سود سهامداران کجاست؟ / سهام عدالت قربانی بوروکراسی اداری

سود سهامداران کجاست؟ / سهام عدالت قربانی بوروکراسی اداری

براساس اطلاعات ارايه‌ شده توسط روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، علاوه بر شرکت مخابرات که تاکنون سود سهام عدالت را پرداخت نکرده، چهار شرکت دیگر، سود مشمولان...

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: شرکت‌های سرمایه‌پذیر در راستای اجرای تکالیف مصوب و مطابق با قانون تجارت و بازار سرمایه، سود سهام عدالت را واریز کردند و مبالغ واریزشده، پیش از مصوبه شورای عالی بورس به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که مالک سهم سهام عدالت مشمولان خود در شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند، وارد شده است.

وی افزود: قانون تجارت و قانون بازار سرمایه، بر این موضوع تاکید می‌کنند که سود متعلق به سهامدار است و سهامدار شرکت‌های سرمایه‌پذیر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند. برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز در راستای تکالیف قانونی خود، سود عملکرد سال 98 خود را به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز کردند.

حیدری اضافه کرد: پس از واریز این مبلغ، مصوبه شورای عالی بورس درمورد واریز سود عملکرد سال 98 به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصویب شد که البته خلاف ترتیبات قانون تجارت و بنابر توجیهاتی بود. درواقع به دلیل اجرای مصوبه شورای عالی بورس که مغایر قانون تجارت است، شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید سود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند. شرکت سمات نیز، این مبالغ را جمع‌آوری و مستقیم به حساب سهامداران عدالت واریز می‌کند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت تصریح کرد: با استمرار این فرآیند، بخش عمده‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به دلیل لزوم اجرای مصوبات شورای عالی بورس، مبالغ واریزشده را برای تجمیع به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عودت دادند. برخی از این شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی که در فرآیند برگزاری مجامع، انقاضای مدت مدیریت مدیران شرکت یا موارد مشابه وجود داشت، در بازپرداخت مبالغ حاصل از سود عملکرد سال 98 تاخیر داشتند.

وی اظهار داشت: اما در نقطه مقابل، سود بیش از چهار میلیون نفر از سهامداران همین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز، در حساب سپرده‌گذاری مرکزی موجود بوده که به مردم پرداخت نشده است و پس از مهلت قانونی، باید به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عودت داده شود.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر مبالغ واریزشده توسط شرکت‌ها در حساب سرمایه‌گذاری‌های استانی هم باقی بماند و امکانی برای بازگشت پول ایجاد نشود، با توجه به سود سهام عدالت مشمولان هر استان در روش غیرمستقیم که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت نشده است و باید به حساب سرمایه‌گذاری‌های استانی عودت داده شود، می‌توان در قالب تهاتر عمل کرد.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: درواقع عدد باقیمانده در حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نسبت به کل ارقام عملیات وصول و توزیع سود عملکرد سال 98، عدد کم و ناچیزی است. اما به طور حتم در اولین فرصت که امکان انتقال قانونی فراهم شود، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در راستای اجرای مصوبات شورای عالی بورس، نسبت به انتقال این مبلغ به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام خواهند کرد.

وی افزود: برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر که نظم بیشتری در تادیه حقوق سهامداران داشتند، بلافاصله پس از پایان مهلت قانونی، سود را به حساب صاحبان سهام واریز کردند و چون سرمایه‌گذاری‌های استانی صاحبان سهام محسوب می‌شدند، مبالغ به حساب این شرکت‌ها واریز شد و مصوبه شورای عالی بورس پس از واریزها بوده است.

حیدری تصریح کرد: به طور حتم تمام عوامل مرتبط با سهام عدالت، باید مصوبات شورای عالی بورس را لازم‌الاجرا بدانند. تاخیر در بازگشت مبالغ نیز، به دلیل مشکلات بانکی، عدم برگزاری مجامع و پایان مدت ماموریت مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و برمبنای اصرار بر عدم اجرای مصوبات شورای عالی بورس نبوده است.

لازم به ذکر است که احسان همتی، مشاور مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: باید این موضوع مطرح شود که چرا سودی که به اشتباه به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده، به حساب سپرده‌گذاری مرکزی بازگشت داده نشده است. البته مبلغ این سود، اندک است و عمده مشکل به شرکت مخابرات باز می‌گردد.

به گفته همتی، سود سهام عدالت توسط چهار شرکت به اشتباه به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده که سازمان بورس و اوراق بهادار در حال پیگیری حقوقی این موضوع است تا این مبلغ، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بازگشت داده شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد