عرضه اولیه "تجلی" در بازار فرابورس در نوع خود بی نظیر است

عرضه اولیه "تجلی" در بازار فرابورس در نوع خود بی نظیر است

مدیرعامل شکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: عرضه اولیه

مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با بورس نیوز بیان کرد: شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، اولین شرکت پروژه محور در ایران است. بر محوریت توسعه کشور ایجاد شده است و از بهترین پروژه‌های سهامداران "تجلی" (شرکت‌های توسعه‌معادن‌وفلزات، گل گهر و چادرملو) به شرکت تجلی توسعه‌معادن‌وفلزات منتقل شد و پس از انتقال، با پیگیری‌های مستمر، ادامه اجرای پروژه‌ها در حال انجام است.


  • بیشتر بخوانید: پذیره‌نویسی 15 درصد " تجلی " در دوم آذرماه

وی اضافه کرد: در حال حاضر "تجلی" شامل 4 شرکت ریرمجموعه و 6 پروژه در دست اجرا دارد. این 6 پروژه عمدتا مربوط به زنجیره فولاد؛ از حوزه معادن تا تولید نورد و قطعات فولادی؛ هستند. از حدود یک سال پیش که اجرای این پروژه‌ها به "تجلی" منتقل شده، برخی از این پروژه‌ها به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی، به کندی حرکت می‌کرده اند، اما بعد از افزایش سرمایه تجلی که هزار میلیارد تومان هم آن دوم آذر و همزمان با عرضه اولیه انجام خواهد شد، منابع لازم برای اجرای این پروژه‌ها جذب شد. بخشی از منابع جذب شده، صرف افزایش سرمایه 4 شرکت زیرمجموعه شده و سزمایه گذاری در پروژه‌ها شده است.

مدیرعامل "تجلی" در مورد میزان پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا گفت: البته پیشرفت فیزیکی هر یک از این پروژه‌ها متفاوت بوده است. مثلا با اجرای پروژه گندله سازی صبانور، این پروژه در حال حاضر به 16.5 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. پروژه سرمد حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود 90 درصد از ماشین‌آلات این پروژه هم وارد شده و آماده نصب است که با نصب ماشین آلات، پروژه با سرعت بیشتری تکمیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های در دست انجام حدود یک الی 3 سال به طول می‌انجامد. البته به غیر از یکی از پروژه‌ها که در ارتباط با پروژه اسکله بندرعباس است و فاز اول آن 3 الی 5 سال به طول خواهد انجامید و فاز دوم آن بیش از این میزان زمان خواهد برد.

علی اکبری در رابطه با میزان سرمایه شرکت تجلی توسعه‌معادن‌وفلزات اظهار کرد: عرضه اولیه "تجلی" در بازار فرابورس در نوع خود بی نظیر است؛ چرا که چند مورد به صورت همزمان انجام می‌شود. عرضه اولیه سهام، افزایش سرمایه و هم حق سلب حق تقدم به صورت همزمان انجام می‌شود.

مدیرعامل تجلی ادامه داد: این شرکت از ابتدای کار با سرمایه یک میلیارد تومان شروع به کار کرد، اما در حال حاضر با توجه به گزارش توجیهی افزایش سرمایه که مورد تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار هم قرار گرفته و تمامی مراحل آن طی شده، سرمایه شرکت به 6 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته که از این میزان سهامداران عمده یعنی گل گهر، چادرملو و توسعه معادن و فلزات، منابع خود را به این شرکت واریز کرده اند و فقط 15 درصد از سرمایه مانده که این 15 درصد از سهام باقی مانده که در روز دوم آذر ماه همزمان با عرضه اولیه، جذب خواهد شد. به هرحال آورده سهامداران به یکباره در پروژه‌ها هزینه نخواهد شد. از این رو بخشی از منابعی که در کوتاه مدت در اجرای پروژه‌ها مورد نیاز نیست، در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسيول در پاسخ به ابهاماتی که در خصوص ارزش گذاری سهام مطرح است، عنوان کرد: قیمت هر سهم یکصد تومان تعیین شده که پایه ارزش اولیه سهام شرکت است. با وجود آن که حدود یک سال از ارزش گذاری سهام پروژه‌ها می‌گذرد، ‏NAV هر سهم بدون در نظر گرفتن پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در یک سال گذشته 105 تومان تعیین شده که طبیعتا این ارزش گذاری مربوط به سال قبل بوده و اگر پروژه‌ها بر اساس پیشرفت فیزیکی حال حاضر قیمت گذاری می‌شد، ارزش NAV هر سهم متجلی بیش از این‌ها بود. با توجه به آنکه قیمت هر سهم در عرضه اولیه 100 تومان تعیین شده، ارزش گذاری تجلی کاملا معقول و منطقی بوده است.

وی بیان کرد: ضمن اینکه سرمایه گذاران تجلی قطعا نگاهی هم به سهامداران عمده این شرکت و سوابق آن‌ها و پروژه‌هایی که توسط سهامداران عمده به مرحله اجرا درآمده، خواهند داشت. شرکت‌های توسعه معادن و فلزات، گل گهر و چادرملو جزو شرکت‌های مطرح و برتر کشور ما بوده و برای تمامی فعالان بازار سرمایه برند‌های شناخته شده‌ای هستند. این شرکت‌ها در طول سالیان فعالیت خود صرف نظر از تحریم ها، همیشه روند توسعه خود را ادامه داده اند و از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. اعتماد فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران به سهامداران عمده تجلی قطعا می‌تواند موجب افزایش اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به این سهم باشد.

وی افزود: قیمت‌های مجموعه زنجیره فولاد از بخش معدن تا تولید نورد (بجز سنگ آهن) در ایران با قیمت‌های نزدیک به قیمت جهانی معامله می‌شود. از این رو سودآوری این پروژه‌ها بستگی به قیمت‌های جهانی هم خواهد داشت. اما با توجه به مزیت‌هایی که اقتصاد ما در زمینه معادن و صنایع دارد، نگرانی خاصی برای سهامداران وجود نخواهد داشت. چرا که مواد معدنی در داخل ایران وجود دارد و بخش عمده صنعت فولاد هم بومی سازی شده است و تقاضای محصولات این صنایع هم چه در ایران و چه در بازار‌های جهانی بالا است. حتی در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمن علیه ایران صادرات محصولات فلزی و معدنی انجام شد و این یکی از نقاط قوتی است که این صنعت دارد. ضمن اینکه جهت اجرای این پروژه‌ها پرسنل مجرب و انرژی با قیمت مناسب هم در اختیار داریم و حتی افزایش قیمت احتمالی انرژی نگرانی خاصی برای فعالیت‌های تجلی ایجاد نخواهد کرد. به عبارتی در بخش معادن کشور، آمادگی کافی جهت افزایش قیمت انرژی و واقعی‌سازی قیمت‌ها وجود دارد و امیدواریم سنگ‌آهن هم به قیمت واقعی خود معامله شود.

علی اکبری در ادامه در رابطه با مزایای سرمایه گذاری در شرکت‌های پروژه محور عنوان کرد: با سرمایه گذاری مردم در شرکت‌های پروژه محور، سرمایه‌های آحاد مردم جذب این پروژه‌ها شده و سبب تسهیل و تسریع در اجرای پروژه ها، تامین مالی پروژه‌های کوچک در میان مدت و بلند مدت خواهد شد. مهم‌ترین مزیت این روش تامین مالی برای اجرای پروژه ها، کم هزینه بودن آن است. اگر سهامداران عمده و دولت‌ها از تمام انرژی خود بهره برده و در راستای اجرای پروژه‌ها فعالیت کنند، بخش قابل توجهی از معضل بیکاری برطرف خواهد شد؛ چرا که در زمینه اجرای پروژه‌های معدنی و فلزی از امتیازات قابل توجهی برخوردار هستیم و امکان جذب نیروی فراوانی هم در این حوزه‌ها وجود دارد. در نظر داشته باشید که شرکت‌های پروژه محور همچون سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، درآمد خاصی ندارند و فقط مبتنی بر اجرای پروژه‌ها هستند؛ بنابراین باید گزارش هیيت مدیره در رابطه با وضعیت پروژه‌ها هم به جهت اطلاع سازمان بورس اوراق بهادار و هم برای افشای عمومی صورت بگیرد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد