آیا سایت‌های آنلاین بیمه مجوز دارند؟

آیا سایت‌های آنلاین بیمه مجوز دارند؟

کسب و کاراحتمالا شما هم نام کارگزاری‌های بیمه برخط یا همان سایت‌های آنلاین بیمه را شنیده‌اید. سایت‌هایی که امکان مقایسه و خرید آنلاین بیمه را فراهم می‌کنند. ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده که آیا این شرکت‌ها معتبر هستند؟ مجوز فعالیت دارند؟ اگر از این سایت‌ها بیمه بگیریم، در زمان وقوع حادثه خسارت‌مان پرداخت می‌شود؟

در این گزارش تلاش کرده‌ایم به همه سوالات درباره سایت‌های بیمه آنلاین یا همان کارگزاری‌های بیمه برخط پاسخ دهیم.

مجوز از بیمه مرکزی

در سال‌های گذشته، هر فردی مجبور بود حضوری به دفاتر بیمه مراجعه کند و پس از صحبت با نماینده بیمه، سرویس مورد نظر خود را انتخاب کند، امروز اما برای این اقدامات، دیگر لازم نیست مراجعه حضوری داشته باشیم. تمام فعالیت‌های روزانه، از جزيی‌ترین کارها تا مهم‌ترین معاملات را می‌توان تنها با چند کلیک در صفحه مانیتور پیش رویمان انجام دهیم. از طرفی، فضای آنلاین و مجازی، ممکن است مخاطرات بسیاری ایجاد کند و کاربر، نگران تعامل کاری و مالی با فرد یا موسسه‌ای باشد که او را نمی‌بیند یا تابه‌حال ارتباط حضوری با او نداشته است. به‌علاوه اینکه بسترهای آنلاین و سامانه‌های مجازی، همواره در معرض تهدید کلاهبرداران و هکرها و مشکلات امنیتی هستند.

برای برطرف‌کردن این چالش، مجوزها و بررسی‌های دقیق سازمان‌های نظارتی در هر کشوری بسیار ضروری است. در همین راستا، شورای‌عالی بیمه هفدهم اسفند 1394، در جلسه‌ای، آيین‌نامه شماره 92 را به استناد ماده 17 و در اجرای ماده 68 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، «آیین‌نامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم» را مشتمل بر 52 ماده و 13 تبصره تصویب کرد.

پس از آن، در سیزدهم شهریور 1398، شورای عالی بیمه در جلسه‌ای به استناد ماده 17 و در اجرای ماده 68 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، آيین‌نامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم را اصلاح و به‌عنوان آيین‌نامه شماره 92/2 و مکمل آيین‌نامه مذکور تصویب کرد.

در این مکمل گفته شده که کارگزاری‌های برخط بیمه، می‌توانند امکان مقایسه و مشاوره برخط درباره نرخ و شرایط خدمات بیمه داشته و علاوه بر بازاریابی و امکان فروش، امکان واریز برخط حق‌بیمه را نیز ارايه دهند. در واقع بیمه مرکزی، برای ساماندهی به فعالیت کارگزاری‌هایی که قصد ورود به بازاریابی و فروش بیمه به‌صورت اینترنتی و در فضای آنلاین داشتند، یعنی همان سایت‌های معروف استارتاپی بیمه که امروزه می‌شناسیم، طی این آيین‌نامه و مکمل آن، شرایطی برای اخذ مجوز اعلام و متقاضیان را به دریافت این مجوز تشویق کرد. پس از آن، حدودا از نیمه دوم سال 1399، خبرهایی در مورد آغاز فعالیت این سایت‌های شناخته‌شده استارتاپی بیمه و اعطای مجوز رسمی از طرف بیمه مرکزی به آن‌ها، تحت عنوان کارگزاری‌های برخط بیمه، منتشر شد.

تفاوت کارگزاری‌های بیمه برخط با نمایندگی‌های بیمه چیست؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده که تفاوت نمایندگی بیمه با کارگزاری‌های بیمه بر خط در چیست؟ مهم‌ترین تفاوت در این است که نمایندگی‌های بیمه فقط می‌توانند بیمه همان شرکتی که از آن نمایندگی گرفته‌اند را به فروش برسانند اما طبق قانون، کارگزاری بیمه برخط می‌توانند امکان مقایسه و خرید بیمه همه شرکت‌ها را فراهم کنند. همچنین، کارگزاری‌های برخط بیمه مزیت‌های دیگری نیز دارند که می‌توان به امکان پرداخت خسارت آنلاین نیز اشاره کرد.

چگونه کارگزاری بیمه برخط مجاز را بشناسیم؟

برای اطمینان از اینکه که یک کارگزاری بیمه دارای مجوز است، کافی است به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید و سپس گزینه عرضه‌کنندگان خدمات بیمه‌ای و بعد گزینه «کارگزاران رسمی بیمه مستقیم - حقیقی، حقوقی و برخط» را انتخاب کنید و «اسامی و آخرین وضعیت فعالیت کارگزاران رسمی بیمه مستقیم» را مشاهده کنید.

با این توضیحات و با مطالعه آيین‌نامه کارگزاری برخط از سوی بیمه مرکزی، اهمیت فعالیت شرکت‌ها در قالب ملزومات امنیتی و اخذ مجوزها بهتر درک می‌شود، به‌طوری‌که پس از اعطای مجوز رسمی به استارتاپ‌های بیمه، رقابت میان آن‌ها حول محور مجوزدار بودن و فعالیت قانونی شکل گرفت. در واقع شرکت‌های بزرگ و نام‌آشنایی که امروزه در حوزه بیمه‌های آنلاین و در قالب استارتاپ‌های بیمه فعال هستند و سابقه فعالیت طولانی دارند، بی‌شک نمی‌توانستند بدون مجوز و طی مراحل قانونی به جایگاه و اعتبار امروز برسند. به بیان دیگر، ورود به فضای کارگزاری آنلاین و استارتاپ‌های بیمه‌ای، در نتیجه اخذ مجوزها، ارايه تعهد و پایبندی به قوانینی است که با تایید بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه وضع شده و تحت نظر یک کارگزاری رسمی به ثبت رسیده‌اند. مثلا «شرکت کارگزاری رسمی بیمه مستقیم برخط تجارت الکترونیک نوین نار» که با نام «ازکی» فعالیت می‌کند، مجوز آن‌ به این شکل است:

کارگزاران شناخته‌شده بیمه که به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، می‌توانند در تمامی مراحل، همراه بیمه‌گزار بوده و امنیت حق‌وحقوق او را تضمین کنند. بیمه‌گزار با مراجعه به سایت‌ کارگزاری‌های برخط بیمه، می‌تواند نیازهای خود را مطرح کرده و آن کارگزاری، با تجربه‌ای که در این زمینه دارد، درخواست‌های کاربران را با مناسب‌ترین قیمت، بهترین پوشش و صرف کم‌ترین زمان، از شرکت‌های بیمه‌ای دارای مجوز بیمه مرکزی، خریداری کرده و از ابتدا تا پایان مراحل، در کنار کاربران باشد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد