آخرین وضعیت مشکلات آبی در چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی و همدان

آخرین وضعیت مشکلات آبی در چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی و همدان

ایلنا: طی روزهای اخیر علاوه بر مشکل کدورت آب در استان چهار محال و بختیاری بویژه شهرکرد که در پی بارندگی‌ها حادث شد، در شهرستان‌های همدان و ارومیه نیز با مشکلات آبی...

به گزارش ایلنا، طی روزهای اخیر علاوه بر مشکل کدورت آب در استان چهار محال و بختیاری بویژه شهرکرد که در پی بارندگی‌ها حادث شد، در شهرستان‌های همدان و ارومیه نیز با مشکلات آبی مواجه بودیم، بنا بر اعلام شهروندان ارومیه‌ای برخی مناطق این شهر با افت فشار آب روبه‌رو بوده و در برخی مناطق این مشکل از صبح آغاز می‌شود و از ساعت 16 تا ساعت‌های پایانی شب شدت می‌گیرد. در همین حال برخی شهروندان نیز گفته‌اند که در ساعت‌هایی از روز آب به‌ طور کامل قطع می‌شود.

در همدان نیز قطع مکرر آب از ساعت 23 تا 5 صبح در چند ماه گذشته در مناطقی از همدان اعلام کرد که این مشکل در روزهای گذشته شدت گرفته و در برخی مناطق، آب به مدت هشت ساعت تا دو شبانه‌روز در هفته گذشته کاملا قطع شده است.

در همین ارتباط مسيولین آب و فاضلاب سه استان توضیحاتی ارايه دادند که در ادامه می‌آید:

لطیف خوش‌سیرت، رییس هیيت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از فعالیت کلیه منابع تامین آب شرب ارومیه با تمام ظرفیت خبر داد.

وی افزود : در این راستا تصفیه‌خانه‌های شهید باهنر و گلشهر و همچنین 40 حلقه چاه موجود در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

وی دبی ورودی آب از سد شهرچای به تصفیه‌خانه گلشهر را یک‌هزار و 585 لیتر در ثانیه اعلام و اظهار داشت: همچنین از محل سد شهرچای 584 لیتر در ثانیه به تصفیه‌خانه شماره یک ارومیه وارد و یک هزار و 320 لیتر در ثانیه نیز دبی تولیدی 40 حلقه چاه آب در سطح شهر است.

وی گفت: کارشناسان واحد بهره‌برداری، اکیپ عملیاتی پیمانکار حوزه بهره‌برداری و نگهداری از کلیه تاسیسات تامین، توزیع و تولید آب نیز نسبت به انجام امورات محوله اهتمام جدی دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص بروز برخی مشکلات بیان داشت: در برخی مناطق شهر ارومیه که عمدتا نیز مربوط به نقاط هم‌کد با ارتفاع مخازن موجود بوده، منجر به قطعی یا افت فشار آب در زمان‌های پیک مصرف شده است.

فرهاد بختیاری‌فر، مدیر عامل آبفای استان همدان نیز با اشاره به اینکه برخی عدم تطابق‌ها میان زمان قطع آب و برنامه تدوین شده به دلیل  رفتار شبکه است، گفت: گاها رفتار شبکه به گونه‌ای است که تا آبگیری آخرین نقطه شبکه شهروندان تفاوت میان زمانبندی را احساس می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور تعدیل شرایط موجود عنوان کرد: با وجود اینکه با کاهش ارتفاع مخازن نوبت‌بندی دقیق امکان‌پذیر نیست اما برنامه‌ای به همین منظور تدوین و به اطلاع عموم شهروندان رسیده است.

بختیاری‌فر در خصوص برخی گلایه‌های شهروندان به دلیل عدم تطابق برنامه با وضعیت موجود نیز توضیح داد: رفتار شبکه به گونه‌ای است که ممکن است تا آبگیری آخرین نقطه شبکه مقداری تفاوت با برنامه از سوی شهروندان احساس شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این برنامه زمان تقریبی برنامه قطعی آب را به اطلاع شهروندان می‌رساند‌.

مدیر عامل آبفای استان همدان در ادامه به پیگیری‌های استاندار همدان به منظور استفاده از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و جایگزینی این منابع آبی اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای پیگیری‌ها به منظور اجاره چاه‌های کشاورزی و تامین آب شرب شهر همدان ادامه دارد به نحوی که در سه روز گذشته 12 حلقه چاه کشاورزی  طی توافق با کشاورزان وارد مدار شده  و این روند تا زمانی که ظرفیت اجاره وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به کاهش 44 درصدی حجم بارندگی و رواناب‌های حاصله در سال جاری گفت: از آنجا که 65 درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند کاهش رواناب‌ها به تبع کاهش حجم سد و افت منابع تامین آب شرب این شهر را موجب شد.

بختیاری‌فر با اذعان به اینکه برخی اقدامات ضربتی به منظور تامین اضطراری آب شرب شهر همدان بر همین اساس در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: از جمله این پروژه‌ها حفاری چاه‌های جدید در منطقه آق‌حصار بود که این پروژه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.

وی افزود: به منظور حل مشکلات مذکور با استفاده از حفر سه حلقه چاه در سایت جنوبی آق‌حصار درصد تامین آب از آب‌های زیرزمینی برآمدیم ضمن اینکه چاه چهارم سایت جنوبی نیز در حال حاضر با خروجی 30 لیتر بر ثانیه آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه سه حلقه چاه دیگر نیز در سایت شمالی این منطقه حفاری  و تجهیز شده است گفت: خط انتقال آب و برق سه حلقه چاه مذکور نیز  هم اکنون به اتمام رسیده و خط وارد مدار شده که پیش‌بینی می‌کنیم این سه حلقه چاه نیز با آبدهی 130 لیتر در ثانیه کسری آب شرب همدان را تا حدودی تامین کند.

مدیر عامل آبفای استان همدان همچنین توضیح داد: علاوه بر موارد ذکر شده حفاری چهار حلقه چاه جدید نیز در همین سایت در دستور کار است که از این تعداد حفاری دو حلقه چاه به اتمام رسیده  و حفاری دو حلقه چاه دیگر نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: عملیات حفاری چاه شماره  هشت آق‌حصار به اتمام رسیده و یک حلقه چاه نیز با ظرفیت 40 لیتر در ثانیه به سایت جنوبی افزوده شده است.

بختیاری‌فر افزود: همچنین به منظور تجهیز پنج حلقه چاه کشاورزی در منطقه امزاجرد نیز تفاهم انجام و خط انتقال پیاده‌سازی شده است.

وی در نهایت ضمن تقدیر از  صبوری شهروندان، خواستار  نهایت همکاری به منظور مدیریت شرایط موجود شد.

همچنین احمدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در تشرح آخرین اقدامات برای پایداری شبکه گفت: در نخستین ساعات بروز مشکلات ناشی از سیل در اولین قدم از ورود آب گل‌آلود به مخازن آب پاک جلوگیری کردیم و پس از تشکیل کمیته بحران با اقداماتی مانند وارد مدار کردن دو چشمه و 18 چاه، ساخت و تجهیز دو ایستگاه پمپاژ ، 26 کیلومتر لوله گذاری و نصب منصوبات سرچاهی، آب‌رسانی سیار، فراخوان 80 تانکر آب‌رسان از سراسر کشور و تشکیل اکیپ‌های 11 گانه توانستیم بخشی از منابع آبی مورد نیاز را تامین کنیم.

وی افزود: 60 گروه سه تا پنج نفره شامل 36 گروه از خود استان و 24 گروه نیز از 22 استان‌ کشور مثل خوزستان، لرستان، تهران، قم و تهران و ... با تخصص‌های مختلف جوشکاری، تعمیرات، لوله گذاری، پکیج‌های تصفیه و ... در حال تلاش هستند تا مشکل آب مردم در چهارمحال و بختیاری رفع شود.

محمدی با اشاره به تامین سه دستگاه بسته‌بندی آب و تولید بیش از 35 هزار لیتر بسته‌های آب آشامیدنی و توزیع بیش از 300 هزار بطری آب معدنی در استان افزود: یک ایستگاه پمپاژ  برای افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه سامان در کمتر از 48 ساعت ایجاد و راه‌اندازی شد که 90 لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد انتقال می‌دهد.

وی یان کرد: طرح‌های پدافندی انتقال آب به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست به‌طوری‌که طرح عمان وارد مدار شده است و طرح فدک نیز در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده وارد مدار شود.

مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری در پایان اظهار کرد: با افزایش ظرفیت خطوط سامانه 122 بیش از پیش پاسخگوی شهروندان هستیم اما با توجه به سیلاب‌های اخیر میزان مصرف استان افزایش یافته، در نتیجه نیازمند مصرف بهینه و صرفه‌جویی مردم برای عبور از بحران هستیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد