چرا نان گران شد؟ + جدول

چرا نان گران شد؟ + جدول

افزایش هزینه‌های تولید نان باعث شده است که نانوایان قبل از افزایش رسمی قیمت‌ها به صورت هماهنگ اقدام به افزایش غیررسمی نرخ نان کنند تا هزینه‌های خود را پوشش دهند و از مستهلک شدن این صنعت جلوگیری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت‌ها همواره برای اینکه نان به قیمت مناسبی به دست مردم برسد، یارانه‌هایی در بخش‌های مختلف چرخه تولید ارايه می‌دهند اما با وجود این یارانه‌ها نان در بسیاری از اوقات بالاتر از قیمت‌های مصوب به دست مصرف کننده می‌رسد و خود نانوایان نیز همواره گلایه دارند.

از زمان حمل گندم به کارخانه‌های آردسازی و از کارخانه‌ها به نانوایی‌ها و از نانوایی‌ها تا برسد به دست مردم سوءاستفاده‌هایی نیز از این آرد یارانه‌ای می‌شود و تمام یارانه به طور مستقیم به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

ملموس است که فروش یک کیسه آرد 40 کیلویی با قیمت یارانه‌ای به ارزش 35 هزار تومان در بازار آزاد با قیمت حداقل بالای 180 هزار تومان سود هنگفتی را نصیب سوءاستفاده گران می نماید.

حتی متاسفانه به دلیل قیمت پایین نان در مقایسه با خوراک دام که با کمبود مواجه است بخشی از نان تولید شده برای دام نیز استفاده میشود.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سال 1393 تا کنون حدود 4 تا 5 سال پی در پی، هزینه حمل گندم و آرد ریالی افزایش پیدا نکرده و بعد از سال 98 نیز با گران شدن تمام حامل‌های انرژی و تورم لجام گسیخته ، شاهد افزایش نسبی هزینه حمل هستیم؛ به گونه‌ای که امروزه کمتر از 2 درصد قیمت یک قرص نان را هزینه حمل و نقل آن تشکیل می‌دهد در نتیجه هم ناوگان حمل و نقل به شدت فرسوده شده و هم زمینه سوءاستفاده را باز کرده است.

مطالعه بیشتر: قیمت نان لواش چقدر افزایش داشت؟

عوامل موثر در افزایش قیمت نان:

– قیمت گندم

-هزینه تولید کارخانجات آرد

-هزینه حمل و نقل و استهلاک ناوگان و لجستیک

-هزینه گونی

-هزینه دستمزد

-هزینه اجاره محل

-هزینه مواد افزودنی نان

-هزینه آب و برق و گاز

-هزینه سرمایه‌گذاری و استهلاک دستگاه‌ها و وسایل نانوایی

 

نانوایان می‌گویند متوسط درآمد حاصل از یک کیسه آرد برای نانوا 225 هزار تومان است در حالی که همین کیسه آرد برای قنادی‌ها و نان فانتزی‌ها و بیسکویت و … (صنف و صنعت) حداقل یک میلیون و 800 هزار تومان درآمد تولید می‌کند.

نانوایان اعلام می‌کنند که دستمزد کارگر نسبت به سال قبل 40 درصد و اجاره بهای مغازه نانوایی حدود 100 درصد در شهرهای بزرگ مانند تهران افزایش یافته است.

قطعات یدکی چه برای ماشین‌آلات فرآوری و پخت نان و چه شبکه حمل و نقل، به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته که عملا دولت جز یک پارامتر از 9 پارامتر تشکیل‌دهنده قیمت نان را کنترل نکرده است، همین موضوعات موجب ضرر و زیان و استهلاک دارایی‌های نانوایان شده است.

منبع: تسنیم

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد