جمعه بازار بورس - شماره 4 - 12 خرداد 1402

جمعه بازار بورس - شماره 4 - 12 خرداد 1402

یادش بخیر، آن روزی هم که بزرگواری فرمود دلار 15 هزار تومانی در راه است؛ هیچکس باور نکرد؛ جز بورسی‌ها....

بورس نیوز:

به گزارش میرزا قلمدون، در هفته‌ای که گذشت شاخص کل افت بیش از 3 درصدی داشت تا باز هم ثابت کند در زودباوری دست تمامی بازارها را از پشت بسته! ماجرا از این قرار بود که سلطان عمان سفری به ایران داشت و طبق معمول موج خوش‌بینی‌ها به احتمال بهبود روابط خارجی باعث شد قبل از هر اتفاقی، سهامداران دست به ماشه، در صف فروش قرار بگیرند، مبادا دلار بریزد و جا بمانند! یادش بخیر، آن روزی هم که بزرگواری فرمود دلار 15 هزار تومانی در راه است؛ هیچکس باور نکرد؛ جز بورسی‌ها....

البته طالبان هم ترقه‌ای در کرد و بورس ما ترسید طالبان برنجد که برای عمان گل‌ریزان کرده و برای طالبان نلرزیده؛ برای همین اندکی ریخت. به قول اصحاب توییتر، پروانه‌ای آن سر دنیا بال بزند، بورس ما می‌ریزد.

نگاهی هم داشته باشیم به خبرهای هفته‌ای که گذشت؛

اهالی تخت‌طاووس هم مثل همیشه، فارغ از رنگ بازار، دنبال خبر مثبت می‌گردد که نشان دهند حال‌‌شان خوب است! این هفته هم در تکاپوی برگزاری نمایشگاه هستند تا هم این هفته، بورسی‌ها دید و بازدیدی داشته باشند و هم توانمندی‌ها را به رخ بکشند.

خبر دیگر اینکه دستور رسیده فیلم مجمع ذخیره شود تا بعدا بتوان از آن استفاده کرد. نیست که مجامع‌مان خیلی پربارند؛ باید فیلم‌ها بماند به یادگار...

از شرکت بورس هم خبر رسیده که بازارگردان‌ها می‌توانند با استفاده از ابزارهای مشتقه و قراردادهای اختیار معامله، ریسک خود را مدیریت کرده و وظایف خود را انجام دهند. البته در همان شواف بورس، بانک و بیمه قرار است از قرارداد آتی تک سهم هم رونمایی شود تا به مبارکی و میمنت، بورس‌مان دو طرفه شود و در روندهای منفی هم بتوان سود کرد.

در هفته‌ای که گذشت، "عالیس" هم وارد فرابورس شد تا آقایان بتوانند تیتر بزنند که ارتش بورس بزرگتر شد. البته اگر جایی خواندید شهر وارد بورس می‌شود خیال برتان ندارد که ملت به بورس آمده‌اند؛ فقط عرضه اولیه "شهر" در راه است و دوستان در تخت‌طاووس عشق می‌کنند که اوضاع را گل و بلبل نشان دهند. البته "والماس" هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه شد.

از اتاق بازرگانی هم خبر رسیده که طی 2،3 سال آینده، شاهد رفع کامل ناترازی برق و خاموشی‌ها در ایران خواهیم بود؛ (البته از جیب بازار سرمایه)

قیمت سنگ آهن 62 درصد در چین از 105 دلار عبور کرد که رشد قابل توجهی نسبت به ماه های اخیر است‌. این رشد برای دوقلوهای سنگ آهنی بورس خبر خوبی است.

اما شاید شیرین‌ترین خبر این هفته، مشت محکم انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر دهان دشمن سرسخت بازار سرمایه بود. در نامه انجمن آمده "جناب جبراییلی به جای متهم کردن پتروشیمی، بر اطلاعات خود بیفزایید"

و اما خبر تلخ، خروج 10.4 میلیارد دلار سرمایه از کشور به بازار مسکن ترکیه است. عدم حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور، این فاجعه را تشدید خواهد کرد.

نگاهی به خبرهای آینده

براساس اعلام وزارت صنعت، مبلغ 100 میلیون تومان مسدود شده در حساب وکالتی از 24 خرداد آزاد می‌شود. عده‌ای معتقدند نقدینگی آزاد شده راهی بورس خواهد شد.

اولین عرضه خودروهای وارداتی توسط سایپا

با گذشت بیش از چهار سال از آخرین عرضه خودروهای وارداتی در کشور، گروه خودروسازی سایپا برای اولین بار محموله خودرو وارداتی را با عرضه خودرو چانگان CS35 پلاس آغاز می‌کند..

خبرهای سیاسی هم بد نیست. از سویی برخی پرونده‌های ادعایی آژانس علیه ایران بسته شده و از سوی دیگر، تیرماه با حضور ريیس جمهور، اعلام عضویت دايم ایران در سازمان شانگهای قطعی خواهد شد. گویا ترامپ هم دیگر شانس شرکت در انتخابات آمریکا را ندارد و این هم به نوبه خود، خبر خوبی است.

این هفته، نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان بورسی‌هاست. حتما هفته پر خبری در راه خواهیم داشت...

پایان مطلب

آخرین اخبار بورس و اقتصاد