سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد/ نرخ های جدید مالیات بر حقوق

سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد/ نرخ های جدید مالیات بر حقوق

رونمایی از سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد، سفر وزیر اقتصاد به ارمنستان و ابلاغ نرخ مالیات حقوق و دستمزدهای امسال از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار مهر رونمایی از سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد، سفر وزیر اقتصاد به ارمنستان و ابلاغ نرخ مالیات حقوق و دستمزدهای امسال از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

دیدار خاندوزی با معاون نخست وزیر و وزیر دارایی و اقتصاد ارمنستان

در اول هفته سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به ارمنستان با معاون نخست وزیر و وزرای دارایی و اقتصاد این کشور دیدار کرد. پروژه‌های اولویت‌دار در مناسبات اقتصادی _ تجاری فی مابین و رفع موانع مالی محور اصلی مذاکرات خاندوزی در این دیدار بوده است. همچنین در این دیدار زمینه‌های برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در هفته‌های آینده مورد بررسی قرار گرفت.

مثبت شدن تراز تجاری فروردین ماه

فرود عسگ ری معاون امور گمرکی گمرک ایران در تشریح تجارت غیر نفتی ایران در فروردین گفت: در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی کشور به هفت میلیون و 324 هزار تن و به ارزش سه میلیارد و 699 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه 25 درصد در ارزش رشد داشته است. واردات کشور نیز در فروردین ماه دو میلیون و 252 هزار تن کالا، به ارزش دو میلیارد و 824 میلیون دلار بوده است.

معاون امور گمرکی در ادامه گفت: با توجه به صادرات سه میلیارد و 699 میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و 824 میلیون دلاری در فروردین 1401، تراز تجاری کشور، مثبت 875 میلیون دلار را نشان می‌دهد.

سند راهبردهای بانکی وزارت اقتصاد؛ ملاک ارزیابی بانک‌ها

وزارت اقتصاد در دستورالعملی راهبردهای بانکی را با محوریت هایی از جمله رفع ناترازی موسسات اعتباری و هدایت اعتبار به سمت شرکتهای دانش بنیان و اشتغال آفرین تهیه و ابلاغ کرد. سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از این سند گفت: هدف اصلی این بود که در این بسته اولویت‌هایی در نظر گرفته شود که این اولویت‌ها محقق کننده برنامه‌هایی از جمله حمایت از تولیدکنندگان مردم و مصرف کنندگان تسهیلات خرد باشند. همچنین شفافیت در شبکه بانکی و مکانیزم‌های خود اظهاری ارتقا یابد.

خاندوزی با بیان اینکه از این پس ملاک ارزیابی بانک‌ها نحوه اجرای این سیاست‌ها خواهد بود گفت: محور ارزیابی بانک‌ها از سوی وزارت اقتصاد این است که حرکت بانک‌ها در جهت منابع ملی و سیاست‌گذاری دولت منطبق بر این احکام بوده یا خیر و همچنین این ارزیابی‌ها به صورت فصلی منتشر خواهد شد و پایان هر فصل گزارش میزان پیشرفت یا عقب‌ماندگی بانک‌ها از این تکالیف را به صاحبنظران شبکه بانکی و رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.

همچنین وی از بدهی 300 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها خبر داد.

ابلاغ نرخ مالیات حقوق و دستمزدهای سال 1401

سازمان امور مالیاتی سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق سال 1401 بر اساس جزو 5 بندهای «الف و ب» تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور را به ادارت کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه درآمد یک ساله حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مندرج در احکام کارگزینی شامل حقوق و مزایا و انواع پرداختی‌ها و کارانه ها به استثنای عیدی (پاداش پایان سال) تا سقف 67 میلیون و 200 هزار تومان معاف از مالیات است.

نسبت به مازاد 67 میلیون و 200 هزار تومان تا سقف 180 میلیون تومان در سال، 10 درصد مالیات

نسبت به مازاد 180 میلیون تومان تا 300 میلیون تومان در سال، 15 درصد مالیات

نسبت به مازاد 300 تا 420 میلیون تومان در سال، 20 درصد مالیات

نسبت به مازاد 420 میلیون تومان به بالا در یک سال، 30 درصد مالیات

گفتنی است در صورت محاسبه مالیات در حقوق به صورت ماهانه، درآمد از محل حقوق تا 5 میلیون و 600 هزار تومان، معاف از مالیات است.

تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها داده نشده است / بازتوزیع بهینه یارانه‌ها

ريیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها داده نشده است، گفت: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم.

وی درباره فرجام ارز 4200 در سال‌جاری هم گفت: طبق قانون بودجه، اگر بخواهیم طبق سال گذشته حرکت کنیم، باید حدود 20 میلیارد دلار برای تامین نهاده، کالاهای اساسی و دارو ارز داشته باشیم. در بودجه امسال 250 هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای این امر در نظر گرفته شده که معادل نیمی از منابع دلاری سال گذشته، یعنی حدود 10 میلیارد دلار است.

میرکاظمی درباره طرح توزیع نان با کارت بانکی مخصوص در استان زنجان هم بیان کرد: این تنها یک نمونه است و هدف از آن هم این است که یارانه مستقیما به مردم و مصرف کننده پرداخت شود و دیگر دست دلالان و واسطه‌ها نرود چون همه مردم می‌دانند که اثربخشی شیوه فعلی این یارانه‌ها چگونه است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد