دلار در نوروز چقدر گران شد؟ / پیش‌بینی قیمت ارز در هفته بعد

دلار در نوروز چقدر گران شد؟ / پیش‌بینی قیمت ارز در هفته بعد

بازار ارز پرنوسان‌ترین بازار دو هفته نخست امسال بود. در ایام نوروز در حالی که بازارهای مالی روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند اما قیمت دلار بیش از پنج درصد در صرافی ملی افزایش یافت و وارد کانال 25 هزار و 200 تومان شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز پرنوسان‌ترین بازار دو هفته نخست امسال بود. در ایام نوروز در حالی که بازارهای مالی روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند اما قیمت دلار بیش از پنج درصد در صرافی ملی افزایش یافت و وارد کانال 25 هزار و 200 تومان شد. این نرخ در بازار نیز حتی بیشتر و تا کانال 25 هزار و 600 تومان نیز پیش رفت.

در ادامه آخرین اخبار چه سیگنال‌هایی برای بازار ارز هفته آینده قابل مشاهده است؟

دو خبر مهم سیاسی احتمالا بر بازار ارز تاثیر دارد. یکی اینکه اتحادیه اروپا اعلام کرده تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند و دیگری اینکه باز هم اتحادیه اروپا اعلام کرده امروز درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مذاکره خواهند داشت.

در میان این اخبار سردرگم‌کننده سیاسی باید سه خبر دیگر را هم اضافه کرد:

ـ «لويیزا لاولاک» ريیس دفتر «واشنگتن پست» در پایتخت عراق خبر داد، آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را چهار ماه تمدید کرد.

ـ کاخ الیزه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی سران کشورهای فرانسه، آلمان و روسیه درباره بازگشت ایران به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای خبر داد.

ـ سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن به روند دیپلماسی برای پیشرفت در مورد ایران پایبند است.

در کنار این سه خبر سیاسی با سیگنال کاهش نااطمینانی می‌توان به این خبر هم اشاره کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه چهارشنبه بخشی از تحریم‌هایی را که دولت ترامپ یک روز قبل از روی کار آمدن دولت بایدن علیه ونزويلا اعمال کرده بود، لغو کرد. اتفاقی که شاید کاهش تحریم ایران را محتمل‌تر کند.

با این اخبار به نظر می‌رسد از نظر سیاسی بازار ارز چندان تحت فشار نباشد اما از نظر اقتصادی چطور؟

ريیس کل بانک مرکزی گفته است: بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال 98 و 99 بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تامین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

شاید اعلام چاپ پول توسط بانک مرکزی مهمترین سیگنال ایام نوروز برای نوسان قیمت دلار باشد. با این حال، اخبار سیاسی مورد اشاره به اضافه امضای تفاهم همکاری ایران و چین و اعلام افزایش احتمالی صادرات نفت ایران به چین در حد یک میلیون بشکه در روز باعث شده که انتظار رفتار نوسانی صعودی از بازار ارز در هفته آینده کمتر وجود داشته باشد. آیا دلار طبق انتظار عمل خواهد کرد و مانند ایام نوروز روند پرنوسانی را در پیش نخواهد گرفت؟

برای مطالعه بیشتر درباره چشم‌انداز بازار ارز گزارش «چشم‌انداز نرخ ارز در سال 1400» را می‌توانید بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد