دلایل رسوب کالای اساسی در گمرک

دلایل رسوب کالای اساسی در گمرک

ريیس کل گمرک دلایل رسوب کالاهای اساسی در گمرک و بنادر و راهکار تسهیل در ترخیص آنها را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد رضوانی‌فر ريیس کل گمرک، در مورد دلایل رسوب کالاهای اساسی در گمرک گفت: رسوب یا ایستایی کالا در مبادی ورودی شامل دو بخش است که یک بخش از آن قبل از اظهار کالا به گمرک است که عمده کالای رسوبی مربوط به این مرحله است. مرحله دوم که دارای حجم کمتری است، بعد از اظهار کالا به گمرک است که به دلایل نقص مجوزها و یا مدارک امکان ترخیص کالا وجود ندارد.

وی گفت: بخشی از کالاهایی که از قبل از اظهار به گمرک در مبادی ورودی مانند بنادر، پایانه‌ها،‌بنادر یا شناورها وجود دارد، گاهی به خاطر این است که کالا وارد شده و تخلیه صورت گرفته، اما هنوز ثبت سفارش واردات انجام نشده که امکان اظهار کالا به گمرک فراهم نیست، یا اینکه کالا وارد شده، اما هنوز مجوز ورودی نگرفته یا مشکلات بانکی نقل و انتقال ارز وجود دارد و مالکیت کالا به طرف ایرانی منتقل نشده است، بنابراین امکان اظهار به گمرک وجود ندارد.

وی در مورد دلایل ماندگاری کالا در گمرک همچنین گفت: حتی ممکن است کالا وارد محوطه گمرک شده،‌ اما به خاطر عدم تمکن مالی صاحب کالا به گمرک اظهار نشده است و یکی از دلایل دیگر این است که بعد از اظهار کالا به گمرک، کد رهگیری بانک که همان کد ساتا است، زمان‌بر بوده یا اینکه مجوزهای دستگاه‌های همجوار مانند سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و یا جهاد کشاورزی برای ترخیص کالا ارايه نشده است.

ريیس کل گمرک اظهار داشت: دستگاه‌های همجوار گمرک بر اساس قانون موظفند، حداکثر ظرف 7 روز به استعلام‌های گمرک در مورد کالاهای وارداتی پاسخ دهند، اما برخی از دستگاه‌های همجوار این مهلت را نادیده می‌گیرند. در برخی از این دستگاه‌ها میانگین پاسخگویی 7 روز و در برخی 14 روز طول می‌کشد و این هم یکی از دلایل تاخیر در ترخیص کالاست. همچنین گاهی به خاطر مغایرت‌های، قانونی و همچنین تفاوت بین کد اچ اس و کد سازمان غذا و دارو باعث معطلی کالا می‌شود.

رضوانی فر از دلایل دیگر معطلی کالا در گمرک را این گونه عنوان کرد که گاهی به خاطر عدم استقرار نماینده تام‌الاختیار سازمان‌های همجوار در گمرک، باعث معطلی کالا می‌شود، در حالی‌که همه دستگاه‌های همجوار مانند سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و جهاد کشاورزی باید نماینده مقیم داشته باشند که گاهی به خاطر عدم حضور این نمایندگان، صدور به موقع مجوز ترخیص انجام نمی‌شود و موجب رسوب کالا بعد از اظهار به گمرک می‌شود.

به گفته وی؛ گاهی کالا وارد گمرک می‌شود، در حالی‌که ثبت سفارش برای واردات انجام نشده و یا مشکل نقل و انتقال ارز با طرف خارجی دارد یا کد ساتا در مورد آن صادر نشده و یا اینکه مجوزهای دستگاه‌های همجوار به موقع صادر نشده است و گاهی هم نیاز به اصلاحاتی در ثبت سفارش کالا وجود دارد و همه این موارد باعث معطلی کالا و رسوب آن می‌شود.

ريیس کل گمرک اظهار داشت: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات که عمدتا شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، دانه روغنی و روغن خام می‌شود، در گمرکات حدود 3.5 میلیون تن است و همچنین میزان رسوب کالا در شناورها و اسکله‌ها که بین 10 تا 11 اسکله هستند و حدود 35 تا 36 شناور در لنگرگاه‌ها منتظر هستند، حدود 2.4 تا 2.5 میلیون تن است و جمع کل کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر و شناورها تقریبا 6 میلیون تن است که به عنوان موجودی کالا و کالای پای اسکله و منتظر ترخیص است. البته این رقم نسبت به پارسال کمتر شده است، اما روند عادی طی می‌کند و در حال ترخیص است.

رضوانی‌فر همچنین تاکید کرد: گمرک حداکثر تسهیل‌گری برای سرعت بخشی به ترخیص کالاها را انجام می‌دهد، اولا اینکه امکان ترخیص درصدی را فراهم می‌کند. براساس لیست مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت 4500 اظهارنامه کالا به وزن تقریبی 6 میلیون تن وجود دارد که این کالاها می‌توانند به صورت درصدی ترخیص شوند که عمده این کالاها کد ساتا یا همان تخصیص ارز بانکی ندارند و ما برای تسهیل در کار مردم، اجازه می‌دهیم 90 درصد ترخیص شود و 10 درصد باقی مانده است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: در زمینه دریافت حقوق و عوارض گمرکی هم برای تسهیل‌گری تلاش می‌کنیم این حقوق قانونی را به‌جای نقدی به صورت نسیه دریافت کنیم، یعنی از صاحب کالا ضمانت‌نامه و تعهد می‌گیریم تا کالاهای موردنیاز مردم و کارخانجات ترخیص شود چون فعلا نقدینگی ندارند، اما با فراهم کردن ضمانت‌نامه برای پرداخت حقوق گمرکی، با فاصله زمانی مناسب بعدا به صورت نسیه بپردازند.

وی افزود: تلاش گمرک ارايه تسهیلات برای سرعت بخشی به ترخیص کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی و مواد مورد نیاز خطوط تولید است.

رضوانی‌فر گفت: در حال حاضر شرایط در گمرکات طبیعی است و کالاهای موجود در گمرکات و بنادر هم با تسهیلات فراهم‌شده به تدریج ترخیص می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد