مسیر قیمت دلار بعد از انتخابات 1400/ پیش‌بینی 5 کارشناس از آینده بازار ارز

مسیر قیمت دلار بعد از انتخابات 1400/ پیش‌بینی 5 کارشناس از آینده بازار ارز

رای‌گیری برای انتخابات 1400 به ساعات پایانی رسیده است اما بازار ارز فردا چگونه به رییس‌جمور کابینه سیزدهم واکنش نشان می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار در چهار سال منتهی به این انتخابات 486 درصد و در هفت روز منتهی به امروز بیش از دو درصد افزایش قیمت تجربه کرده است. حالا باید دید با روی کار آمدن دولت جدید این بازار در کدام مسیر حرکت می‌کند؟ صعودی یا نزولی؟

در ادامه نظر پنج کارشناس درباره وضعیت احتمالی بازار دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 در گفتگو با تجارت‌نیوز را می‌خوانید:

حسین اسدی‌نیا، فعال بازارهای مالی

حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازارهای مالی درباره چشم‌انداز خود از بازار ارز می‌گوید: « معمولا در دولت‌های اول تمام دولت‌ها قیمت دلار با ثبات بوده، بنابراین من شخصا اعتقاد دارم که دلار در نرخ 20 تا 23 هزار تومان در دوره اول دولت جدید ادامه‌ پیدا می‌کند».

ضمنا این فعال بازار با رد پیش‌بینی‌های 28 تا 30 هزار تومانی برای دلار در ماه‌های آینده، عنوان می‌کند که نرخ حقیقی دلار با توجه به قیاس تورمی ما حدود 18 تا 22 هزار تومان است و رشد نقدینگی احتمالا با سرعت بر نرخ دلار اثرگذار نیست.

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی هم می‌گوید: « از حرف‌های اصولگرایان در چند سال اخیر مشخص است که احتمالا فرایند مذاکرات آن طور که سال 92 انتظار می‌رفت پیش‌برود، پیش‌ نمی‌رود. سال 92 انتظارات درباره فروش نفت و افزایش دسترسی به ارز مثبت بود اما حالا شرایط معکوس و حتی برخی انتظارات درباره تمدید مذاکرات برجامی منفی است.

در پس نهایی شدن انتخاب کاندیدایی که تقریبا همه می‌دانیم در انتخابات موفق می‌شود، فروش نفت کمی کاهش پیدا می‌کند و روند مذاکرات نیز ممکن است با مشکل مواجه شود».

بر اساس گفته‌های این کارشناس احتمالا با روی کار آمدن دولت جدید، با برخی نگاه‌های پوپولیستی دستورالعمل‌های اقتصادی کوتاه مدتی در پیش است. به این شکل که مثلا برای یکسال همه چیز خوب است و بعد از آن کسری بودجه و ناترازی‌ها خود را نشان می‌دهد.

با این حال در نهایت مشکانی نرخ تعادلی دلار را در سال 1400، 24 تا 25 هزار تومان ارزیابی می‌کند

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی

امیرحسین نام‌آور با نظر به سه عامل تغییر دولت، رشد نقدینگی و کاهش منابع ارزی در دسترس نرخ 27،28 هزار تومان را برای دلاردر سال 1400 پیش‌بینی می‌کند و می‌افزاید: « ضمنا ما امسال 350تا 500 هزارمیلیارد تومان کسری بودجه هم داریم. این کسری یا باید با فروش اوراق پوشش داده شود، که آن هم باید متناسب با رشد GDP باشد، یا استقراض».

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی

به اعتقاد محبی نرخ واقعی دلار بین 29 تا 30 هزار تومان است، بنابراین او گمان می‌کند طی سال آینده دلار به سمت این نرخ واقعی حرکت کند، مخصوصا بعد از شهریور ماه و با روی کار آمدن دولت جدید که احتمالا موجب تندتر شدن شیب افزایش نرخ دلار می‌شود.

البته آنطور که این کارشناس می‌گوید ممکن است در چند ماه آینده دلار را در سطوح قیمتی فعلی یا حتی کانال‌های پایین‌تری مثل 19، 20 هزار تومان ببینیم ولی در بلند مدت نرخ حتما افزایشی می‌شود.

محمدرضا اخوان، کارشناس اقتصادی

محمدرضا اخوان، دیگر کارشناس اقتصادی هم معتقد است: « ظاهرا نتایج انتخابات از آغاز مناظرات انتخاباتی توانسته در نگاه فعالان بازار اثرگذار باشد در حالی که سیاست کلی نظام به حرکت به سمت توافق با جهان گرویده است نه صرفا دولت. مذاکرات تنها خواسته دولت نبوده که حالا برخی فعالان نگران این باشند که با آمدن طیف سیاسی جدیدی احتمال به تعویق افتادن مذاکرات یا تمدید تحریم‌ها وجود داشته باشند. سیاست خارجی کشور فراتر از سلایق دولت‌ ما است. بنابراین معطوف کردن بازارها به تحولات انتخاباتی چندان منطقی نیست».

از نگاه او به طور کلی در حال حاضرسیگنال ادامه مذاکرات برای بازار ارز به طور مشخص این است که حداقل در سال اخیر نوسانات شدید سال‌های گذشته را نداریم و بازار در ادامه سال 1400 آرامش نسبی دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد