وعده عبدالملکی برای تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین/ طلسم پروژه استراتژیک شکسته می‌شود؟

وعده عبدالملکی برای تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین/ طلسم پروژه استراتژیک شکسته می‌شود؟

اقتصاد کلانتسنیم نوشت: در حالی قرار بود خط‌آهن رشت-کاسپین شهریور امسال افتتاح شود که دبیر شورای عالی مناطق آزاد در این‌باره گفت: خط ریلی رشت-کاسپین به‌زودی تکمیل می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی اظهار کرد: وجود بنادر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد انزلی از ظرفیت های این منطقه در حوزه های صادراتی و ترانزیت کالا محسوب می شوند که با اجرای طرح های توسعه دو بندر این ظرفیت حدود 30 میلیون تن افزایش می یابد.

وی افزود: مسيولیت برون‌گرایی اقتصاد کشور در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر عهده مناطق آزاد است.

وی با این وعده که در آینده نزدیک خطوط ریلی رشت به بندر کاسپین تکمیل شده و منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری کشور وصل می شود، تصریح کرد: با راه اندازی حمل و نقل ریلی می توان بخشی از ترانزیت ملی و بین المللی در کریدور شمال ـ جنوب از این مسیر انجام می شود موضوعی که خواسته کشور روسیه به عنوان یکی از کشورهای ذی نفع در مسیر تجاری مزبور نیز است.

وی با بیان اینکه با تکمیل زیرساخت ها حجم قابل توجه ای از ترانزیت عبوری از کشورمان از بنادر انزلی و کاسپین صورت می گیرد، از وجود برنامه های خوب جهت توسعه ظرفیت های زیرساختی در حوزه حمل و نقل خبر داد و گفت: با تکمیل زنجیره حمل و نقل ترکیبی و ساخت اسکله های رو رو ریلی و خودرویی گام های بسیار موثری در راستای توسعه اقتصادی ا کشور برداشته می شود.

وی با اشاره به وجود تفاهم نامه همکاری مابین مناطق آزاد انزلی و چابهار با منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسیه که زمینه ساز اتفاقات خوبی در آینده نزدیک است، اظهار کرد: راه اندازی خط ترانزیتی بین این چهار منطقه حجم ترانزیت از جمهوری اسلامی را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد و به موازات آن در حوزه ساختار نیز تاییدبرونگرایی و ورود به اقتصاد جهانی نیز از دریچه مناطق آزاد کشورمان تقویت خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: تقویت سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی بین المللی از طریق مناطق آزاد از اهداف اصلی این مناطق است. درآمد 20 میلیون دلاری صادرات ناشی از تولیدات منطقه آزاد انزلی عدد مطلوبی نیست و باید در تولیدات صادراتی بیش از تولیدات سرزمین اصلی باشد.

عبدالملکی، از اعلام آمادگی و استقبال سرمایه گذاران خارجی و داخلی صادرات محور در زمینه حضور در محدوده های پیش بینی شده طرح توسعه منطقه آزاد انزلی خبر داد و یکی از شاخص های خوب مناطق آزاد را ارزش تولیدات آن به ازای یک متر مربع در مناطق آزاد عنوان کرد که از میانگین کشور بالاتر است.

وی ادامه داد: در این مناطق محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می شود و تعداد قابل ملاحظه‌ای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در این منطقه مستقر هستند و مزیت ویژه در این بخش محسوب می شود.

پروژه استراتژیک درگیر تامین منابع مالی

به گزارش تسنیم، اوایل مردادماه سال‌گذشته محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت-کاسپین گفته بود: طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تاخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی زیرسازی این خط‌آهن، افزود: مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان امسال به سرانجام برسد.

رستم قاسمی وزیر مستعفی راه و شهرسازی نیز اوایل بهمن امسال در حاشیه سفر به استان گیلان از تعیین اعتبار 2176 میلیارد تومانی برای راه‌های این استان خبر داد و گفت: با رفع مسايل اعتباری تحول عظیمی را در حوزه راه و شهرسازی خواهیم داشت.

وی با اشاره به پروژه‌های ریلی افزود:‌ برای این حوزه 750 میلیارد تومان اعتبار سفر پیش‌بینی شده که اگر این امر محقق شود، اواخر سال آینده (1401) راه‌آهن رشت ـ کاسپین تکمیل می‌شود.

وعده مشروط افتتاح خط‌آهن رشت-کاسپین تا شهریور 1401

این در حالی بود که اسفند ماه سال گذشته مقام مسيول شرکت ساخت و توسعه از افتتاح خط‌آهن رشت- کاسپین در شهریور ماه سال1401 (3 ماه قبل) به شرط تامین اعتبار خبر داده بود.

علی اکبر مردی، مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 شرکت ساخت و توسعه درباره راه‌آهن قزوین - رشت - کاسپین، گفت: سال 97 قسمت قزوین-رشت به بهره‌برداری رسید که شامل 5 قطعه بود. از سال 98 نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال 1401 قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی 3 قطعه 6، 7 و 8 در حوزه رشت – انزلی(کاسپین) آغاز شده است، گفت:‌ این مسیر به طول 205 کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی (کاسپین) به طول 40 کیلومتر شامل 3 قطعه می‌شود.این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی به دلیل برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این حوزه نداد، به همین دلیل مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود،‌ جایگزین کنیم.

وی ادامه داد:‌ با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن 5 کیلومتر کاسته شد و به 35 کیلومتر رسید.

مردی از پیشرفت فیزیکی 68 درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در بخش زیرسازی 80 درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز 23 درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال 98 تاکنون 11 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2 در خصوص مزایای این پروژه اظهار کرد: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می‌کند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه‌آهن هستند.

وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود 4 هفته زمان عبور کالا را کمتر می‌کند، اظهار کرد: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

وی با یادآوری این‌که تاکنون حدود 440 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، گفت: برای امسال در بودجه 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون 150 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. برای اتمام پروژه حدود 700 میلیارد تومان پول نیاز بود و در سفر ريیس جمهور به گیلان پرداخت 650 میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تاکنون 50 میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است.

مردی تاکید کرد: قرار است تا پایان امسال 200 میلیارد تومان و سال آینده هم 450 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این مسیر در شهریور سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 درباره موانع و مشکلات پیش رو برای اتمام این مسیر توضیح داد:‌ قرار بود این پروژه تا پایان بهمن 99 افتتاح شود اما مشکلاتی مثل تملک، تامین مصالح خاکریزی و ... مانع شد. مصالح خاکریزی در استان گیلان حکم طلا دارد و به راحتی در دسترس نیست، به همین دلیل حتی در برهه‌ای مصالح خاکی را با قطار از استان قزوین منتقل کردیم.

بیشتر بخوانید:

  • افزایش حضور شرکت های دانش بنیان در منطقه آزاد انزلی

35220

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد