بازارگردانی دستوری راه حل جمع کردن صف‌های فروش نیست

بازارگردانی دستوری راه حل جمع کردن صف‌های فروش نیست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باید با افزایش دامنه نوسان جذابیت را برای بازارگردانی بیشتر کنیم و تلاش هایی در راستای کاهش کارمزد‌ها در پیش بگیریم.

محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این پرسش که همچنان نماد‌هایی هستند که در صف فروش قفل باشند؟ بیان کرد: با توجه به ابهاماتی که در رابطه با قیمت دلار و شرایط سیاسی وجود دارد در برخی از روز‌ها شاهد این امر هستیم که تعداد نماد‌هایی که در صف فروش هستند از تعداد نماد‌هایی که در صف خرید هستند بیشتر است، بنابراین  تذکر ما به سهامداران این است که به اطلاعات، گزارش‌ها سود و زیان شرکت‌ها  قبل از تصمیم به خرید، بیشتر توجه کنند. 

بیشتر بخوانید 

  • جمع سیمانی‌ های بورس کالا به 68 شرکت رسید
اجبار بازارگردان ها نتیجه خوبی نمی دهد

وی ادامه داد: سهامداران می توانند با انجام تحلیل‌های بنیادی بررسی کنند که شرایط بازار برای نگهداری سهام مناسب است یا خیر؟. سهامداران فارغ از این که سهم در چه شرایطی است باید قیمت سهام شرکت را با ارزش آن مقایسه کنند و سهامی که گران‌تر و بالاتر از ارزش ذاتی است را بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازارگردانی عنوان کرد: علی رغم تلاش‌های زیادی که برای بزرگ‌تر شدن صندوق‌های بازارگردانی اتفاق افتاده اما باز هم جواب گوی بازار سرمایه نیست ولی در این صورت نیز نباید بازارگردان ها  را مجبور به  انجام کاری کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم با اجبار سهامداران عمده و بازارگردان ها را به عملی مخالف با اصول بازار سرمایه مجبور کنیم، یعنی در بازار مثبت بفروشند و در بازار منفی بخرند. این خلاف جهت عمل کردن سودآور نیست بلکه باید به جای این امر باید روی مزایای بازارگردانی تاکید شود. بنابراین اجبار بازارگردان ها به انجام عملی خلاف روند بازار کار درستی  نیست.

افزایش دامنه نوسان راهی برای جذاب نشان دادن بازار گردانی

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: با برخورد‌های حقوقی و کیفری هم نمی توان بازارگردان ها را مجبور کرد که بر خلاف روند بازار سرمایه رفتار کنند. بلکه باید با افزایش دامنه نوسان جذابیت را برای بازارگردانی بیشتر کنیم و تلاش هایی در راستای کاهش کارمزد‌ها در پیش بگیریم.

وی در پایان عنوان کرد: در هر حال  حاضر بازار سرمایه کشور ما یکی از بالاترین نرخ‌ها ی مالیات و  نقل و انتقال سهام  را دارد و باید فکری در راستای کاهش این مالیات‌ها در نظر گرفته شود. به علت اینکه کاهش مالیات می‌تواند منجر به ارتقای  بازارگردانی در بازار سرمایه شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد