وام فوری؛ سهم نورچشمی‌ها! / اختلاف طرح‌های تبلیغاتی وام بانکی با واقعیت

وام فوری؛ سهم نورچشمی‌ها! / اختلاف طرح‌های تبلیغاتی وام بانکی با واقعیت

از در و دیوار شعب گرفته تا سایت هر بانکی را که باز می‌کنی، سراسر تبلیغات طرح‌های جدید برای ارايه تسهیلات به مردم است. اما وقتی برای دریافت وام اقدام می‌کنی، ورق یکباره برمی‌گردد. نه خبری از سود و وثیقه حداقلی است و نه وام فوری و ضروری معنایی دارد.

برخی‌ها تازه ازدواج کرده‌اند، برخی دیگر تنها یا سرپرست یک خانواده‌اند، بسیاری سال‌هاست سودای سرپناه دارند، بعضی کسب و کارشان قربانی کرونا شده و … همه اما یک وجه مشترک دارند؛ برای دریافت وام سراغ بانک‌‌ها رفته‌ و دست خالی بازگشتند.

از در و دیوار شعب گرفته تا سایت هر بانکی را که باز می‌کنی، سراسر تبلیغات طرح‌های جدید برای ارايه تسهیلات به مردم است. اما وقتی برای دریافت وام اقدام می‌کنی، ورق یکباره برمی‌گردد. نه خبری از سود و وثیقه حداقلی است و نه وام فوری و ضروری معنایی دارد.

این‌ جملات جوهره حرف و گلایه هزاران متقاضی است که ده‌ها خط برای تجارت‌نیوز نوشته‌اند.

این هفته در گزارشی درباره وام‌های فوری، لیستی از شرایط برخی بانک‌ها برای اعطای این نوع وام را ارايه دادیم. شرایط و طرح‌هایی بعضا عجیب و غریب که طبق ادعای مخاطبان فقط با تبلیغات پرسروصدا بزک شده‌اند. یکی از این طرح‌ها اعطای وام فوری تا سقف 85 درصد سپرده مشتریان بود که ظاهرا بیش از هر طرحی واکنش برانگیخته.

بانک به مردم وام می‌دهد یا مردم به بانک؟

در ادامه برخی از این واکنش‌ها و گزیده‌ای از سیل گلایه‌های مخاطبان تجارت‌نیوز را از زبان خودشان بخوانید:

« اینا واقعا عقل ندارن اخه کسی که پول داره عقلش کمه پولشو بذاره بانک از پول خودش بهش یه مقدارشو بدن تازه سودم بده؟! دیوانه‌ای چیزی هستیم یا شماها مختون عیب پیدا کرده؟ من اگر پول داشتم بزارم بانک عقلم می‌رسید برم باهاش کاروکاسبی راه بندازم یا خونه بخرم یا... چرا بذارم بانک بعدش درصدی از پول خودمو به خودم وام بدین؟»

« خنده دارترین وام اونیه که که از سپرده خودت مقداری بهت وام میدن بقیه بلوکه میشه. عجب وامی میدن! اینا فقط برای خودشون دکان وکاسبیه. بهتره وام نگیریم وپولی هم در بانک نذاریم»

«معمولا اینطور وام‌ها به آشناها و نورچشمی‌های بانک‌ها و حتی کارمندان بانک‌ها پرداخت میشه و اشخاص عادی باید از دلال‌های وام بخرن»

«همش دروغه. الکی میکشونن شعبه، یه حساب باز میکنن، بعد میگن برای وام باید 6 ماه معدل داشته باشی یا سپرده مسدود کنی یا بخشنامه نیومده. الان من چند ماهه سرکارم همه این بانک‌ها رفتم، حقوق بالا و ضامن کسر از حقوق هم دارم، سند ملک هم دارم اما همش وعده سرکاریه»

« پول خودت رو می‌گیرن تو بانک بلوکش می‌کنند و بعد هم پول خودت رو با وام بهت میدن! ولی برای خودشون وام‌های میلیاردی بدون سود و بدون بهره و قرض الپس نده هستش»

« من ماندم برای چندغازوام باید ضامن ببری، پول بخوابانی، وثیقه بزاری،… اونوقت چطوری میلیاردها تومان وام بدون هیچ گونه تشریفات داده میشه وقدرت پس گرفتن ندارن؟ اگر این ظلم نیست پس چیست ؟ شهروند ایرانی منم. چرا این افراد که تعدادشان کم است، مبالغی که سرمایه ماست را می‌برند و اجازه این کار را دارند ولی ما نه ؟ یعنی پاسخ این سوال اینقدر سخته؟؟؟از دادن وام به اینا سخت تره؟»

« ما به بانک 100میلیون وام بدیم، بانک تا سقف 85 درصد یعنی حداکثر 85 میلیون به ما وام بده و 100 میلیون ماهم دستش نگه داره! این چه طرحیه؟ مطمينید مردم به بانک وام ‌نمیدن؟»

« تشکر فراوان از شما به واسطه اطلاع‌رسانی در زمینه روش‌های وام ندادن و مسخره کردن و استحضا نیازمندان به وام. واقعا سیستم بانکی به نحوی طراحی شده که فقط به کسانی وام میده که یا وام‌های کلان بگیرند و سود سرشاری قسمت‌شان بشود، یا پول رو بردارند و بروند، کلا روش‌هایی‌ست برای مسخره کردن دهک‌های پایین»

مطالعه بیشتر: وام‌های فوری چند روزه پرداخت می‌شود؟/ وام 200 میلیون تومانی با سود 5 درصد!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد