نرخ اجاره بها در تهران در شهریوماه

نرخ اجاره بها در تهران در شهریوماه

شهریور امسال مطابق آمار بانک مرکزی اجاره بها در تهران 41 درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار در کل کشور 36 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بورس نیوز: تلاطمات بازار اجاره دولت را به شناسایی عوامل رشد بیش از حد قیمت‌ها واداشته است. شهریور امسال مطابق آمار بانک مرکزی اجاره بها در تهران 41 درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار در کل کشور 36 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در حالی که ستاد تنظیم بازار سقف مجاز افزایش اجاره در تهران را 25 درصد، دیگر کلانشهر‌ها 20 درصد و سایر شهر‌ها را 15 درصد اعلام کرده بود.

البته از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور، دولت قبل نیز در سال‌های 1399 و 1400 برای اجاره بها سقف 25 درصد تعیین کرد که آمار‌ها نشان می‌دهد در عمل با موفقیت همراه نبوده است.

در سال جاری نیز رشد 2.4 برابری اجاره بها در کل کشور نسبت به نرخ مصوب، عوامل مختلفی دارد که موضوع تورم، رکود بازار‌های رقیب، مقایسه بازدهی اجاره نسبت به سود بانکی، کسادی بازار خرید و فروش مسکن که منجر به فشار بر بازار اجاره شده، کاهش 46 درصدی ساخت و ساز در تهران و 13 درصدی در کل کشور، بی‌توجهی به دریافت قرارداد با کد رهگیری، جبران عقب‌ماندگی بازار اجاره نسبت به قیمت مسکن و البته کم‌کاری دستگاه‌های متولی درخصوص تحقق مصوبات دولت در قرارداد‌های تمدید از جمله این عوامل است.

روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بررسی موضوع افزایش غیرمجاز اجاره‌بها در تابستان امسال، دستگاه‌های مسيول در این زمینه را موظف کرد به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند بازار اجاره به دلایلی همچون اثرپذیری از اقتصاد کلان و فراگیری گسترده با دستورالعمل و بخشنامه قابل کنترل نیست. هم‌چنین هر نوع دخالت دستوری در این بازار می‌تواند به امتناع مالکان از اجاره دادن خانه‌های خود منجر شود و فشار به بازار اجاره را افزایش دهد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد