تحلیل بورس امروز 5 تیر / ابزارهای حمایتی اعتماد را به بازار برمی‌گردانند

تحلیل بورس امروز 5 تیر / ابزارهای حمایتی اعتماد را به بازار برمی‌گردانند

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: دولت به صورت جدی باید از سهامداران خرد که با سرمایه‌های اندک وارد بازار شده‌اند و زیان دیده‌اند با طراحی ابزارهای حمایتی از آن‌ها حمایت کند. در واقع تنها تزریق نقدینگی به صندوق توسعه و تثبیت بازار نمی‌تواند راه چاره‌ای برای تغییر حرکت بورس باشد بلکه با بهره‌گیری از ابزارهایی مثل اوراق تبعی یا بیمه سهام، می‌تواند اعتماد سهامداران را به بازار برگرداند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بازار سرمایه در پایان نیمه اول معاملات رشد 20 هزار واحدی را تجربه کرد و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 232 هزار واحد قرار گرفت.

محسن اسلامی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: وضعیت بازار نسبتا خوب است و یکی از ریسک‌هایی که برای بازار متصور بودیم ریاست جمهوری بود که در حال حاضر در بازار بی اثر شده و حالا ریسک کابینه اقتصادی ريیسی به عنوان مهم‌ترین عاملی است که آینده و روند بازار را مشخص می‌کند. وی افزود: در روزهای گذشته حجم و ارزش معاملات تحرکات مثبت و قابل توجهی را داشتند و استقبال اشخاص حقیقی نسبت به هفته‌های گذشته در بازار بهتر بود مساله اینجاست که آیا حجم معاملات در این محدوده‌ها ماندگار خواهد بود و در این سطح از قیمت‌ها متقاضی در بازار وجود دارد یا نه؟

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری گفت: دولت به صورت جدی باید از سهامداران خرد که با سرمایه‌های اندک وارد بازار شده‌اند و زیان دیده‌اند با طراحی ابزارهای حمایتی از آن‌ها حمایت کند. در واقع تنها تزریق نقدینگی به صندوق توسعه و تثبیت بازار نمی‌تواند راه چاره‌ای برای تغییر حرکت بورس باشد بلکه با بهره‌گیری از ابزارهایی مثل اوراق تبعی یا بیمه سهام می‌تواند اعتماد سهامداران را به بازار برگرداند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است یا خیر گفت: ابتدا باید دید که انتظار چه بازدهی را از بازار داریم. در حال حاضر اگر توافقات برجام به نتیجه برسد و آرامش و ثبات در اقتصاد برقرار شود نرخ دلار در یک وضعیت ثابت قرار می‌گیرد و تمامی بازارها از این شرایط منتفع خواهند شد اما نباید انتظار بازدهی بالایی را از هیچ کدام از آنها داشته باشیم و در این شرایط به نظر می‌رسد بازار سرمایه بهتر از بازارهای دیگر بتواند پاسخگوی سرمایه‌گذاران باشد.

او می‌گوید: دولت جدید باید نسبت به تامین مالی از بازار سرمایه رویکردهای متنوع‌تری را ارايه بدهد و متکی به فروش اوراق برای کسری بودجه خود نباشد و با ابزارهایی امکان تامین مالی شرکت‌های خصوصی را برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای فراهم کند. وی افزود: باید نقدینگی به وجود آمده را به سمت تولید هدایت شود و از بازدهی‌های بالا در بخش های غیر مولد جلوگیری شود

اسلامی افزود: یکی از راه‌کارهای اثر بخش در اقتصاد دریافت مالیات از عایدی سرمایه است. این ابزار در جهان به عنوان یکی از ابزاهای کارآمد به حساب می‌آید و محلی برای درآمد دولت‌ها نیست بلکه ابزار سیاستی است که دولت‌ها بتوانند نقدینگی خود را هدایت کنند و از جذابیت بازارهای غیر مولد بکاهند. اما تا زمانی که تورم در کشور به صورتی است که مالیات از بخش های تولید گرفته می‌شود و از بخش‌های غیر مولد مالیاتی گرفته نمی‌شود این ابزارها کمکی به اقتصاد نمی‌کنند. البته دولت می‌تواند با اتخاذ تصمیمات و ابزارهایی از جذابیت این بازارها بکاهد و با فراهم کردن بازار اولیه در بازار سرمایه در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها کمک کند

 

آخرین اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد