رشد حلزونی سهم‌های آسیایی

رشد حلزونی سهم‌های آسیایی

سهام‌ آسیایی روز پنج‌شنبه رشد محتاطانه‌ای داشتند زیرا سرمایه‌گذاران از کاهش احتمالی سرعت افزایش نرخ بهره آمریکا، آرامش...

به گزارش خبرگزاری برنا، همان‌طور که انتظار می‌رفت، فدرال رزرو ایالات‌متحده نرخ بهره را 75 واحد پایه یعنی 2.25 تا 2.5 درصد افزایش داد.

الیوت کلارک، اقتصاددان ارشد در وست پک (Westpac) می‌گوید: «فدرال رزرو دیگر احساس نمی‌کند از منحنی عقب مانده است و اکنون می‌تواند مناسب بودن سیاست «جلسه به جلسه» را ارزیابی کند البته به این معنی نیست که چرخه افزایش نرخ کامل شده یا حتی یک مکث در راه است اما به نظر می‌رسد خطرات از تغییر جهت به سمت بالا به سمت نزول در حال گذار هستند».

بازار آتی همچنان 100 واحد کاهش بیشتر قیمت تا پایان سال دارد اما حاکی از کاهش حدود 50 واحدی نرخ بهره در سال 2023 است.

تنها اشاره به یک نرخ بهره فدرال رزرو کمتر کافی بود تا گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام اس سی آی در خارج از ژاپن 0.5 درصد افزایش یابد.

نیکی ژاپن 0.3 درصد و سهام کره جنوبی 0.9 درصد افزایش یافت و تراشه‌های آبی چینی 0.6 درصد محکم شدند. معاملات آتی یورو استاکس 50 به میزان 0.6درصد و آتی FTSE به میزان 0.02 درصد افزایش یافتند.

با این حال، سهام چندین شرکت بزرگ فناوری ایالات‌متحده از جمله متا کاهش یافت زیرا نتایج و چشم‌اندازهای سه ماهه ضعیف و حاکی ترس از رکود بود.

به این ترتیب، معاملات آتی نزدک 0.4 درصد کاهش یافت و در روز چهارشنبه از بیشترین سود روزانه خود از آوریل 2020 برخوردار شد، در حالی که معاملات آتی اس اند پی 500 به میزان0.2 درصد کاهش یافت.

اکنون توجه به داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده برای سه ماهه دوم معطوف شده است و رقم منفی دیگر با تعریف فنی رکود مطابقت دارد، اگرچه ایالات‌متحده روش خاص خود را برای تصمیم‌گیری در مورد آن دارد.

پیش‌بینی‌های متوسط ‌برای رشد 0.5 درصدی است اما برآورد فدرال رزرو آتلانتا از تولید ناخالص داخلی کاهش 1.2 درصدی است.

در بازارهای اوراق قرضه، بازدهی خزانه‌داری دو ساله پس از افت 6 واحدی در پی نشست فدرال رزرو، در 2.990 درصد ثابت ماند.

اگر چه منحنی بازده اندکی تندتر شد اما بیشتر آن معکوس باقی ماند و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران معتقدند سخت‌تر شدن سیاست‌ها منجر به رکود اقتصادی و کاهش تورم می‌شود.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی می‌گویند: «در حالی که بانک‌های مرکزی همچنان در مسیر ادامه انقباضات در سال جاری هستند، این احتمال وجود دارد که سریع‌ترین سرعت افزایش نرخ بهره را پشت سر بگذاریم».

کاهش قیمت کالاها، به ویژه بدون احتساب گاز طبیعی اروپا، باید مقداری تورم را کاهش دهد و اقتصاد جهانی خارج از چین در حال کاهش است.

در ارزها، شاخص دلار با از دست دادن 0.7 درصدی یک شبه با بهبود احساسات ریسک، به 106.210 کاهش یافت. همچنین با کاهش 0.9 درصدی ین ژاپن به 135.27 رسید.

یورو در حوالی 1.0210 دلار در نوسان بود و یک شبه 0.9 درصد جهش کرد اما با مقاومت 1.0278 دلاری مواجه شد.

ارز واحد هنوز یک بحران انرژی برای مقابله دارد زیرا صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که قطع کامل گاز روسیه به اروپا تا پایان سال ممکن است به رشد اقتصادی تقریبا صفر در سال آینده منجر شود.

روسیه در این هفته گاز کمتری به اروپا تحویل و نسبت به کاهش بیشتر در آینده هشدار داده است بنابراین قیمت گاز و نفت را در سطح جهانی افزایش می‌دهد. کاهش ذخایر نفت خام و افزایش تقاضای بنزین در ایالات‌متحده نیز از قیمت‌ها حمایت کرد.

هر بشکه نفت خام آمریکا 1.53 دلار دیگر افزایش یافت و به 98.79 دلار در هر بشکه رسید که به معنای 2.4 درصد افزایش است و برنت 1.40 دلار به 108.02 دلار رسید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد