پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال 1400

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال 1400

طبق آمارهای منتشر شده و نظرات کارشناسان، نیمه دوم سال 1400 ثبات در بازار مسکن مشهود است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار مسکن در روز‌های اخیر باز هم آهنگ نابه سامانی سر می‌دهد چراکه بسیاری از کارشناسان و همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن در مقایسه با ماه‌های گذشته با نوساناتی روبرو شده است.

کاهش 0.3 درصدی نرخ معاملات مسکن در مهرماه 1400 هم به نظر فعالان این بخش به دلیل رکود در معاملات است چراکه بانک آمار معاملات مسکن در پایتخت را هم با کاهش 26تا28 درصدی اعلام کرده و تاییدی بر این موضوع است.

نهضت ملی مسکن، چقدر بر بازار موثر است؟

مصطفی قلی خسروی ريیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه قیمت مسکن در ماه‌های گذشته به قدری افزایش یافته است که دیگر مردم و متقاضیان قادر به خرید مسکن نیستند، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن و ساخت وساز کشور طی سال‌های گذشته ایجاد شده قیمت مسکن به شکل جهشی افزایش یافته که همین امر خود باعث ایجاد رکود در این بازار شده است.

او گفت: بازار مسکن خود کشش افزایش قیمت دوباره‌ای را ندارد بنابراین بعید است قیمت‌ها در این مدت اسیر گرانی شوند.

خرید خانه با میلیاردها تومان هم امکان پذیر نیست

ريیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری تصریح کرد: اگر یک متقاضی در سال گذشته با 3 تا 4 میلیارد تومان می‌توانست یک ملکی را با قیمت مناسب خریداری کند، اما در حال حاضر با 5 میلیارد تومان هم نمی‌تواند یک ملک مناسب در محدود یوسف آباد خریداری کند بنابراین بازار مسکن در شرایط حاضر با مشکلات زیادی روبرو است که همین خود زمینه ساز ایجاد رکود تورمی در بازا می‌شود.

خسروی گفت: دولت جدید با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین طرح جهش تولید مسکن بتواند بازار را به سمت رونق و افزایش تولید هدایت کند که این خود باعث بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

خسروی معتقد است؛ هنگامی که یک مدت زمان محدودی برای ثبت نام طرح‌های مسکنی در نظر می گیرد خود باعث می‌شود که سوداگری و دلالی در این حوزه افزایش یابد بنابراین باید مدت زمان طولانی برای این طرح‌ها و همچنین ثبت نام آن‌ها در نظر بگیرد تا شاهد ایجاد چنین بازار سیاهی در این بخش نباشیم.

آمارهای بانک مرکزی، بازار مسکن را نامتعادل می‌کند

ريیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته بانک‌ها بودند که خود با ارايه آمار‌های غلط زمینه ساز رشد و گرانی مسکن شدند.

خسروی ضمن انتقاد از آمارهای ارايه شده توسط بانک مرکزی گفت: در تابستان وقتی که نرخ اجاره تنها 19 درصد افزایش یافته بود بانک مرکزی با انتشار این آمار اعلام کرد که قیمت مسکن 40 درصد افزایش یافته که همین خود باعث شد، مالکان و سوداگران از این فرصت استفاده کرده وبه یکباره قیمت ملک و خانه را حدود 60 درصد افزایش دهند.

براساس این گزارش بازار مسکن در نیمه دوم سال به سمت ثبات قیمتی حرکت می‌کند و این خود باعث می‌شود که میزان تقاضا در این بازار کمی افزایش یابد، اما با توجه به آمار‌های اخیر که بانک مرکزی منتشر کرده به نظر می‌رسد بازهم گوش دلالان و سودگران تیز شود. هر چند که دولت با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سمت افزایش تولید حرکت می کند اما اجرایی شدن این طرح هم با نظرات مختلفی همراه است.

اجازه ورود بخش خصوصی به انبوه‌سازی مسکن را بدهند

ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی که توسط ريیس جمهور به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های مسکنی دولت مطرح شده تنها با همکاری و حضور بخش خصوصی امکان پذیر است.

رهبر گفت: اگر بخواهیم قیمت مسکن را با قیمت دلار بسنجیم با توجه به نوسات قیمتی که این بخش داشته به طور قطع قیمت خانه تغییر خواهد کرد چراکه در حال حاضر مصالح ساختمانی در این حوزه با رشد قیمتی روبرو شده است.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اظهار کرد: فولاد و سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی ساخت مسکن در یک تا دو ماه گذشته با رشد چشمگیر قیمتی روبرو شده است، قیمت فولاد در ماه گذشته کیلویی 4 هزار تومان گران‌تر شده که این خود در بالا رفتن قیمت مسکن اثر گذار خواهد بود.

رهبر بیان کرد: دولت باید برای ساخت این یک میلیون واحد مسکونی در کشور در ابتدا اراضی لازم را در نظر بگیرد چراکه مهم‌ترین گام برای ساخت این تعداد خانه تعیین زمین و از سوی دیگر مدیریت درست و به کارگیری سازندگان با صلاحیت باشد.

رهبر یادآورشد: در سال های گذشته با کمبود ساخت مسکن در کشور روبرو بودیم که همین امر خود باعث بهم ریختن تعادل در بخش عرضه و تولید مسکن شده است.

بازار مسکن این روزها در معرض اخبار ساخت مسکن توسط دولت، رکود و در برخی از آمارها کاهش نرخ را تجربه می کند که این موضوع طبق گفته وزیر راه و شهرسازی خود باعث کنترل قیمت در بازار مسکن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد