ارزش بازاری شستا در پایان شهریور ماه به 137هزار میلیارد تومان رسید

ارزش بازاری شستا در پایان شهریور ماه به 137هزار میلیارد تومان رسید

ارزش بازاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تامین، در شهریور ماه 1400، حدود 30هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که بخش اعظم این افت، به دلیل کاهش ارزش بازاری...

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که سهام آن با نماد شستا در بازار سرمایه معامله می‌شود، با انتشار گزارشی، وضعیت پرتفوی خود به تفکیک صنعت و سهام و همچنین عملکرد خود در خرید و فروش سهام پرداخت.

بر این اساس، شستا در شهریور ماه 1400، به طور خالص بیش از 30هزار و 720میلیارد تومان افت ارزش بازاری را تجربه کرد. با این کاهش، ارزش بازاری شستا در پایان آخرین ماه تابستان ماه به حدود 137هزار میلیارد تومان رسید. 

بیشترین افت ارزش بازاری صنایع زیر مجموعه شستا، برای گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. نمادهای این گروه به طور خالص در شهریور افت ارزشی در حدود 20هزار و 770میلیارد تومان رقم زدند. همچنین ارزش بازاری گروه سرمایه‌گذاری‌ها با کاهش چهار هزار و 650میلیارد تومانی روبرو شد و ارزش بازاری سیمانی‌ها نیز 3 هزار و 300میلیارد تومان افت کرد. صنایع حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی دیگر صنایعی بودند که با کاهش ارزش بازاری مواجه شدند. از طرف دیگر اما ارزش بازاری نمادهای دارویی، با رشد 22میلیارد تومانی همراه شد.

صنعت محصولات شیمیایی با 31.1درصد، همچنان بیشترین سهم از پرتفوی شستا را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه مخابرات با 15.3درصد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با 14درصد در رتبه‌های بعدی بزرگترین صنایع زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تامین قرار دارند.

از طرف دیگر، با نگاهی به شرکت‌های تحت مالکیت شستا، در می‌یابیم که شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، با تخصیص 54.5درصد از کل پرتفوی شستا به خود، در این زمینه پیشتاز است. پس از آن سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، با 19.1درصد، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) با 8.9درصد، سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) با 6.6درصد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با 5.5درصد، پنج شرکت اول، با بیشترین درصد تخصیص پرتفوی شستا هستند.

شستا در شهریور ماه، هزار و 510میلیارد تومان اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس و 390میلیارد تومان اوراق مشارکت خارج از بورس خریداری کرد. همچنین شستا، بیش از 26میلیارد و 435 میلیون حق تقدم صبا را به سهم تبدیل کرد.

لازم به ذکر است در ماه گذشته، شستا هشت هزار و 360میلیارد تومان درآمد حاصل از سود سهام مجمع برگزار شده دریافت کرد که هفت هزار و 500میلیارد تومان از این مبلغ، سود سهام صبا و مقدار باقی‌مانده نیز سود سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد