تداوم خروج پول از سهام / پیش‌بینی بورس امروز اول آبان

تداوم خروج پول از سهام / پیش‌بینی بورس امروز اول آبان

هفته گذشته شاخص کل بورس و هم‌وزن با نوسانات زیادی همراه شدند. در آخرین روز معاملاتی شاخص کل در کانال یک میلیون و 436 هزار واحد بسته شد. روند بازار سهام هفته آینده به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته شاخص کل بورس و هم‌وزن با نوسانات زیادی همراه شدند. در آخرین روز معاملاتی شاخص کل در کانال یک میلیون و 436 هزار واحد بسته شد و در طول هفته گذشته مجموعا تغییری را ثبت نکرد.

بوسف هاشمی، کارشناس بازار سهام درباره روند بازار هفته آینده به تجارت‌نیوز گفت: هفته آینده روند شاخص متعادل است و به روند خنثی خود ادامه می‌دهد. این کارشناس بازار همچنین پیش‌بینی کرد هفته آینده بازار سهام با پیشروی گروه‌های قندی، غذایی، بیمه و بانک همراه است.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره آینده صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی گفت: مهم‌ترین عاملی که در این روزها روی این سه صنعت اثر می‌گذارد، قیمت‌های جهانی است که از تورمی که در سطح جهان به وجود آمده تاثیر می‌گیرد و باعث افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است. همچمنین بحران انرژی که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال شکل بگیرد باعث افزایش قیمت نفت و مشتقات نفتی می‌شود و از طرف دیگر به همراه خود رشد فلزات اساسی را به همراه دارد.

حدادی همچنین افزود: بیشترین ارزش بازار را این سه صنعت به خود اختصاص می‌دهند و یک سوم بازار کل بازار را تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال این سه صنعت از صنایع پیشرو باشند و تولید و فروش‌هایی که به صورت ماهانه از این سه صنعت منتشر می‌شود و صورت‌های مالی سه ماهه که در حال انتشار است نشان می‌دهد سودآوری این شرکت‌ها زیاد است.

مطالعه بیشتر: شنبه منتظر رشد شاخص باشیم؟ / کدام گروه‌ها پرسود هستند؟

دنیای اقتصاد نوشت:

تداوم خروج پول از سهام

معاملات اولین ‌ماه از نیمه دوم سال 1400 در حالی پایان یافت که با وجود مثبت بودن عملکرد ماهانه شاخص‌کل اما شاهد خروج سهامداران خرد از گردونه معاملات سهام بودیم. آمارها نشان می‌دهد طی دادوستدهای 18 روزه مهرماه در مجموع سهامی به ارزش 4 هزار و 245 میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌‌‌ها منتقل شد. به این ترتیب برای سومین‌ماه متوالی حقیقی‌‌‌ها نقش فروشنده خود را حفظ کردند و ترجیح دادند فعلا برای خرید سهام دست نگه دارند. در این میان نگاهی به عملکرد سهامداران در گروه‌های 38گانه بورسی طی معاملات مهرماه حکایت از ورود سرمایه‌های خرد به 8 گروه در مقابل خروج این دسته از بورس‌‌‌بازان از 30 صنعت بورسی دارد.

محرک جهانی خرید سهام پتروشیمی

پتروشیمی‌‌‌ها در مهرماه صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌ها را به خود اختصاص دادند. این گروه در دادوستدهای ‌ماه گذشته در مجموع شاهد جابه‌‌‌جایی 201 میلیارد و 455 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. رشد بهای نفت و گاز و دیگر محصولات شیمیایی در بازار جهانی مهم‌ترین محرک افزایش جذابیت زیرمجموعه‌های این گروه برای سهامداران خرد بود. قیمت نفت در روزهای پایانی مهرماه با احیای تقاضا و قیمت بالای گاز طبیعی و زغال‌‌‌سنگ که تولیدکنندگان برق را به مصرف مازوت و گازويیل تشویق می‌کند، به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید و رکوردهای جدیدی برای شاخص‌‌‌‌‌‌های نفتی عمده مانند برنت و وست‌‌‌تگزاس‌‌‌اینترمدییت به ثبت رسید. برنت سقف سه ساله را فتح کرد و WTI نیز رکوردهای 7ساله خود را پشت‌سر گذاشت. تحلیلگران معتقدند کاهش محدودیت‌‌‌‌‌‌ها در سراسر جهان، به احتمال زیاد به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. آنها همچنین عنوان می‌کنند روی‌‌‌آوردن به نفت‌‌‌خام به‌‌‌جای گاز برای تولید برق، می‌تواند به تنهایی تا 450 هزار بشکه در روز تقاضا برای طلای‌سیاه در 3 ماهه چهارم سال را افزایش دهد؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود برودت هوا و سرما در نیمکره‌‌‌‌‌‌شمالی، کسری عرضه نفت را تشدید کند. با این حال از آنجا که مشکلات مربوط به تولید برق عمدتا به خشکسالی و کاهش وزش باد بازمی‌‌‌گردد، کارشناسان رشد قیمت جهانی نفت و گاز و دیگر فرآورده‌های شیمیایی را پایدار نمی‌‌‌دانند و معتقدند سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی نباید بر مبنای رشدهای اخیر به معاملات هیجانی بپردازند.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بورس هفته آینده از نگاه کارشناسان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد