ایران به اروپا نفت صادر می کند؟

ایران به اروپا نفت صادر می کند؟

اویل پرایس از تغییر فرمول قیمت‌گذاری نفت ایران خبر داد. در بخشی از این گزارش می‌افزاید که گویی ایران خود را برای آغاز صادرات نفت به اروپا آماده می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با استناد به گفته‌های محسن قمصری، مدیراسبق امور بین‌الملل و عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران تغییر فرمول قیمت‌گذاری برای نفت کشور، موضوع جدیدی نیست و پیش‌تر نیز بنا به شرایط و تفکر مدیران شرکت ملی نفت رخ داده بود. به نظر قمصری این تغییر فرمول قیمت‌گذاری می‌تواند در جهت بازاریابی و ایجاد انگیزه برای مشتریان اروپا و مدیترانه باشد. البته در شرایطی که هر گونه خرید نفت از ایران می‌تواند تحریم‌های ثانویه برای کشورهای خریدار را به دنبال داشته باشد، این تغییر فرمول شاید گامی در جهت بازگشت نفت کشور به بازارها باشد. نکته‌ای که هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر تازه‌ترین گزارش اوپک از میزان تولید نفت کشورهای عضو نشان می‌دهد که تولید نفت کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود 264 هزار بشکه بیشتر از تولید روزانه نفت در سه ماهه اول سال جاری بوده است. اگرچه که هنوز برای ورود نفت کشور به بازار جهانی زود است، چرا که بستگی به نتیجه مذاکرات دارد.

اویل پرایس در گزارش روز گذشته خود نوشت که «شرکت ملی نفت ایران از اول ژانویه سال آینده میلادی شاخص قیمت‌گذاری نفت خام خود را برای اروپا و مدیترانه تغییر می‌دهد. این اقدام حاکی از قصد ایران برای ازسرگیری صادرات به اروپاست. موسسه آرگوس مدیا اعلام کرد شرکت ملی نفت ایران از اول ژانویه 2022 از شاخص نفت برنت به‌ جای شاخص ICE Bwave برای قیمت‌گذاری نفت خام خود استفاده خواهد کرد.» در این راستا مدیراسبق امور بین‌الملل و عضو هیات‌مدیر ه شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد که «تغییر شاخص سابقه داشته و در دوره‌های پیشین نیز بنا به به ضرورت قوانین بوده و برخی اوقات از برنت به Bwave و برعکس نیز تغییر کرده است. این امر مساله خاصی نیست و بیانگر این است که کارشناسان شرکت ملی نفت به این نتیجه رسیدند که این تغییر را انجام بدهند.» او در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی این دو شاخص قیمتی پرداخت و گفت: «این دو شاخص تغییر چندانی با یکدیگر ندارند. یعنی با تغییر فرمول‌گذاری نمی‌توان ادعا کرد که درآمدهای نفتی کشور نیز تغییر می‌کند. در واقع این امر به دلیل راحتی برخی مشتریان نفت کشور با شاخص‌های قیمتی است. به عنوان مثال بعضی پالایشگاه‌ها به دلیل اجبار برای خرید بیمه‌های محمولات دارند، می‌توانند برخی شاخص‌ها را بهتر عملیاتی کرده و با آن کار کنند.» به باور قمصری این تغییرات در جهت جذب مشتری است و خیلی تفاوتی در درآمد کشور نمی‌تواند ایجاد کند. از او پرسیده شد شاخصی که قرار است از ژانویه برای فروش نفت ایجاد شود، برای کشورهایی درنظر گرفته شده که در حال حاضر از ایران نفت نمی‌خرند؛ آیا این می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که قرار است به زودی تحریم‌های مرتبط با نفت کاهش یابد که او پاسخ داد: «پیش‌بینی‌هایی هست مبنی بر اینکه ممکن است مذاکرات به نتیجه برسد تا مشتریان اروپایی بتوانند برای خرید نفت کشور، ثبت سفارش انجام دهند و زمینه شروع همکاری ایجاد شده باشد. شاید به همین دلیل است که قیمت‌ها از ابتدای سال آتی میلادی تغییر می‌کنند. البته که امیدواریم نتیجه مذاکرات مثبت باشد.»

منبع: روزنامه اعتماد

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد