شرکت‌های برق چین به مرز ورشکستگی رسیدند

شرکت‌های برق چین به مرز ورشکستگی رسیدند

صنعت نیروی چین در وضعیت بغرنجی گرفتار شده است.

ایسنا: صنعت نیروی چین در وضعیت بغرنجی گرفتار شده است.

با احیای دومین اقتصاد بزرگ جهانی از همه گیری ویروس کرونا، تقاضا برای انرژی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و باعث افزایش شدید قیمتهای سوخت و تصمیمات کم سابقه پکن برای به مخاطره انداختن بخشی از امنیت انرژی برای روشن نگه داشتن چراغها در آینده نزدیک شده است. همه این رویدادها در حالی اتفاق می افتد که اقتصاد چین با کندی روبرو شده و نرخ تورم رو به افزایش است.

به دلیل این نگرانیها بود که پکن در یک حرکت تاریخی تصمیم گرفت از ذخایر استراتژیک خود نفت برداشت کند. چین که بزرگترین واردکننده نفت و دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، برای سر پا نگه داشتن اقتصادش به شدت به نفت خارجی متکی است. اصلاح این آسیب پذیری امنیت انرژی را مدتهاست در مرکز سیاست انرژی چین قرار داده اما به نظر می رسد فعلا توجه پکن به کنترل آسیب معطوف شده است.

در واقع به دلیل افزایش شدید تقاضا برای برق، بعضی از استانهای چین با بدترین کمبود برق این کشور در یک دهه گذشته روبرو شده اند. آنچه که این وضعیت را وخیم کرده، افزایش قیمتهای زغال سنگ است که شرکت‌های برق چین را در معرض خطر واقعی ورشکستگی قرار داده است. زغال سنگ بیش از 50 درصد از سبد انرژی چین را تشکیل می دهد و اختلاف اخیر با استرالیا، تامین زغال سنگ در چین را پیش از افزایش قیمتها محدود کرده بود. در حقیقت بایکوت غیررسمی چین علیه زغال سنگ استرالیا باعث کمبود زغال سنگ در این کشور در اوایل امسال شد.

اکنون گروههای متعددی از نیروگاههای زغال سنگ از دولت چین درخواست کرده اند تا از ساکنان برای برق هزینه بیشتری دریافت کنند تا این شرکتها بتوانند دوام پیدا کنند. با وجود این که قیمت زغال سنگ از سقف گذشته اما نیروگاههای زغال سوز چینی تنها می تواند قیمتشان را حداکثر 10 درصد در واکنش به رشد هزینه های عملیاتی افزایش دهند. اما آنچه که اوضاع را وخیمتر کرده، تصمیم سال گذشته کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین برای ممنوعیت افزایش نرخ بوده است.

نیروگاههای زغال سوز چین اکنون خواستار افزایش نرخها شده اند. انجمن صنعت نیروی برقی پکن در نامه ای که اوایل ماه جاری به کمیسیون مدیریت شهری شهرداری پکن ارسال کرد خواستار قیمتهای بالاتر برق شد.

نشریه ساوت چاینا مورنینگ هفته گذشته گزارش کرد پنج شرکت عضو این انجمن در هفت ماه نخست امسال از 20 میلیون یوان (3.1 میلیون دلار) تا 192 میلیون یوان ضرر متحمل شده اند. ماه گذشته هم 11 شرکت نیروی زغال سوز در شبکه برق پکن-تیان جین-تانگشان اعلام کردند ضررده شده اند و به دلیل افزایش قیمتهای زغال سنگ در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در این نامه آمده بود قیمتهای زغال سنگ تا ژوییه 65.3 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد.

شدت کمبود زغال سنگ و احتمال تبعات اقتصادی طولانی آن باعث شده است بسیاری به این فکر بیافتند که پکن تا چه زمانی ایستادگی خواهد کرد تا مانع وقوع این بحران شود. گمانه زنی گسترده ای وجود دارد که دولت چین به زودی ناچار خواهد شد به بایکوت غیررسمی واردات زغال سنگ از استرالیا خاتمه دهد تا بتواند تقاضای موجود را تامین کند. همچنین این سوال مطرح است که آیا پکن قادر خواهد بود به تعهدات اقلیمی خود عمل کند؛ چرا که لازمه چنین تعهدی، قطع وابستگی به زغال سنگ است که کثیفترین سوخت فسیلی از نظر میزان انتشار کربن شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه رییس جمهور چین وعده های بزرگی برای کربن زدایی تا سال 2060 می دهد اما چین و هند در حال حاضر عامل افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمتهای جهانی زغال سنگ هستند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد