قیمت دلار کولاک کرد | پیش بینی وحشتناک از قیمت دلار در روزهای آینده

قیمت دلار کولاک کرد | پیش بینی وحشتناک از قیمت دلار در روزهای آینده

قیمت دلار برخلاف وعده دولتمردان سال جدید را با روند افزایشی و در کانال جدید آغاز کرد. تحلیل‌گران بازار این روند را...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسيولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند.

قیمت دلار برخلاف وعده دولتمردان سال جدید را با روند افزایشی و در کانال جدید آغاز کرد. تحلیل‌گران بازار این روند را ناشی از افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد کشور می‌دانند.

قیمت دلار سال 1402 را با روند صعودی آغاز کرد. این در حالی بود که علاوه بر وعده‌های دولتمردان، بسیاری از فعالان بازار، امید داشتند این اسکناس آمریکایی سال جدید را در قیمت باثبات و در کانال 40 هزار تومانی آغاز کند.

این پیش‌بینی‌ها از آنجایی نشات گرفت که در نیمه اسفندماه 1401 اخبار مثبت سیاسی توانست روند بازار ارز را به نفع کاهشی‌های بازار بچرخاند. سفر رافايل گروسی،  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران و نتایج مساعد این دیدار، از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به چین و امارت برای گسترش روابط دوستانه توانست از حرارت بازار ارز بکاهد.

اما قیمت دلار در حالی نخستین هفته فروردین‌ 1402 را به پایان رساند که برخی کارشناسان معتقد بودند خوش‌بینی‌های سیاسی پایان سال گذشته اثرش را در بازار از دست داده است.

این جهش از روز شنبه آغاز شد؛ دلار وارد کانال 50 هزار تومان شد و به طور میانگین در کانال یادشده هر روز یک پله (هزار تومان) صعود کرد.

سناریوی تکراری گفتاردرمانی پاسخ‌گوست؟

در حالی دلار استارت جهش دوباره را زد که محمدرضا فرزین، ريیس کل بانک مرکزی، در همایش بهار خدمت درباره «مهار تورم و افزایش تولید» در سال 1402، سخن گفت.

او در این همایش وعده ثبات در نرخ ارز را داد و تاکید کرد: برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با ثبات همه تلاش خود را می‌کنیم. برنامه‌ای که برای مهار تورم ارايه دادیم این است که آن را به کانال 20 تا 30 درصد برسانیم.

اما بازار ثابت کرده است که نه گوش به فرمان بازارساز دارد نه با گفتاردرمانی کنترل می‌شود.

تنش‌زدایی؛ قیمت دلار را پایین می‌کشد؟

طی این هفته کارشناسان بر افزایش انتظارات تورمی و تاثیر اخبار گرانی سایر کالاها و خدمات بر قیمت ارز تاکید کردند.

کامبیز افسری، کارشناس بازارهای مالی، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: سال 1402 را می‌توان حاصل برخورد تورم عمومی، سیاست‌های پولی و مالی دولت، مذاکرات برجامی و تنش‌زدایی منطقه‌ای دانست.

وی افزود: در حالی وارد سال جدید می‌شویم که به نظر می‌رسد سیاست تنش‌زدایی منطقه‌ای ایران با محوریت ماموریت‌ها و سفرهای منطقه‌ای، بتواند سیگنال‌های مثبتی برای بازار ارز باشد.

افسری تاکید کرد: باید دید وزنه تورم انتظاری سنگین‌تر خواهد بود یا مذاکرات برجامی؟ این در حالی است که روند قیمت دلار در نخستین روز کاری سال جدید در مسیر صعودی باز شد اما بسیاری از فعالان بازار چشم به سیاست‌های خارجی و روند مذاکرات در روزهای آینده دارند.

توقع نابه‌جا برای کاهش قیمت دلار

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی، نیز با اشاره به تورم 50 درصدی کشور به تجارت‌نیوز گفت: کنترل و تعیین قیمت دلار با توجه به افزایش تورم، بازار ارز را ملتهب‌تر می‌کند.

وی با اشاره به رشد اقتصادی منفی کشور در سال‌های گذشته عنوان کرد: نقدینگی بشدت افزایش پیدا کرده، اما انتظار داریم قیمت دلار پایین بیاید.

او تاکید کرد: روند صعودی نرخ ارزها در برابر ریال ادامه دارد و نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی باید بررسی شود.

آقابزرگی اضافه کرد: اگر در سال جدید نیز روند تورم رو به رشد باشد و حجم نقدینگی و ثابت بودن رشد اقتصادی کشور کماکان ادامه داشته باشد، دور از ذهن نیست که قیمت دلار همچنان بر مدار افزایشی باشد.»

سیر کاهشی ارزش ریال ادامه دارد

همچنین حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی، با تاکید بر وزنه سنگین انتظارات تورمی بر اقتصاد کشور به تجارت‌نیوز توضیح داد: در حال حاضر اقتصاد رفتاری وزن بیشتری در اقتصاد، ‌قیمت‌ها و بازارهای مختلف کشور پیدا کرده است. بنابراین تا زمانی‌ که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی نداشته باشد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اقتصاد کشور با موضوع برجام و مذاکرات سیاسی خارجی شرطی شده است. انتظارات روانی تخلیه نمی‌شود و همه به دنبال این هستند که دارایی‌شان را به جای اینکه در بخش مولد سرمایه‌گذاری کنند به سمت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و دلار ببرند.

او تشریح کرد: درآمدهای ارزی دولت یا تراز تجاری ملی تغییری نکرده است. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی در کشور تغییر نکند، قیمت دلار در روند کاهشی منطقی، قرار نخواهد گرفت.

اثر خوشبینی سیاسی از بین رفت

عبداله مشکانی، دیگر کارشناس اقتصادی، با اشاره به روند قیمت دلار در روزهای پایانی سال‌ گذشته به تجارت‌نیوز گفت: در روزهای انتهایی سال گذشته خوش‌بینی سیاسی ایجاد شد. آن خوش‌بینی قیمت دلار را پایین آورد. وقتی اثر آن اتفاق از بین می‌رود، به صورت تکنیکالی قیمت دلار اصلاح می‌شود و به نقطه اول برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه فعلا در تعطیلات نوروز هستیم و هنوز روند ایجاد نشده، خاطر نشان کرد: قیمت دلار فعلا افزایش کوچکی در تعطیلات داشته است. باید تا پایان تعطیلات صبر کرد و از روی تحولات اقتصادی به جمع‌بندی جدید برسیم.

مشکانی یادآور شد: فعلا قیمت دلار نمی‌تواند از سقف قبلی عبور کند و در کانال فعلی مدتی بازی می‌کند. من استنباطی ندارم که قیمت دلار پایین بیاید و کانال‌های پایین‌تر از نظر بنده دور از ذهن است.

دست خالی کشور در بحران‌ها

همچنین میثم رادپور، تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به اثر تحریم‌ها بر تورم و اقتصاد کشور به تجارت‌نیوز گفت: طی یک‌ دهه گذشته اتفاقات جدیدی در نظام پولی بین‌المللی رخ داده است. این موضوع باعث شده اثر تحریم‌ها به شکل دیگری بر اقتصاد ایران بروز پیدا کند.

وی افزود: تحریم‌ها علیه ایران در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داد اهرم شده و آثار بسیار شدیدی به دنبال داشته است. هرچند این تغییرات بنیادی در دنیا رخ داده و فقط مربوط به کشور ما نیست.

رادپور با اشاره به جریمه‌های سنگین و بی‌سابقه نهاد نظارت بر دارایی‌های خارجی آمریکا گفت: در همین راستا برخی بانک‌ها که با ایران هم رابطه داشتند، جریمه‌های سنگینی شدند و اثرگذاری تحریم‌ها در کشور به شدت تغییر کرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع گذشته در اختیار بانک مرکزی نیست یادآور شد: درآمد ناشی از فروش نفت به شدت کاهش پیدا کرده و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه دولت برای کنترل قیمت دلار چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: دولت کاری نمی‌تواند انجام دهد. در هر مقطع یکسری اقدامات نظیر فروش طلا برای مدیریت بازار ارز توسط دولت انجام شد. اما بازار طلا قابل مقایسه با بازار ارز نیست.

کنترل زوری قیمت دلار

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با تاکید براین‌که سیاست فعلی نهاد پولی کشور در بازار ارز مانند گذشته است و اشتباهات را چندباره تکرار می‌کنند به تجارت‌نیوز گفت: سیاست دستوری دولت برای کنترل بازار ارز تنها منبع خلق ارزش یعنی تولید را فلج کرده است.

او ادامه داد: کاهش ارزش دستمزدها نسبت به قیمت کالاها و خدمات و تنزل سطح رفاه اجتماعی صرفا ناشی از چاپ پول نیست. چاپ پول مقدمتا از بین برنده ارزش نیست. اگر می‌بینیم ارزشی از ما کم شده، مشخصا جایی ارزشی از بین رفته است. ما عرصه این کشور را برای صاحبان کسب‌‌‌‌‌وکار بی‌ثبات کرده‌‌‌‌‌ایم، آنها هم بساط خود رامنقبض کرده‌‌‌‌‌اند و کمتر تولید می‌کنند و کمتر ارزش می‌‌‌‌‌آفرینند.

رادپور درباره آینده بازار ارز ضمن واضح بودن شرایط مانند تجربه‌های گذشته گفت:این دوره هم مثل دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که  امروز مهم‌ترین محرک قیمت دلار در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به 50‌درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در 2 سال‌اخیر، قیمت ارز تقریبا از هر کالا و خدمتی، از هر دارایی‌‌‌‌‌ای کمتر افزایش یافته است و از این بابت باید گفت نه‌تنها فشار تورم جاری که بی‌‌‌‌‌سابقه است قیمت‌ها را به سمت بالا تحریک می‌کند، عمده تورم انباشته دو سال‌اخیر هم در قیمت دلار منعکس نشده‌است.

قیمت دلار در 4 روز گذشته در کانال 35 هزار تومان در نوسان بود و این روند کاهشی قیمت دلار از نیمه هفته گذشته با تشویق و تهدید بازارساز بر نرخ این اسکناس آمریکایی شکل گرفت.آیا 35 هزار تومان کانال جدید قیمت‌ است؟

قیمت دلار در نخستین روز هفته با آرامش آغاز به کار کرد. هفته گذشته نوسان افزایشی قیمت دلار این اسکناس آمریکایی را تا مرز 37 هزار تومان برد و روند بازگشتی که از نیمه دوم هفته پیش آغاز شد همچنان پابرجاست.

تحلیلگران ثبات نسبی در بازار،اعتبار سیاست‌گذاران و افزایش اعتماد عمومی را از فاکتورهای موثر در ثبات بازارهای مالی در زمان افزایش قیمت‌ها می‌دانند در روزهای گذشته کدام یک از این عوامل بهبود یافته که قیمت دلار در مدار آرامش در حرکت است؟

به قیمت 35 هزارتومانی دلار عادت کنیم؟

در نخستین معامله روز شنبه 21 آبان 1401  قیمت دلار با نرخ 35 هزار و 100 تومان باز شد و در نیمه‌های روز به کف کانال مذکور رسید. در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار به نوسانی محدود به قیمت 35 هزار و 30 تومان معامله شد.

اما بازارهای موازی نیز کاهش قیمت دلار را تایید می‌کنند. درهم امارات که در روزهای افزایش قیمت دلار تهران، به مرز 10 هزار تومان رسیده بود مطابق روز پنجشنبه بدون تغییر با قیمت  9 هزار و 600 تومان معامله شد. این در حالی است که دلار هرات نیز بر مدار نزولی در حرکت است و به قیمت 34 هزار و 330 تومان رسید.

سیگنال دلار هرات نشان از کاهش بیشتر قیمت می‌دهد به طوری که دلار فردایی هرات با روند کاهشی 34 هزار و 180 تومان پیش‌بینی شده است.

هفته پیش ضد حمله بازارساز به قیمت دلار صف دلارهای سهمیه‌ای را آب کرد و ثابت کرد که سیاست تنبیه هنوز هم می‌تواند جلوی تقاضا در بازار را بگیرد.

نیروی انتظامی در بازار ارز حاضر شد. پیامک‌هایی از سوی قوه قضاییه برای دارندگان دلار ارسال شد و خریداران تهدید به بستن حساب و قطع یارانه‌‌شان شدند. این‌ها عواملی شد تا اجاره کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای توسط دلالان و استفاده از این رانت دولتی دیگر آسان نباشد.

صف دلار سهمیه‌ای آب رفت و دلار همچنان در بازار آزاد مشتری داشت اما این‌بار متقاضیان دلار بازیگران ارزی بزرگ با سرمایه‌‌های بالا نبودند بلکه مشتریان، با سرمایه‌‌های محدود از بازار آزاد دلار می‌خریدند.

فعالان بازار دلار می‌گویند بازیگران باتجربه بازار در فاز احتیاطی فرو رفته‌اند و بیشتر فروشنده بودند تا خریدار و این خود می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته باشد.

افزایش قیمت دلار با خرید چمدان هم‌سو شد

کارشناسان و تحلیل‌گران بازار از ابتدای سال تا کنون چنین روزهایی را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرده بودند اما معامله‌گران کف بازار از الگوی ابداعی چمدان می‌گویند. الگویی که پایه‌ علمی ندارد اما از روند افزایشی سفرها در روزهای اخیر حکایت دارد. آن‌ها با توجه به این الگوی ابداعی معتقدند در بازار همسایه یعنی خیابان منوچهری، خرید ساک و چمدان سیر صعودی گرفته است. از نگاه آن‌ها این رفتار یعنی میزان سفر زیاد است و بخشی از این سفرها می‌تواند تقاضای ارزی را به همراه داشته باشد.

حتی برخی از معامله‌گران مدعی بودند فروشنده‌های چمدان به آن‌ها گفته‌اند، در این دو هفته مثل شب عید کار کرده‌ایم. اکو‌ایران همچنین از حضور و دخالت نیروی انتظامی برای متفرق کردن خریداران ارز در میدان فردوسی گفته که در شرایط مشابه نیز این نهاد به کمک بازارساز آمده است تا هیجانات آنی بازار را کنترل کند.

در کارزار صف متقاضیان دلار از یک سو و سیاست‌های جدید بانک مرکزی از سوی دیگر، فعلا پیروز میدان قیمت دلار است که در حال تصاحب سطوح قیمتی جدید است و رسیدن به دلار 32 هزار تومانی را به رویا تبدیل کرده است. این در حالی است که در ابتدای هفته بانک مرکزی در مطلبی از عرضه سنگین ارز در معاملات نیمایی خبر داد که تنها برای یک‌سوم آن تقاضا وجود داشت.

افزایش انتظارات تورمی و قیمت دلار 

در همین راستا محمود جام‌ساز، کارشناس مسايل اقتصادی با تاکید بر تاثیر روند توافقات برجام بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: اواخر مرداد ماه سال‌جاری روند قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مساعد از سوی طرف آمریکایی درباره توافقات هسته‌ای برجام و نزدیک شدن مذاکرات به نتیجه مطلوب، کاهشی شد. در مقابل با تغییر مطالبات ایران و تقاضاهای جدید قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت.

او ضمن تاکید بر انتظارات تورمی جامعه بر قیمت دلار افزود: در شرایطی که قیمت‌ها نوسان شدید دارد، تورم بالای 50 درصدی داریم و بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی محدودی دارد توانایی نهادهای پولی برای تعیین قیمت دلار کاهش می‌یابد ضمن این‌که بانک مرکزی نیز با وجود اختیارات نامحدود به دلیل کمبود منابع ارزی توانایی کنترل بازار و قیمت‌ دلار را نمی‌تواند داشته باشد.

جام‌ساز با اشاره به اوضاع نامساعد سیاسی در سطح بین‌المللی، اعتراضات اجتماعی داخلی و عدم اطمینان از حصول توافق برجام خاطر نشان کرد: در این شرایط انتظارات تورمی بیش از گذشته در جامعه شکل می‌گیرد و با وجود تنگنای ارزی ناشی از تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی توانایی کنترل قیمت دلار بسیار محدود می‌شود این در حالی است که تصمیمات و اختیارات بدون توجه به منابع گرفته شده و نهاینا افزایش قیمت فعلی دلار را رقم زده است

قیمت دلار در هفته‌ای که گذشته وارد کانال 34 هزار تومان شد و در آخرین معاملات بازار ارز آزاد هفته گذشته با قیمت 34 هزار و 830 تومان معامله شد. در حالی که دلار فردایی با قیمت 35 هزار تومان پیش‌بینی شده است باید دید بار دیگر بازارساز برای مهار قیمت وارد بازار می‌شود؟

در حالی دومین هفته آبان 1401 را پشت سر می‌گذاریم که قیمت دلار به بالاترین نرخ خود طی سال‌های گذشته رسیده است. سقف‌شکنی دلار که با وجود استدلال‌های قوی تحلیلگران بازارهای مالی، پیش‌بینی شده بود در حالی به کانال 35 هزار تومان رسیده که شواهد حاکی از فروش ارزهای خانگی به امید سود بیشتر است.

به نظر می‌رسد باور سناریوی قدیمی افزایش قیمت ارز به امید مهار بازار و جمع‌آوری دلارهای خانگی برخی را بر آن داشته تا از افزایش قیمت دلار بیشترین سود را نصیب خود کنند.

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی ضمن تاکید بر نقش تورم بر بازار ارز به رکوردهای بالای 40 و 50 درصدی تورم داخلی اشاره کرده بود. او درباره پیش‌بینی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفته بود:«‌بازار ارز نجابت به خرج داده و تا حدودی عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسارگسیخته‌ای را شاهد هستیم اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.»

علی‌اصغر سمیعی ريیس کانون صرافان تهران با اشاره به نقش تورم بر قیمت دلار از تفاوت قیمت واقعی دلار با آنچه در بازار می‌بینیم گفته بود او نقش بازارساز در مهار قیمت دلار را حرکتی خارج از قواعد اقتصاد عنوان کرده بود.«قیمت‌سازی و تعیین قیمت غیرواقعی دلار از اقدامات دولت است.»

فردین آقا‌بزرگی کارشناس بازار سرمایه دولت را تنها بازیگر بازار ارز در کشور خوانده بود و با تاکید بر این‌که با خبردرمانی بازار ارز کنترل شدنی نیست گفته بود «قیمت دلار با توجه به تورم 40 درصدی بالاتر از رقم کنونی است و دولت به هر ابزار ممکنی تا الان مانع تحقق قیمت دلار واقعی شده است.»

تقویت درآمدهای ارزی در دیدرس نیست

اما پدرام سلطانی، فعال اقتصادی بعد از ورود دلار به کانال 34 هزار تومانی در حساب توییتری خود نوشت:‌«از آخرین جهش نرخ ارز در نیمه نخست 1399 تا پایان مهر امسال حدود 100 درصد تورم به اقتصاد ایران تحمیل شده و نقدینگی 86 درصد رشد کرده.‌ تقویت درآمدهای ارزی کشور نیز با تعلیق مذاکرات در دیدرس نیست. ‌نوسانی که در نرخ ارز افتاده برای «اهل فهم» اصلا نشانه خوبی نیست.»

نشانه‌ها برای پیش‌بینی چنین روزی در اقتصاد کشور بسیار بود و فعالان اقتصادی و تحلیلگران نیز بارها بر آن تاکید کرده بودند با وجود پیش‌بینی دلار با قیمت بیش از 35 هزار تومان در روز شنبه 14 آبان باید دید آیا دولت، سیاست تاثیرگذار و بلندمدتی برای قیمت این اسکناس آمریکایی دارد؟

رکورد تاریخی قیمت دلار در بازار

در روز گذشته 10 آبان 1401 قیمت دلار با افزایش 225 تومانی رکورد بی سابقه در سال جاری ثبت کرد و 33 هزار و 476 تومان در بازار مبادله شد. قیمت فروش دلار آمریکا در دامنه 33 هزار و 650 تا 33 هزار و 850 تومان در حال نوسان بود. پیش از این، نرخ آزاد دلار رکوردهایی را در محدوده 33 هزار و 300 تا 33 هزار و 400 تومان ثبت کرده بود که قیمت دیروز بی سابقه بوده است. متوسط نرخ ماهانه دلار آمریکا در بازار آزاد تهران از خرداد گذشته برای نخستین بار از مرز 30 هزار تومان فراتر رفته و طی بیش از 5 ماه گذشته نه تنها این نرخ میانگین به زیر 30 هزار تومان بازنگشته بلکه در مهر ماه به بالای 32 هزار تومان و در 10 روز ابتدایی آبان جاری نیز به آستانه 33 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت یورو در بازار آزاد نزدیک به 550 تومان بالا رفت و تا 33 هزار و 500 تومان معامله شد.

نجابت دلار در برابر تورم 50درصدی داخل کشور

کارشناسان می‌گویند دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد. اما واقعیت بازار ارز این است که نرخ تورم نقطه‌ای روند صعودی دارد. طبیعتا این روند پس از چند ماه روی قیمت دلار تاثیر مستقیم می‌گذارد. باید دید در هفته آینده چه اتفاقی برای اسکناس آمریکایی رخ می‌دهد. به اعتقاد برخی از تحلیلگران و فعالان بازار ارز، این اسکناس آمریکایی با تورم 50 درصدی داخلی هم‌سو نیست و کانال 32 هزار تومان منطقه‌ای است که دلار نجابت به خرج داده اگر نه باید قیمت‌ها بیش از این باشد.

افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته با وجود تلاش بازارساز برای حفظ محدوده دلار در کانال 32 هزار تومان ، گویا متاثر از اخبار نامساعد سیاسی و تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا و کانادا قرار گرفته و بازار را با التهاباتی همراه ساخته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا رفت.

قیمت دلار  بار دیگر به محدوده 33 هزار تومان بازگشت و افزایش قیمت داشت. باید دید بازارساز این بار نیز برای کاهش قیمت دلار تلاش می‌کند یا محدوده فعلی برای این اسکناس آمریکایی محفوظ خواهد ماند؟

امیر صادقی، از فعالان بازار ارز به اشاره به این‌که قیمت دلار دست بانک مرکزی و بازار متشکل است به تجارت‌نیوز می‌گوید: به دلیل مسايل اجتماعی تقاضا و خریدار دلار در بازار زیاد شده اما به نظر می‌رسد التهابات بازار خوابیده و جهش قیمتی در محدوده 100 تا 200 تومان است.

او می‌گوید:‌اخباری که نشر پیدا کرده تاثیرش را در بازار گذاشته و تاثیرش کمرنگ‌تر شده است. عرضه نیما، در بخش‌های دلاری، درهم و یورو بدون مشکل و به خوبی در بازار تزریق می‌شود و این موضوع اطمینانی در بازار ایجاد می‌کند که جلوی شتاب سریع قیمت را می‌گیرد.

خروج سرمایه مثل قبل نیست

این فعال بازار معتقد است خروج سرمایه از کشور مانند گذشته نیست زیرا هزینه شهروندی ترکیه از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش یافته و قوانین این کشور سخت‌تر شده است و هر کسی توان تامین این مبلغ را ندارد.

صادقی با تاکید بر تجربه خود از بازار ارز می‌افزاید: خروج سرمایه‌های حقیقی و تبدیل آن به ارز و سکه به دلیل افت شاخص بورس باعث افزایش تقاضا در بازار دلار شده است. حباب 2 میلیون تومانی سکه از نگرانی در بازار سرمایه ناشی می‌شود.

او می‌گوید: خروج نقدینگی 600 میلیارد تومانی از بورس معادل 20 میلیون دلار است و این سرمایه در بخش مسکن و طلا و ارز خود را نشان خواهد داد. تجربه ما نشان می‌دهد آنچه در روزهای اخیر به بازار ارز تزریق می‌شود، بیشتر سرمایه‌گذاری است و تبدیل ریال به ارز، سکه و طلا است. برای این‌که مردم در تلاشند ارزش سرمایه‌شان را حفظ کنند.

دلار در بازار آزاد با رشد 10 تومانی ، 33/040 تومان معامله شد.

امروز دلار در بازار امروز ( هفتم آبان ماه ) با رشد قیمت همراه بود و  33/040 تومان معامله شد. بازار آزاد ارز با کوچکترین تحولات سیاسی و اقتصادی جهان دستخوش تغییر می شود؛ حال اگر یک طرف این تحولات ایران باشد، تاثیر آن بر قیمت دلار و سایر ارزها دوچندان می شود. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 28¡675 (بیست و هشت هزار و ششصد هفتاد و پنج تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 28¡964 (بیست و هشت هزار و نهصد شصت و چهار تومان) در صرافی های ملی اعلام شد.

پیش بینی قیمت دلار

بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت دلار در 1401 در کانال 24 تا 27 هزار تومانی معامله می‌شود. البته رویدادهای سیاسی از جمله مذاکرات و ناآرامی های داخلی قیمت این اسکناس آمریکایی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و احتمال نزولی شدن قیمت دلار پس از تصویب نهایی طرح احیای توافق هسته ای ایران و 1+5 وجود دارد. همچنین اقتصاددانان سرمایه گذاری در بازار دلار را با ریسک «بسیار بالا» ارزیابی کرده و افراد با دانش مالی کم را از این امر بر حذر داشته اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد