بازار تعمیر لوازم خانگی همچنان داغ است

بازار تعمیر لوازم خانگی همچنان داغ است

این روز‌ها بازار تعمیرات لوازم خانگی بیش از سال‌های گذشته داغ شده و افراد تا حد امکان برای تعمیر و نه تعویض و جایگزینی لوازم خانگی اقدام می‌کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد: این روزها بازار تعمیرات لوازم خانگی بیش از سال‌های گذشته داغ شده و افراد تا حد امکان برای تعمیر و نه تعویض و جایگزینی لوازم خانگی اقدام می‌کنند.

«بررسی آمارها حاکی از افزایش 15 درصدی مراجعه افراد برای تعمیر لوازم‌ خانگی در چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال است که دلیل اصلی آن به افزایش قیمت‌ها برمی‌گردد. اکنون کالا در بازار به اندازه کافی وجود دارد اما خریداری نیست. فعالان بازار لوازم خانگی پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به نزدیک‌شدن به ایام محرم و صفر، خریدها به حداقل خود خواهد رسید و به جز اندک نوعروسان که به دنبال تکمیل جهیزیه خود هستند، کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.

این در حالی است که در چند ماه گذشته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مس و مواد پتروشیمی، قیمت تمام‌شده تولیدات افزایش یافته و تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی برقی به‌ویژه یخچال، فریزر، تلویزیون و جاروبرقی نیز قیمت محصولات خود را بین 10 تا 25 درصد افزایش داده‌اند که به تشدید رکود انجامیده است.

پازوکی از فعالان بازار لوازم خانگی در این خصوص می‌گوید: در سال‌های گذشته برخی فروشندگان با ارايه کالاها به صورت اقساطی و با حداقل سود، تنور بازار را گرم نگه می‌داشتند اما این روزها وضعیت به گونه‌ای است که قدرت خرید فروشندگان نیز کاهش یافته است و امکان ارايه خدمات لیزینگ برای تشویق مشتریان به خرید را ندارند. مثلا اگر یک کاسب در سال 96 می‌توانست با سرمایه خود 10 یخچال ساید خریداری کند، امروز توان مالی وی به دو یخچال رسیده و بر این اساس نمی‌تواند همچون گذشته برنامه‌های فروش متنوعی را برای حفظ مشتریان خود اجرایی کند.

وی همچنین با اشاره به برخی کارت‌های خرید کالای ارايه‌شده به مشتریان برای تهیه لوازم خانگی تصریح کرد: حتی نیمی از این کارت‌ها صرف خرید کالا نمی‌شود و عمده افراد این کارت‌ها را برای پرداخت اجاره‌خانه، تکمیل پول پیش مورد نیاز رهن منازل و سایر نیازها هزینه می‌کنند.

برخی فروشندگان لوازم خانگی با دریافت مبلغی بین 500 هزار تا یک میلیون تومان به عنوان کارمزد، کارت خرید لوازم خانگی ایرانی را نقد کرده و به جای کالا، پول نقد به دارنده کارت ارايه می‌کنند. در واقع این کارت‌ها یک نوع وام است که قرار بود به افزایش فروش لوازم خانگی ایرانی منجر شود ولی از اهداف خود دور افتاد. به همین دلیل این روزها بازار تعمیرات لوازم خانگی بیش از سال‌های گذشته داغ شده و افراد تا حد امکان برای تعمیر و نه تعویض و جایگزینی لوازم خانگی اقدام می‌کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد