توهم زد و بند با شعبون بی مخ در بورس

توهم زد و بند با شعبون بی مخ در بورس

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به دوستی خاله خرسه برخی کارگزاری ها و وحشت در بازار دارو و...

به گزارش بورس نیوز، هر چند در دو_سه روز گذشته، ريیس تخت طاووس و بعد از آن هم ريیس باب‌همایون سعی کردند با حضور مقابل دوربین رسانه ملی، اعتماد فعالان بازار سرمایه را دوباره جلب کنند و از بار فشار منفی فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی بکاهند، اما بازار سرمایه درست فردای همان روزی که رییس باب‌همایون تلاش کرد تا حمایتش از این بازار را نشان بدهند، چنان استقبالی از وعده های رییس کرد که... فارغ از ناهماهنگی هایی که در اظهارات دو ريیس مطرح بود، نکته جالب توجهی هم در اظهارات دیشب به چشم می خورد. ريیس باب همایون ادعا کرد فعالان بازار سرمایه هزاران میلیارد تومان گرفته اند تا وی را در فضای مجازی تخریب کنند! ما که به عنوان فعال بازار سرمایه، ایمان داریم پولی نگرفته ایم و جناب رییس زیادی هزاردستان دیده اند و توهم زده اند که در بازار سرمایه با شعبون بی مخ و رفقایش طرف هستند و یادشان رفته فعالان بازار سرمایه بابت هزار همتی که در چند ماه حضور ایشان از دست داده‌اند، شمشیرشان را از رو بسته اند.

 تکذیب ناشی از فشار در بهارستان 

البته اهالی باب‌همایون این روزها فقط مغضوب فعالان بازار سرمایه نیستند و برخی اهالی بهارستان هم این روزها چشم دیدن ريیس باب‌همایون را ندارند. یکی از این دوستان هم گویا در مصاحبه‌ای خبر از جمع‌آوری 50 امضا برای استیضاح ريیس باب‌همایون داده بود که انگار با فشار دوستان نزدیک به باب همایون، کمی بعد اظهارات خود را تکذیب کرد. حال آنکه خبرنگاری که برای اولین بار این مصاحبه را منتشر کرده بود، مدعی است فایل صوتی موجود است اما به خاطر تهدیدهایی که از جانب این رفیق بهارستانی شده، دل و دماغی برای افشای فایل صوتی ندارد!

 دوستی خاله خرسه برخی کارگزاری ها 

از یک طرف خیلی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه اصرار دارند که قیمت سهام در محدوده فعلی کاملا ارزنده است، اما از سویی دیگر برخی نهادهای وابسته به این بازار از جمله بعضی مدیران کارگزاری‌ها، رفتارهایی می‌کنند که می‌مانیم اینها دوست بازار سرمایه هستند یا دشمن! این روزها خیلی از سهامداران، ادعا کرده‌اند که از طرف کارگزاری بزرگ بازارمان با آنها تماس گرفته و فرموده اند به جای اینکه پول تان را نگه دارید، به ما بدهید تا برایتان اوراق بخریم و سود روزشمار 24 درصدی نصیبتان کنیم! بعضی ها هم پا فراتر گذاشته و غیر رسمی به مشتریان خاص خود توصیه می کنند رمز ارز بخرند که از سهام کم ریسک تر است! چه شد که به اینجا رسیدیم البته بر همگان آشکار است، فقط مانده ایم آیا کسی به این دوستان یاد نداده حیات صنعت شان، در گرو رونق بازار سهام است؟

 آن ور بوم گرمای تموز، این ور بوم سوز بهمن 

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می شود، خیلی ها هنوز نگران ریسک‌های این بازار هستند و سرمایه‌گذاری در بازار املاک را به مراتب جذاب تر و کم ریسک تر از خرید سهام ارزیابی می‌کنند. نکته اینجاست که بازار املاک چنان رشد کرده و بازار سهام چنان ذلیل شده که با وجه فروش یک آپارتمان لوکس در پایتخت، می‌توان یک کارخانه بورسی کوچک خرید! حالا بازار املاک حباب دارد یا بورسی ها زیادی خار و خفیف شده‌اند، معلوم نیست و باید دید نظر اساتید چیست...

 دیگی که برای ما نمی جوشد

در ایام انتخابات که وعده احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی مطرح شد، خیلی ها ذوق کردند که با اجرای این طرح، هم بازار سرمایه به واسطه رونق فروش مصالح ساختمانی رونق خواهد گرفت و هم اشتغال‌زایی انجام خواهد شد و هم از فشار گرانی سرسام آور بازار املاک کاسته خواهد شد! اما نشان به همان نشان که قیمت املاک ارزان که نشد، هیچ؛ بالاتر هم رفت! خوشبینی دوستان بابت ایجاد اشتغال و رونق تولید هم ظاهرا بی معنا بوده. البته دیگی که برای ما نجوشیده قرار است برای اجنبی ها بجوشد. هم قول اجرای طرح احداث مسکن و واردات سازه از چین را به چشم بادامی ها داده اند و هم قرار است از مهاجران افغان بعنوان کارگر ساختمانی استفاده کنند!

 وحشت در بازار دارو

و اما خبر تلخ پایان این که ظاهرا بازار دارو این روزها با کمبود شدید مواجه است. برخی فعالان صنعت دارو ابراز نگرانی کرده اند که علاوه بر کمبود دارو، بعید نیست قیمت دارو ناگهان رشد 20 برابری تجربه کند! این وضعیت سرانجام نتیجه اصرار بر سیاست‌گذاری های اشتباهی همچون تخصیص ارز 4200 تومانی و قهر با کل دنیا است... 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد