قبل از خرید سکه بخوانید / آماده باش برای ترکیدن ح...

قبل از خرید سکه بخوانید / آماده باش برای ترکیدن ح...

کشتی آرای؛ فعال بازار طلا گفت: اتحادیه طلا و جواهر تهران با طرح ضرب سکه از طلای آب شده، صد در صد موافق است. با اجرای...

رسانه‌ها به نقل از علی صالح آبادی ريیس بانک مرکزی خبری پیرامون برنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی بازار سکه منتشر کردند. براساس این طرح، بانک مرکزی با همکاری بخش خصوصی طلای آب شده را به سکه تبدیل و به بازار عرضه خواهد کرد. تا به این لحظه ساز و کار این طرح توسط بانک مرکزی در حال بررسی است.

با اجرا شدن طرح مذکور انحصار ضرب سکه طلا در کشور برای نخستین بار شکسته می‌شود. قبل از این اجرای طرح سکه طلا فقط به دوش بانک مرکزی بود اما به دلیل ناآرامی در بازار طلا و سکه، بخشی از کار را به بخش خصوصی واگذار کردند. شرکت‌های خصوصی با استفاده از طلای آب شده، سکه ضرب می‌کنند و روانه بازار خواهند کرد. پیش بینی می‌شود که میزان عرضه و تقاضا با استفاده از این طرح به تعادل خواهد رسید. در این رابطه خبرنگار گسترش نیوز با محمد کشتی آرای ريیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران و فعال بازار طلا به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

اتحادیه طلا موافق با طرح جدید بانک مرکزی

محمد کشتی آرای؛ ريیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در واکنش به طرح جدید بانک مرکزی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اتحادیه طلا و جواهر تهران با طرح ضرب سکه از طلای آب شده، صد در صد موافق است. به این دلیل که یکی از علت‌های ایجاد حباب سکه، عدم واگذاری سکه توسط بانک مرکزی از سال 1396 به بعد است. طبیعتا با توجه به نیاز مردم در جهت خرید سکه (خرید هدایا یا سرمایه‌گذاری و نگهداری)، عدم تعادل  بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود، قیمت سکه دچار حباب می‌شود و در نتیجه سکه بالاتر از قیمت به فروش می‌رسد.

افزایش عرضه سکه با طرح جدید بانک مرکزی

وی افزود: بانک مرکزی تصمیمی برای خروج طلا یا کاهش ذخیره طلای خود ندارد. بانک مرکزی این پیشنهاد را داده است که طلا از بخش خصوصی گرفته شود، در ازای دریافت طلای آب شده یا شمش طلا، سکه را ضرب کند. در این راستا هزینه را دریافت کرده و سکه عرضه خواهد شد. این اقدام مثبتی است و باعث خواهد شد که عرضه سکه افزایش یابد. در ادامه با افزایش میزان عرضه سکه، کاهش حباب سکه را خواهیم داشت.

قیمت سکه‌های ضرب شده از طلای آب شده

این فعال بازار طلا درباره قیمت سکه تصریح کرد: قیمت سکه‌های ضرب شده از طلای آب شده، تفاوتی با سکه‌های بانکی نخواهد داشت. آخرین سال ضرب سکه، سال 86 است. اگر این سال تغییری نکند، برهمین اساس برای سکه‌های جدید نیز محاسبه خواهد شد. در صورت تغییر سال ضرب سکه، بر اساس سال جدید یعنی 1401 اعلام خواهد شد.

ظاهر سکه تغییری نمی‌کند

ريیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به احتمال تغییر در ظاهر سکه‌ها گفت: سکه یک وجه رایج کشور است. بنابراین از نظر شکل ظاهری و مسايل امنیتی، سکه‌های ضرب شده از طلای آب شده، تفاوتی با سکه‌های بانکی نخواهند داشت.

طرح بانک مرکزی باید زودتر از این اجرایی می‌شد

کشتی آرای درباره اثربخشی طرح بانک مرکزی، در پایان اشاره کرد: این اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل و مدیریت بازار ارز، بازار طلا و سکه انجام می‌شود. طبیعتا بازخورد این طرح‌ها برای وضعیت بازارها مثبت خواهد بود. طرح بانک مرکزی هم مورد استقبال بخش خصوصی خواهد بود و هم واحدهای صنفی از این طرح استقبال خواهند کرد. بنابراین این طرح از همه نظر تصمیم درست و مثبتی از طرف بانک مرکزی است و به نظر بنده کاش این اقدام خیلی زودتر صورت می‌گرفت. هر زمان که بانک مرکزی در چنین مقاطعی تصمیم بر مدیریت و کنترل شرایط بازار می‌گیرد، بازار به تعادل می‌رسد. بنابراین این طرح نیاز ضروری بازار برای رسیدن به نقطه تعادل است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد