مخالفت مجلس با بررسی بودجه پیش از تصویب برنامه هفتم

مخالفت مجلس با بررسی بودجه پیش از تصویب برنامه هفتم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که نمی‌توان قبل از تصویب برنامه هفتم توسعه، لایحه بودجه سال 1402 را به تصویب رساند چرا که...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای این‌که بتواند برنامه هفتم توسعه را به صورت جامع به مجلس شورای اسلامی ارايه کند نیازمند زمان بیشتری است و به نظر می‌رسد اگر مجلس اصرار کند تا دولت زودتر برنامه هفتم را به مجلس ارايه کند این برنامه از کیفیت لازم برخوردار نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر اخیرا مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه را برای بررسی لایحه بودجه سنواتی تغییر داده و از نظر بنده ریل گذاری جدیدی برای ارتقای کیفیت بررسی بودجه سنواتی صورت گرفته که کار بزرگی در مجلس یازدهم است. اگر بنا باشد دولت هم برنامه هفتم و هم بودجه سنواتی را ارايه کند تا پایان سال نمی‌توان برنامه باکیفیتی را به تصویب رساند.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده پیشنهاد می‌کنم یک سال دیگر برنامه ششم توسعه را تمدید کنیم تا دولت فرصت بیشتری داشته باشد برنامه هفتم را باکیفیت‌تر تدوین کند و اکنون دولت لایحه بودجه سال 1402 را به مجلس شورای اسلامی در موعد مقرر ارايه کند، برنامه ششم نیز یک سال تمدید شود و این به صلاح آینده کشور است.

پورابراهیمی ادامه داد: اکنون شرایط کشور نیز به گونه‌ای نیست که ما بتوانیم بودجه‌ای دو سوم برای سال آینده تصویب کنیم بنده به عنوان ريیس کمیسیون اقتصادی رویکرد خود را مطرح کردم.

محمدباقر قالیباف، ريیس مجلس در پاسخ به تذکر پورابراهیمی بیان کرد: نظر شما به عنوان یک نماینده محترم است اما ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. در جلسه سران قوا نیز این موضوع بحث شده است و حداقل از مردادماه امسال بحث تدوین برنامه هفتم کلید خورده است. مگر قانون اجازه می‌دهد که ما بودجه سال 1402 را بدون برنامه پنج ساله تنظیم کنیم. قانون آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی در خصوص رسیدگی به بودجه سنواتی نیز تغییراتی داشته که اکنون در مسیر شورای نگهبان است. اگر تایید شود برای بودجه سال 1402 اجرایی می‌شود اگر هم نه برای بودجه سال 1403 اجرا می‌گردد اما ما نمی‌توانیم بودجه را بدون برنامه پنج ساله توسعه به تصویب برسانیم. بنده روز گذشته جلسه‌ای با ريیس جمهور داشتم و تاکید شد در نهایی شدن برنامه هفتم مجموعه دوستان در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون برنامه همفکری و همکاری لازم را داشته باشند. پس از ارايه برنامه هفتم بلافاصله لایحه بودجه نیز به مجلس شورای اسلامی می‌آید.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار بورس و اقتصاد