به گزارش تجارتنیوز، روندهای صنعت خودرو و سیاستگذاریهای دولتها به سمت گذار از خودروهای بنزینی به برقی است، یعنی قرار است موتور درون سوز، توربوشارژر و به طور کلی قوای محرکه فسیلی کنار گذاشته شود و غرش و زوزه و سر و صدای موتورهای درون سوز به خاطره بپیوندد!؟
قطعا به این زودی اتفاق نخواهد افتاد. بوگاتی که اکنون در سبد برندهای گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن به حساب میآید، از سال 1909 تا به حال به این شهرت دارد که خودروهای قدرتمند، پرشتاب و پرسرعت میسازد. درست است که گروه خودروسازی فولکس واگن در سیاست کلی خود در حال افزایش محصولات برقی است و شاید هم در آینده تصمیم داشته باشد که برند بوگاتی را در معرض فروش بگذارد، اما آیا موتور 8 لیتری تشنه بنزین بوگاتی در استراتژیهای گذار به خودروهای برقی جایگاهی دارد؟
سدریک دیوی Cedric Davy مدیر ارشد عملیاتی بوگاتی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ایبیسی گفته است: «مشتریان بوگاتی اصلا دنبال خودروی برقی نیستند. ما با موتور 16 سیلندر نفس میکشیم و زندگی میکنیم. خیلی از مشتریان ما میگویند این آخرین فرصتی است که یک خودروی W16 داشته باشم و اصلا معلوم نیست که بعد چه اتفاقی میافتد.» در ماه ژوين امسال بوگاتی شیرون سوپراسپرت9/ 3میلیون دلاری خود را به رخ کشید که آخرین مدل از خانواده شیرون است.
شیرون اسپرت با موتور 12 سیلندر با گنجایش موتور 8 لیتری میتواند توان 1.577اسب بخار ایجاد کند و به سرعت حداکثر 273 مایل در ساعت [436 کیلومتر در ساعت] برسد. سال گذشته بوگاتی از شیرون پر اسپرت رونمایی کرد، خودرویی که توان آن 1.479 اسب بخار بود. بوگاتی فقط 30 عدد سوپراسپرت Super Sports و 60 عدد پر اسپرت Pur Sport تولید کرد. بوچ لایتزنگر از کهنه کاران تست خودرو در مصاحبه با ایبیسی نیوز میگوید: «پر اسپورت راکت روی چهار چرخ نیست. قرار است که به خیابانها بیاید و کار واقعی انجام دهد. من آنقدر میتوانم از خوبیهای آن صحبت کنم که کبود شوم و اینکه رانندگی با آن چه قدر آسان است؛ ولی کسی باور نمیکند، نباید هم باور کند.»
اولین خودرویی که به سرعت 300 مایل در ساعت [480 کیلومتر در ساعت] رسید و از آن گذشت، شیرون سوپراسپرت بود که در سال 2019 رانندهای به نام اندی والاس در مسابقات لومان به این رکورد رسید. با اینکه دنیا با شیوع جهانی کرونا روبهرو شد، بوگاتی در اولین فصل سال 2021 بالاترین رکورد فروش خود را به جا گذاشت و مدل Pur Sport بیشترین نقش را در این رونق داشت.جیسن کامیسا از خودرونویسان معروف میگوید: شیرون اگر به موتور الکتریکی و قوای محرکه هیبریدی مجهز شود، از اینکه هست پرهیبتتر و باشکوهتر میشود.
او میگوید: «شیرون فرصت هایی را هم از دست داده است. اگر بوگاتی کمی به جلوتر نگاه میکرد، برقیسازی خودرو گاهی به معنی بیشتر شدن شتاب خودرو هم هست. به دلیل قانون گذاریها و سیاستگذاریها، موتورهای بنزینی رو به انقراض هستند و به نفع بوگاتی است که برقی شود.» مامیسا میگوید: تسلای مدل اس با قیمت 130 هزار دلار به شتاب صفر تا 100 کمتر از دو ثانیه رسیده است، و این نشان میدهد بوگاتی باید به مسیر بازگردد؛ میتوان روی شتاب و قدرت و سرعت تاکید داشت، بدون آنکه روی بنزینی ماندن قوای محرکه پافشاری کرد.رین میناف متخصص قوای محرکه در بونهمامس در نیویورک نیز میگوید هر صنعتی «لحظه وحشت» دارد؛ خودروسازی مثل بوگاتی اصلا قرار نیست به مردم با ثروت عادی خودرو بفروشد و حتی قرار نیست تعداد زیادی خودرو بفروشد.
میناف میگوید: «انگیزههای بوگاتی با فورد فرق دارد، حتی با مرسدس بنز و رولز رویس هم متفاوت است. هیچکس بوگاتی را به خاطر مقرون به صرفه بودن و پایین بودن مصرف سوخت نمیخرد. اصلا به بوگاتی به عنوان وسیله نقلیه نگاه نمیشود. بی تردید هواداران محیطزیست مشتری بوگاتی نیستند.» روی کارول سردبیر جالوپنیک نیز میگوید شک دارد که بوگاتی خود را با سیاستهای دولتها (مبنی بر برقی شدن قوای محرکه) وفق دهد.
منبع: دنیای اقتصاد
آخرین اخبار حوزه خودرو را در صفحه اخبار خودرو تجارتنیوز دنبال کنید.