بورس فردا؛ پیش بینی روند معاملات / تقویت تقاضا، از سوی حقوقی محتمل است

بورس فردا؛ پیش بینی روند معاملات / تقویت تقاضا، از سوی حقوقی محتمل است

یک کارشناس با اشاره به اصلی‌ترین معضلات بازار، به تشریح اصلاحات محوری که باید در بورس رخ دهد پرداخته و روند معاملات فردا در بورس تهران را نیز تحلیل کرد.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ باتوجه به روند معاملات امروز، به‌نظر می‌رسد؛ بازار شرایط مطلوبی دارد و شرکت‌ها از لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی به سر می‌برند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، فردا شاهد تقویت تقاضا به‌ویژه توسط حقوقی‌ها خواهیم بود که به دنبا‌ل‌ آن شاخص کل در محدوده‌های امن‌تری وارد خواهد شد.

احسان خاتونی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، ضمن اشاره به روند معاملات امروز و دیروز، گفت: امروز بازار سهام، تحت تاثیر عرضه‌ها قرار گرفته بود، اما از اواسط بازار با تقویت تقاضا در بازار، بخشی از منفی‌های شاخص‌کل جبران شد. صنایع پالایشگاهی، هلدینگ‌ها، مخابرات و تا حدی فلزی‌ها شرایط بهتری برای خود رقم زدند.

وی افزود: همانطور که در معاملات نیز نمایان بود، در کلیت بازار پالایشگاهی‌ها از تقاضای قوی‌تری برخوردار بودند. اما شرکت‌های کوچک‌تر پرعرضه بودند و در این میان زراعتی‌ها و قندی‌ها معاملات بهتری داشتند. امروز، شیب خروج نقدینگی حقیقی‌ها بیشتر شد. اما در عین حال صندوق درآمد ثابت با ورود پول حقیقی‌ها همراه شد.

این این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره بر افزایش نرخ تسعیر ارز مصارف پتروشیمی‌ها گفت: امروز، شاهد افزایش نرخ تسعیر ارز مصارف پتروشیمی‌ها بودیم که البته اخیرا مسيولین وعده آن را داده بودندکه با شیب ملایمی فاصله نرخ ارز نیمایی و نرخ دلار آزاد کاهش خواهد یافت.

خاتونی ادامه داد: این اقدام، اتفاق بسیار مهمی برای شرکت‌های پتروشیمی محسوب می‌شود، از طرفی هم دیروز افزایشی در نرخ سود بین بانکی داشتیم که مقداری حساسیت برانگیز شده است. جزییاتی که از این نرخ وجود دارد نشان می‌دهد که این فاکتور، متاثر از خالص عملیات ریپوی هفت هزار میلیارد تومانی منفی بوده که باعث خارج شدن منابع از بانک‌ها شده است.

وی افزود: با این افزایش نرخ می‌توان گفت، تمام کاهش‌هایی که در هفته‌های گذشته در نرخ سود بین بانکی شاهد بودیم، به نوعی جبران شد. همچنین این اتفاق، نرخ سود اخزاها را نیز تحت تاثیر قرار داده و بازدهی بدون ریسک آن‌ها در روز گذشته با افزایش نیم‌درصدی همراه شده و به محدوده 25درصد رسیده است.

این کارشناس با اشاره بر اینکه در روز گذشته عرضه‌هایی در اوراق اخزا اتفاق افتاد، گفت: دیروز با توجه به عرضه‌هایی که در اوراق اخزا رقم خورد، دولت حدود 422میلیارد تومان اوراق اخزا به فروش رساند. به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان، افزایشی که در بازدهی اخزاها صورت گرفته تا حد زیادی ناشی از افزایش عرضه اوراق اخزا توسط دولت بوده است. در عین حال کارشناسان نسبت به افزایش نرخ سود اخزاها ابراز نگرانی کرده‌اند.

خاتونی، چشم‌اندازی از بازار فردا ارايه داده و گفت: پیرامون بازار فردا می‌توان گفت، عرضه‌های موجود در بازار امروز غیرمنتظره نبود و با توجه به شرایط بازار، کاملا انتظار آن وجود داشت. اما در عین حال، خریداران خوبی در بازار وجود داشتند که بازار را متعادل ساختند.

وی افزود: بازار به نسبت روزهای گذشته شرایط بهتری داشت. اما با توجه به اینکه خروج پول سهامداران خرد در بازار وجود دارد؛ نبود اعتماد و اطمینان در بازار کاملا نمایان است. به عنوان مثال، به دنبال انتشار نامه‌ای پیرامون حذف ارز 4200تومانی در نهاده‌های دامی، صفوف خرید برای نمادهای این صنعت تشکیل می‌شود اما چند روز بعد این خبر تکذیب می‌شود. این مسيله اخیرا در خودروسازان نیز چالش برانگیز شده بود؛ همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا حقیقی‌ها نسبت به وعده‌های دولت بدبین شوند.

خاتونی افزود: در این میان، هرگونه کاهش در نرخ ارز به سرعت تاثیر خود را در بازار سرمایه می‌گذارد. این در شرایطی است که بازار سرمایه خود را با دلار بازار آزاد وفق نداده و نرخ فروش شرکت‌ها همچنان نرخ دلار نیمایی است.

وی ادامه داد: از طرفی هرگونه افزایش جزيی در نرخ سود بدون ریسک و نرخ سود بین بانکی، اثراتی معکوس در بازار دارد. هر چند که امروز بانک مرکزی از باب تعدیل بازار وارد شد و به بانک‌ها پیرامون پرداخت سودهای بالای 18درصد هشدار داد.

این کارشناس، سیاست‌های حمایتی دولت در رابطه بازار سرمایه را همچون گذشته چالش برانگیز دانست اما گفت: بازار شرایط مطلوبی دارد و شرکت‌ها از لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

خاتونی در پایان خاطر نشان کرد: حذف دامنه نوسان، حذف حجم مبنا و شفافیت در بازارگردانی اصلی‌ترین مطالبات و خواسته‌های سهامداران است. در صورت وقوع این اتفاقات، نقدینگی به ریل صحیح خود باز خواهد گشت. به‌نظر می‌رسد، فردا شاهد تقویت تقاضا به ویژه توسط حقوقی‌ها خواهیم بود. به‌دنبال آن، شاخص کل در محدوده‌های امن‌تری وارد خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد