راهکار کاهش تورم هدایت نقدینگی‌ به سمت تولید است

راهکار کاهش تورم هدایت نقدینگی‌ به سمت تولید است

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه انتظارات تورمی، موجب شده است بحث تنظیم بازار و قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه یابد، گفت: تنها راه کاهش تورم، هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه افق سیما، علیرضا شاه‌میرزایی‌ در برنامه عیار شبکه افق سیما بیان کرد: سیاست ارز ترجیحی یعنی اختصاص ارز به واردات نه تولید، و این موجب عقب ماندن تولید می‌شود.

وی گفت: امیدواریم با اصلاح صورت گرفته، تولید رونق بگیرید ولی این فقط یک گام است و باید گام‌های دیگری هم برداشته شود مثل قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد و عدم قیمت‌گذاری دستوری.

وی افزود: اینکه کاهش مصرف موجب کاهش قیمت شود، نباید سبب خوشحالی شود، زیرا هم برای امنیت غذایی جامعه خطرناک است و هم موجب کاهش تولید و سپس افزایش دوباره قیمت خواهد شد. باید اجازه رقابت را به تولیدکننده داد وگرنه تولید ملی آسیب می‌بیند.

معاون تجارت و خدمات وزارت افزود: در ذهن برخی مسيولان دولتی هم دو قطبی تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد شده در حالیکه هر دو طرف در حال پشتیبانی از همدیگر هستند‌، آن کس که نمی‌تواند نقدینگی را کنترل و ارزش ریال را حفظ کند، عامل تورم است نه تولیدکننده‌ای که نقشی در این زمینه ندارد.

وی افزود: بانک‌های ما یک موهبتی از طرف حاکمیت دارند به نام «خلق پول» و نمی‌توان آنها را یک بنگاه واقعی اقتصادی دانست، اصل تورم از این مسيله ایجاد می‌شود؛ آن کسی که مسيول کاهش ارزش ریال است، در سکوت خبری خودش را نشان نمی‌دهد.

معاون تجارت و خدمات وزارت بیان داشت: وقتی همه کالاها در حال گران شدن هستند بدان معنا نیست که کالاها گران نمی‌شود، این پول ملی است که ارزشش کم می‌شود، برخی گمان می‌کنند کاهش ارزش ریال یک سرنوشت محتوم است.

وی گفت: سندی که فعلا محرمانه است بخشی از آن در دولت تصویب شده و بخشی هم برای تصویب در شورای عالی سران قوا آماده شده است، این سند برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است.

شاه میرزایی بیان کرد: یکی از اشتباهات این بود که گمان می‌کردیم تورم به خاطر ارز 4200 تومانی است، ولی دیدیم که حذف شد و باز هم تورم داریم.

معاون تجارت و خدمات وزارت ‌بیان کرد: رشد نقدینگی سالانه 28 درصدی در کشور ما وجود دارد ولی این مسيله را نادیده گرفتیم و تنها به ارز ترجیحی فکر کردیم، رشد پایه پولی یعنی خلق پول توسط دولت هم تنها عامل تورم نیست، بانک‌های خصوصی هم خلق پول می‌کنند.

وی با اشاره به دلایل رشد فزاینده قیمت‌ها گفت: انتظارات تورمی، موجب شده بحث تنظیم بازار و قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه یابد؛ تنها راه کاهش تورم، هدایت نقدینگی یعنی سوق دادن آن به سمت تولید است، وگرنه نمی‌توان نقدینگی را هم سرکوب کرد.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد