هزینه عجیب نقل و انتقال سند خودروهای ایرانی

هزینه عجیب نقل و انتقال سند خودروهای ایرانی

بررسی‌ها از فرمول وصول هزینه ثبت سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی نشان می‌دهد بخش مهمی از این هزینه‌های وصولی به حساب دولت و خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند اختلاف نظرها درخصوص مرجع ثبت سند نقل و انتقال خودرو همچنان ادامه دارد، بررسی‌ها از فرمول وصول این هزینه در دفاتر اسناد رسمی نشان می‌دهد بخش مهمی از این هزینه‌های وصولی به حساب دولت و خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

به نقل از تسنیم تنظیم و ثبت سند یک خودرو با حضور خریدار و فروشنده یا موکلین آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود که سند قطعی خودرو است و در دادگاه و دعاوی حقوقی هم سندیت دارد، همچنین زمانی که نیروی انتظامی تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو و احراز هویت مالک را انجام می‌دهد به صاحب آن، برگه‌ای تحویل می‌دهند که برگه سبز نام دارد. این برگه از سوی نیروی انتظامی با عنوان سند مالکیت خودرو به مالک تحویل داده می‌شود که حاوی شماره مالکیت خودرو هم هست. برگ سبز خودرو برای اتومبیلی نو و صفر تک‌برگی است و اطلاعاتی از جمله نوع، رنگ، تعداد سیلندر و… و همچنین مشخصات مالک را داراست. هرچند اختلاف نظرها درخصوص مرجع ثبت سند نقل و انتقال خودرو همچنان ادامه دارد، بررسی فرمول وصول این هزینه در دفاتر اسناد رسمی نشان می‌دهد بخش مهمی از این هزینه‌های وصولی به حساب دولت و خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

گفتنی است، سازمان امور مالیاتی همه‌ساله با ارايه بخشنامه‌ای بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی را اعلام می‌کند. این جداول در اجرای مواد 42 و 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1378 و ماده 17 قانون مالیات‌های مستقیم، در قالب لوح فشرده حاوی بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که مبنای محاسبه مالیات و عوارض مواد ذکر شده و همچنین حق الثبت موضوع ماده 123 اصلاحی قانون ثبت قرار می‌گیرد، به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ می‌شود.

همان‌طور که در جداول زیر نیز قابل مشاهده است اجزای تشکیل‌دهنده هزینه نقل و انتقال خودروهای ایرانی و خارجی بر اساس جداولی که توسط سازمان امور مالیاتی منتشر می‌کند، محاسبه می‌شود. این جداول مبنای محاسبه یک درصد مالیات نقل و انتقال، نیم درصد حق‌الثبت و نیم درصد هزینه طرح کاداستر می‌باشد.

اختلاف ده‌برابری هزینه نقل و انتقال خودروهای ایرانی و برخی خودروهای خارجی

مراجعه به یک دفتر ثبت اسناد رسمی در شرق تهران نیز حاکی از تایید اعداد مندرج در جدول بالا بود، بر این اساس هزینه ثبت یک خودروی دنا پلاس مدل 1400 تولید داخل بالغ بر هفت میلیون تومان و هزینه یک خودروی کرولا مدل 2006 نیز نزدیک به 660 هزار تومان اعلام شد.

در ادامه نیز جزيیات هزینه ثبت سند یک خودروی تویوتا کرولا مدل 2015 قابل مشاهده است.، بر این اساس 220 هزار تومان هزینه حق‌الثبت و همین رقم نیز هزینه کاداستر، 440 هزار تومان هزینه یک درصد مالیات می‌باشد که همه این ارقام به خزانه‌داری کل واریز شده است و عملا سهم دولت و سازمان ثبت اسناد می‌باشد. 270 هزار تومان نیز هزینه حق‌التحریر می‌باشد که این رقم سهم دفاتر اسناد رسمی است.

مطالعه بیشتر: توزیع رانت 55 هزار میلیاردی در بازار خودرو

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد