فدراسیون اتومبیلرانی، خودرو وارد می‌کند؟ / اطلاعیه برای تکمیل مدارک واردات

فدراسیون اتومبیلرانی، خودرو وارد می‌کند؟ / اطلاعیه برای تکمیل مدارک واردات

فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در اطلاعیه‌ای از کسانی که برای دریافت «مجوز واردات» پرونده تشکیل داده‌اند، خواسته است که برای تکمیل پرونده خود مراجعه کنند اما مجوز واردات فدراسیون اتومبیلرانی، برای چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در اطلاعیه‌ای که روز گذشته، در صفحه نخست روزنامه همشهری منتشر شده آمده است، افرادی که برای دریافت «مجوز واردات» پرونده تشکیل داده‌اند باید برای پیگیری و رفع نقص آن تا تاریخ 12 آذر 1400 به این فدراسیون مراجعه کنند.

 

مجوز برای واردات خودرو یا موتور؟

فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در اطلاعیه خود اشاره‌ای نکرده است که این مجوزها قرار است برای واردات خودرو باشد یا موتورسیکلت.

اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که این اطلاعیه خطاب به کسانی صادر شده است که قبلا برای ورود موتورسیکلت مسابقه‌ای پرونده تشکیل داده بودند و این فدارسیون، نقش و اختیاری در واردات خودرو ندارد.

چالش‌های واردات موتور

چندی پیش مشکلات واردات موتورسیکلت و نحوه ورود آن به کشور در دیدار مازیار ناظمی، رییس فدراسیون با حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای سال جاری نیز مقرر شد که فرایند واردات موتورسیکلت‌های ورزشی توسط قهرمانان این رشته زیر نظر حراست وزارت ورزش انجام شود.

پیش از آن، محمدرضا مقصودلو، سرپرست وقت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در بهمن 99 از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی تخلف در صدور مجوز واردات موتورسیکلت خبر داده و گفته بود: قهرمانان ما هر دو سال یکبار می‌توانند برای گرفتن مجوز واردات یک موتورسیکلت اقدام کنند. بعد از 2 سال استفاده از موتورسیکلت می‌توانند آن را بفروشند و موتور دیگری را وارد کنند. ما با تشکیل این کارگروه کاری خواهیم کرد که مجوز فقط به قهرمانان داده شود و آن‌ها سودش را ببرند.

تسهیلات برای واردات موتورسیکلت ورزشی

برای بهره‌گیری از تسهیلات واردات موتورسیکلت، اکنون دو مصوبه وجود دارد که یکی در سال 1390 به تصویب هیات وزیران رسیده و دیگری، دستورالعمل چگونگی استفاده از موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی به بالا (مصوب شورای امنیت ملی) است.

بر اساس این مصوبات، اشخاص برای دریافت تسهیلات واردات موتورسیکلت ورزشی باید حداقل یکی از سه شرط زیر را داشته باشند:

-عضویت رسمی در فدراسیون، به مدت حداقل سه سال

-کسب عنوان قهرمانی کشور (اول تا سوم)، حداقل یک مورد

-کسب عناوین اول تا سوم مسابقات قهرمانی آسیا یا جهان

ممنوعیت تررد موتورسیکلت‌های سنگین

بر اساس مصوبات موجود، واردات و ترخیص موتورسیلکت‌های بالای 250 سی.سی یا اصطلاحا سنگین، به اخذ مجوز فنی دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت و تاییدیه مکتوب شورای امنیت کشور نیاز دارد.

البته تردد با این موتورها در معابر شهری، حتی کسانی که مجوز آن را دریافت کرده‌اند ممنوع است. بدون این مجوز نیز موتور وارداتی، قاچاق محسوب می‌شود.

 

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد