سود کارگزاری‌های چقدر است؟

سود کارگزاری‌های چقدر است؟

تازه ترین صورت های مالی یک کارگزاری بورسی نشان می دهد که در 12ماه منتهی به شهریور امسال، سود خالص این کارگزاری به بیش از 1641 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس محاسبات انجام شده غول های بورسی متشکل از 10 کارگزاری بزرگ بورس که حدود نیمی از ارزش خرید و فروش ها توسط آن ها انجام می شود، در سال گذشته حدود 3700 میلیارد تومان درآمد داشته اند.

اعداد و ارقام منتشر شده در صورت های مالی یک کارگزاری بازار سرمایه در روزهای اخیر، خبرساز شده است. در صورت های مالی 12 ماه منتهی به 31 شهریور امسال این کارگزاری، سود خالص با افت بیش از 31 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به بیش از 1641 میلیارد تومان رسیده است.

همچنین این کارگزاری از محل کارمزد وحق الزحمه در مدت یادشده بیش از 3100 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. همه این ها در حالی است که بازه زمانی یادشده، مربوط به دوران سقوط و رکود بورس پس از فتح قله دو میلیون واحدی بوده است.

با این اوصاف، با توجه به این که هم اینک بیش از 100 کارگزاری بورس در کشور فعالیت می کنند و کارگزاری یادشده، جزو پردرآمدترین این کارگزاری ها بوده، این سوال پیش می آید که درآمد صنعت کارگزاری بورس حول چه اعداد و ارقامی می چرخد؟ آن هم در شرایطی که تا سال گذشته، تاسیس کارگزاری بورس، با انحصار مواجه بوده و پس از آن، در شهریور امسال با پذیرش یک کارگزاری، عملا طلسم ورود نکردن کارگزاری های جدید به این عرصه پس از 12 سال شکسته شد.

داده های منتشر شده در این زمینه در وب سایت بانک مرکزی نشان می دهد در سال گذشته، جمع ارزش معاملات بازار سرمایه به بیش از 2449 میلیارد تومان رسیده است. با این حساب و با در نظر گرفتن ضریب کارمزد کارگزاری ها می توان درآمد این صنعت را تخمین زد.

در این راستا جدول سقف نرخ کارمزدها و خدمات در بازار سرمایه در ویرایش43 و 44 (مربوط به مرداد و دی سال گذشته)، نشان می دهد کارمزد هر کارگزاری از خرید یا فروش سهام 0٫00304 (304 در صدهزار) تعیین شده است. بنابراین با ضرب ارزش معاملات در نرخ کارمزد کارگزاری ها، درآمد حداقل 7٫4 هزار میلیارد تومانی برای کل این صنعت به دست می آید.

از سوی دیگر گزارش بورس 24 در خصوص رتبه بندی کارگزاران بورس در تیر امسال نشان می دهد حدود نیمی از کل خرید و فروش سهام کارگزاری ها در این مدت توسط 10کارگزاری بزرگ انجام شده است. در نتیجه می توان برآورد کرد که درآمد 10کارگزاری بورس با توجه به فرض های یادشده در سال گذشته حدود 3٫7 هزار میلیارد تومان و درآمد هر یک از این 10کارگزاری از محل کارمزد، به طور متوسط 370 میلیارد تومان بوده است.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد