ولخرجی دولت با دلارهای بلوکه / «به جای طلبمان واکسن بدهند»

ولخرجی دولت با دلارهای بلوکه / «به جای طلبمان واکسن بدهند»

با وجود مدت‌ها هیاهو برای آزادسازی منابع بلوکه ایران، هنوز جز سخنان خوشبینانه مسيولان خبری از آن نیست. در چنین شرایطی ريیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده که دولت به پشتوانه همین دلارهای آزاد نشده دست به چاپ ریال و افزایش تورم زده!

به گزارش تجارت‌نیوز، از وقتی مذاکرات برجامی در وین آغاز شد موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه ایران برای چندین بار باز هم مطرح شد. پس از آن هم سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران و آزاد سازی کشتی این کشور از سوی ایران امیدها به آزادسازی پول ایران حداقل در کره را قوت بخشید.

البته ظاهرا این بار نیز مثل دفعات گذشته، هنوز جز حرف و وعده هیچ خبری از ارزها نیست. تنها کشوری که حاضر به آزادسازی پول ایران شده عمان بوده که حدود دو میلیارد دلار پول را آزاد کرده تا ایران با این پول دارو بخرد. بنابراین حتی کشوری مثل چین که ادعای همکاری با ایران را دارد هم حاضر به آزادسازی پول‌های ما نشده است.

تجارت‌نیوز، در این مدت با توجه به اخبار مختلفی که از وضعیت پول‌های بلوکه و احتمال آزادسازی آن می‌رسید، چندین گزارش تهیه کرد که واکنش‌‌های گوناگون مخاطبان را به دنبال آورد. در ادامه تعدادی از نظرات مردم در این باره آمده است:

« ایران بایستی فورا عضو fatf بشه که انتقال دلارها از طریق بانک انجام بشه »

« اگه چین حسن نیت داره با طلب های ما واکسن برامون تهیه کنه که اقلا زنده بمونیم کالاهاشونو مصرف کنیم»

«آیا چین با این اوصاف لیاقت و شرایط این را دارد که ما به عنوان یک شریک راهبردی روی آن حساب کنیم؟! الان چه فرقی بین آمریکا و چین هست؟ آمریکا مارا تحریم کرده و چین دارد از منافع این تحریم سوءاستفاده می‌کند»

« اقلا بگید چین به جای بدهی واکسن تهیه کنه بفرسته. تا زنده بمونیم صادراتشونو مصرف کنیم. اقتصادش بچرخه»

چه فرقی به حال ما دارد؟

در میان نظرات آنچه توجه را جلب می‌کند اتفاق نظر تعداد زیادی از مخاطبان درباره نرسیدن منافع ارزهای بلوکه به مردم است . در زیر چند نمونه از این نوع نظرات نیز آمده:
« اگه میخواد صرف اختلاس بشه و تفاوتی در قیمت ارز نداشته باشه همون بهتر که آزاد نشه»

« خوب که چی؟؟؟؟؟؟ مهم نیست هیچ وقت آزاد نشه، وقتی فرقی به حال ما نمی کنه...»

« ازاد نشه بهتره. رانت پشت رانت اعصاب مردم رو خراب نکنید»

« الان آزاد بشه هیچ سود و فایده ای برای کشور و ملت نداره!»

«همون بهتر که آزاد نشه وقتی حاضر نیستند واکسن بخرند معلومه چقدر به فکر مردم هستند»

« کاش ارزها میومد و یه اتفاق خوب می‌فتاد چون امدن یا نیومدنش فرقی به حال ما نداره.

گفتنی است ريیس کل بانک مرکزی در واکنش به ادعای ريیس سازمان برنامه و بودجه که بانک مرکزی را بدهکار دولت خوانده بود، اعلام کرد که علت تورم، تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس ایران به ریال بوده. این یعنی چاپ پول با اتکا به دلارهایی که هنوز آزاد نشده‌اند. با این کار دیگر آزادسازی ارزهای بلوکه شده هم مشکل را حل نمی‌کند.

مطالعه بیشتر: یک قدمی آزادسازی منابع ایران / ارزهای آزاد شده عمان چه شد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد