بورس با مصوبات شبانه تغییر وضعیت می‌دهد؟

بورس با مصوبات شبانه تغییر وضعیت می‌دهد؟

در حالی که بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و سهامداران طی این مدت به هر نحوی یعنی تجمع مقابل سازمان بورس یا در فضای مجازی اعتراض خود را نشان دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، در حالی که بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و سهامداران طی این مدت به هر نحوی یعنی تجمع مقابل سازمان بورس یا در فضای مجازی اعتراض خود را نشان دادند. مسوولان بورسی سعی دارند با مصوبات اورژانسی و شبانه این وضعیت ناگوار و آشفته بازار را تا حد قابل توجهی سر و سامان دهند. شب جمعه و شب شنبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس برای سامان دادن به وضعیت بورس مصوباتی در هشت بند به تصویب رساندند.

مهم‌ترین نکته این بود که شنبه شب سخنگوی شورای عالی بورس از تغییر دامنه نوسان در بازار خبر داد و روز یکشنبه این خبر به عنوان یک سیگنال مثبت در بورس شناخته شد در نهایت شاهد یک رشد نسبی در تالار شیشه‌ای بودیم. این سینگال به نحوی بود که در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس پس از رشد 35هزار و 150واحدی شاخص کل معادل با 1/3 درصد آن در ارتفاع یک میلیون و 170هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش 2/1 درصدی مواجه شد. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به هشت هزار و 785میلیارد تومان رسید. مصوبات بازارسرمایه همیشه دو روی متفاوت دارند و گاهی ممکن است تاثیر بسیار مثبتی بر  بازار بگذارند و گاهی نیز تاثیر بسیار منفی. این تاثیرات در بیشتر اوقات به فضاسازی بازار مربوط است و هرچقدر فضاسازی مطلوبی برای ایجاد مصوبه‌ای انجام شود مصوبه نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

مثلا تغییر دامنه نوسان، مدت‌هاست که کارشناسان متعدد بازار در خصوص دامنه نوسان و تاثیر آن بر خرید و فروش سهامداران صحبت می‌کنند، در میان بسیاری از فعالان فضای مجازی نسبت به  این دامنه اعتراض داشتند در نتیجه سازمان بورس و شورای عالی در زمان مناسب یک مصوبه بسیار مناسب برای بورس تعریف کرد که توانست وضعیت را تغییر دهد.  درست است که تغییر دامنه نوسان در یک زمان بسیار مناسب رخ داد اما؛ نباید فراموش کرد که مصوبات شبانه به زیان بازار است. طی چندماه گذشته شاهد بودیم که همین مصوبات شبانه وضعیت بورس را برهم زد و درنهایت مردم نسبت به این بازارمالی بی اعتماد شدند. بی اعتمادی به بورس تنها تقصیر دولت و مسوولان نیست.

در میان شورای عالی بورس نیز مقصر است و سخنگوی این سازمان نباید به صورت شبانه به اعلام مصوبات بپردازد چراکه؛ موجبات بی اعتمادی بیش از پیش را در بازار فراهم می‌کند. یکی از کارشناسان بازارسرمایه درباره مصوبه‌های شبانه سازمان بورس می‌گوید: من به شخصه فکر می‌کردم این مسوولان با روز و خورشید مشکلی دارند نمی‌توانند خبری را زودتر و در ساعات مشخص اعلام کنند. به نظر من اگر در زمان مشخص مصوبات و اخبار جدید بورسی اعلام شود موجبات رونق بورس فراهم می‌شود و هیچ فردی نمی‌تواند در فضای مجازی و واقعی از این موضوع سوءاستفاده کند.

     تغییر دامنه نوسان

محمدعلی دهقان دهنوی، سخنگوی شورای عالی بورس با اشاره به اینکه دامنه نوسان از روز شنبه 25 بهمن ماه تغییر می‌کند، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت 6 درصد خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: البته تصمیمات شورای عالی بورس پس از 72 ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه 25 بهمن ماه، این تغییر اعمال خواهد شد. بر اساس تصمیم شورای عالی بورس، تغییرات حجم مبنا در اختیار  سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود.

سخنگوی شورای عالی بورس افزود: همچنین این اختیار به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهام داران عمده الزام کند.همچنین در این جلسه اعتبار خرید کارگزاری‌ها به 60 درصد تغییر پیدا کرد. وی با بیان اینکه رصد بازار سرمایه وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار داشت: کاهش دامنه نوسان به منفی دو درصد به این دلیل است که سرمایه‌گذاران فرصت بیشتری برای بررسی و تحلیل وضعیت سهام خود داشته باشند و ارزش دارایی‌هایشان از بین نرود. دهقان دهنوی در ادامه با تاکید بر اینکه نظارت بر روند بازار نظامند است، افزود: به منظور جلوگیری از رفتارهای غیرمنطقی به دنبال ارتقای سیستم‌های خود هستیم و نظارت به‌طور مستمر ادامه دارد، هم اکنون پرونده‌های زیادی وجود دارند که وارد فرآیند قضایی شده است.

    حذف قیمت گذاری دستوری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ماده 18 قانون توسعه ابزارها اشاره کرد و گفت: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، از شمول قیمت گذاری خارج می‌شوند و امید است که با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف شاهد توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم.  وی با اشاره به اینکه سهام داران حقیقی باید انتظارات خود را به صورت نظام مند و در چارچوب‌های قانونی پیگیری کنند، گفت: اقدامات اولیه به منظور تشکیل کانون سهام داران حقیقی انجام شده و امیدواریم به زودی برای تشکیل کانون سهام داران حقیقی اقدام خواهد شد.

    نهادهای مالی توسعه می‌یابد

دهقان دهنوی با بیان اینکه توسعه بازار سرمایه نیازمند نهادهایی است که به عنوان بازاریاب، بازار سرمایه را توسعه دهند، خاطرنشان کرد: این بازاریاب‌ها همان نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها، سبدگردان‌ها، مشاوران سرمایه و سایر نهادها هستند، به این منظور باید فرآیند صدور مجوزهای نهادهای مالی تسریع و تسهیل شود. در همین راستا، دستورالعمل‌ها بازنگری خواهد شد تا بستر توسعه بازار سرمایه فراهم شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان در خصوص عرضه سهام شرکت‌های جدید و آزادسازی بخش سوم سهام عدالت، گفت: این موضوعات متناسب با شرایط بازار انجام خواهد گرفت.

واکنش‌ها درفضای مجازی درخصوص این تغییر چه می‌گویند؟ با این حال می‌توان گفت واکنش‌ها اغلب در فضای مجازی مثبت بود و روز گذشته شاهد رشد نسبی در بورس بودیم. امیر تقی خان تجریشی، رییس هیات مدیره بورس تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تصمیمات حمایتی شورای عالی بورس در خصوص دامنه نوسان نامتقارن، افزایش اعتبار، انتشار اوراق تبعی و حجم مبنا مورد استقبال فعالان بازار قرار می‌گیرد، منتظر حمایت سایر تصمیم‌گیران از بازار سرمایه هستیم.

برخی دیگر از فعالان مجازی نیز در صفحه خود درخصوص مصوبه جدید شورای عالی بورس نوشتند: 

«اعتماد سهامداران خرد بر می‌گرده»

«باشد که با تغییر این بازه، ضررهای بورس‌چی‌ها جبران بشه . دست خرابکاران که با هر شگردی چشم طمع به مال مردم صبور دارند، کوتاه بشه . روز به روز شاهد سبز بودن نماد باشند با اندکی تناوب جهت افزایش قیمت.»

«فروش آبشاری مردم تمام شد»

«آقای دهقان مثل دهقان فداکار.فداکاری کن .خیلی ازمردم کم درآمد.دراین بازارمتضررشدند.تواناییتو ثابت کن .نامت بماند به‌یادگار.خسته نباشی.»

«اگه خدا بخواد و اگه مشکلی پیش نیاد سهام‌های بنیاد راهشونو پیدا می‌کنند.»

«تا سه‌شنبه کلا منفی 5 و هیچ کس حاضر نیس پول بیشتری بده . ولی سهم دیگه تو صف فروش رو دست نمیمونه.»

«همین که مردم نفروشن درست میشه.»

«دیگه نوسان‌گیری نمی‌صرفه، سهامداری سودش خیلی بیشتره و استرسش کمتره»

«روزهای شارپی زودتر بیایید که 7 ماهه تو ضرریم .»

«با تغییر حجم مبنا در کنار این کار فروش هیجانی تخلیه میشه هر چند بازار هم رشد شارپ نمی‌کنه اما تخلیه هیجان کفایت می‌کنه … این رو در کنار ذهنیت خوب بزار که منفی کمتر و سود بیشتر هست بزار جو مثبتی به بازار میده»

«بسیار خبر خوبی البته باحمایت دولت و روند صعودی»

«باسلام، آقای دهنوی بهترین گزینه را انتخاب کرد برای دامنه نوسان اگر جلوی کد به کد هم گرفته شود بسیار عالی است فردا سراسر بازار سبز است.»

    رشد شارپی در بورس امکان‌پذیر است؟

ایمان رییسی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تاثیر تصمیم تغییر دامنه نوسان بر روند بازار سهام گفت: این تصمیم می‌تواند مسکنی به بازار سهام باشد تا جو بی‌اعتماد و ترس موجود در بازار سهام کمی آرام بگیرد و به نوعی دربردارنده این پیام است که می‌خواهد جلوی ریزش بورس را بگیرند. به نظرم این تصمیم می‌تواند بر بازار سهام تاثیر بگذارد اما نباید انتظار رشد شارپی را برای بازار سهام داشت. این کارشناس در ادامه گفت: تغییر دامنه نوسان نمی‌تواند جلوی ریزش بورس را بگیرد و ممکن است این ریزش با این تصمیم کند شود اما از طرفی شرایط برای بازار سهام خوب و این تصمیم بیشتر به بازگشت اعتماد به بورس تاثرگذار است، همچنین تغییر دامنه نوسان روی سهم‌های کوچک تاثیر بیشتری دارد زیرا این سهم‌ها بسیار راحت‌تر به مدار مثبت حرکت می‌کنند.

این کارشناس در رابطه با آینده بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد تا قبل از عید یک روند صعودی داشته باشیم اما نباید انتظار صعود شارپی را داشت. احتمالا در آینده روند بازار نمادهایی چون خودرویی، بانکی و نمادهای کوچک روند بهتری داشته باشند، از طرفی شنیده می‌شود که قرار است برخی از تحریم‌ها نیز فعلا تعلیق شود که این موضوع می‌تواند بر نمادهای ارز محور نیز تاثیر خوبی داشته باشد. این کارشناس پیش‌بینی کرد شاخص کل تا پایان سال تا حدود یک میلیون و 300 هزار واحد رشد خواهد کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد