند و قیمت آنها فاصله زیادی هم ندارد.

وی با بیان اینکه در نانوایی‌ها عموما کیسه‌های زرد رنگ آرد یارانه‌ای نوع دوم هستند و کیسه‌ سفید رنگ حاوی آرد نان یارانه‌ای نوع یک است، ادامه داد: آرد نان یارانه‌ای نوع دو در ابتدای دهه 90 در دولت دهم که یک بار آزادسازی اتفاق افتاد تحت عنوان نانوایی‌های آزادپز مطرح شد. این اصطلاح از آن زمان باقی مانده و عمدتا نانوایی‌های سنگکی این اصطلاح رایج است که این یک عبارت مصطلح شده اشتباه است.

مشاور وزیر اقتصاد گفت:در برخی موارد از این موضوع و اصطلاح از سوی نانوایان استفاده نادرست و باعث گمراه شدن مشتریان می‌شود وگرنه نانوایی سنتی آزادپز به شکل معنی‌داری در کشور وجود ندارد. یعنی نانوایی سنتی که آرد را با نرخ آزاد تهیه و با آن نان پخت کند در کشور وجود ندارد.

جلال افزود: حدود 65 تا 70 درصد آرد نانوایی‌های کشور از طریق آرد یارانه‌ای نوع یک تامین می‌شود و برای باقی آن -حدود 30 درصد- آرد یارانه‌ای نوع دو توزیع می‌شود اما باید توجه داشت که تمام نان‌های سنتی از طریق آردهای یارانه‌ای پخت می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بالای 99 درصد نانوایی‌های سنتی از جمله نان لواش، سنگک، بربری و تافتون از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند، اظهار داشت: تنها در برخی از مناطق محدود در شمال شهرهای پرجمعیت مواردی بوده که به نانوایی‌ها مجوزهایی داده شده که از آرد غیریارانه‌ای استفاده کنند و نرخ نان این نانوایی‌ها هم آزاد است. البته آرد نان‌های سنتی محلی که بعضا برای پخت آنها از روغن و شکر استفاده می‌شود، از نوع یارانه‌ای نیست و نرخ انها متفاوت از نان های سنتی در 4 نوع شناخته شده، است.  

مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته برخی از نانوایی‌‌های سنتی که از آرد یارانه‌دار استفاده می‌کنند به دلیل همان اصطلاح اشتباه که در استفاده از آرد یارانه‌ای نوع دو ‌رایج شده یا با این تعبیر که وزن چانه افزایش داده شده نسبت به گران فروشی نان با عنوان آزادپز اقدام می‌کنند که این تخلف است.

وی درباره عدم ارایه رول کاغذی به کارتخوان‌های هوشمند توزیع شده بین نانوایان گفت: این موضوع تا حدودی ایجاد حاشیه است چراکه مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما از مجموعه ارایه این خدمات این پیشنهاد مطرح شده که در راستای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و به نفع محیط  زیست هر نانوایی که با رویکرد مسيولیت اجتماعی تمایل به این صرفه جویی داشت می‌تواند به ازای عدم استفاده از رول کاغذی یک نفر در نانوایی را برای مشمول شدن به خدمات بیمه تکمیلی درمان معرفی کند. در نظر داریم که این امکان ایجاد شود یک نفر از هر نانوایی که از دریافت رول کاغذی انصراف دهد، مشمول بیمه تکمیلی درمانی شود و البته این موضوع کاملا اختیاری است.

جلال ادامه داد: اما به هر حال هم به صورت صوتی تایید تراکنش در این کارتخوان‌ها اعلام می‌شود و هم اینکه مشتری امکان مشاهده تراکنش را در این کارتخوان‌های هوشمند را دارد.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به نتیجه اجرای این پروژه در طول مدت اجرا اظهار داشت: این پروژه هنوز وارد فازهای تکمیلی نشده‌ و صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آرد در آن فازها محقق می‌شود. این پروژه در فاز استقرار و شفافیت جریان اطلاعات زنجیره‌ تامین به بلوغ رسیده‌‌است و می‌دانیم که جریان انحرافات مصرف آرد از تولید نان با چه سازو کاری و به چه نحوی انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ با افزایش نرخ آرد در هزینه‌های خوراک دام و طیور، نرخ آرد واحدهای صنف و صنعتی و سایر اقلام  از محل اجرای پروژه مردمی سازی یارانه‌ها انتظار می‌رفت که تقاضای درخواست آرد یارانه‌ای نانوایی‌ها به طور قابل توجه و شدیدی افزایش یابد اما با زیرساختی که پیاده‌سازی شد امروز که بیش از 6 ماه از سال می‌گذرد، علی رغم اینکه شاهد افزایش قیمت آرد بازارهای موازی هستیم، حجم مصرف آرد یارانه‌دار نسبت به 6 ماه اول سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

مشاور وزیر اقتصاد درباره احتمال اختصاص آرد یارانه‌ای به نانوایی‌های صنعتی و فانتزی تاکید کرد: اختصاص آرد یارانه‌ای به نان‌های صنعتی و فانتزی در دستور بررسی قرار دارد اما این ایده که آرد ورودی‌ آنها ارزان شود، یا در روش دوم قیمت آرد تغییر نکند بلکه دولت بخشی از هزینه‌های تولید نان فانتزی و صنعتی را تقبل کند در دست بررسی است. در ایده دوم فروشنده همان قیمت قبلی نان را دریافت می‌کند اما از آنجایی که بخشی از این هزینه‌ها را دولت پرداخته در نهایت قیمت برای مصرف کننده کاهش پیدا می‌کند. یعنی به جای اینکه تمام پول را مصرف کننده بگیرد بخشی از آن را از دولت دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این روش در لحظه خرید نان فانتزی و صنعتی، بخشی از هزینه خرید مردم را دولت به فروشندگان و تولیدکنندگان نان فانتزی و صنعتی می‌پردازد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند این ایده در حال جمع بندی است. البته احتمال اینکه آرد یارانه‌ای به تولیدکنندگان نان فانتزی و صنعتی ارایه شود، بسیار ضعیف است و به دنبال این هستیم که هزینه‌های خرید مردم در لحظه پرداخت جبران شود.  

جلال درباره اعلام تصمیم نهایی برای کاهش قیمت نان فانتزی و صنعتی گفت: در فاز بعدی مردمی سازی یارانه‌ها در بخش نان دراین باره تصمیم نهایی گرفته و اعلام می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد