آغاز روند صعودی میان مدت شاخص کل در گروی شکستن کانال نزولی

آغاز روند صعودی میان مدت شاخص کل در گروی شکستن کانال نزولی

ملک لی گفت: چنان چه شاخص کل بتواند کانال نزولی فعلی را پرقدرت به سمت بالا بشکند، می‌توان تحلیل جدیدی ارايه و گفت که روند صعودی میان مدت آغاز شده است.

علی ملک لی تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص کل با دید کوتاه مدت گفت: در تحلیل‌های قبلی انتظار داشتیم شاخص با برخورد به کف کانال نزولی، یک رشد کوتاه مدت را شاهد باشد که این هفته محقق شد. شاخص کل در اولین روز هفته با عدد یک میلیون و 293 هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته و رشد بیش از 5 درصدی، به عدد یک میلیون و 359 هزار واحد رسید.

او افزود: همچنان انتظار رشد از شاخص را در هفته آینده داریم و چنان چه شاخص بتواند کانال نزولی را پرقدرت به سمت بالا بشکند، می‌توان تحلیل جدیدی ارايه داد و گفت که روند صعودی میان مدت آغاز شده است.

ملک لی در رابطه با شاخص فرابورس در بازه زمانی کوتاه مدت گفت: شاخص کل فرابورس نیز به خوبی به حمایت‌های خود (خط روند زرد رنگ، محدوده میدلاین کانال نزولی و محدوده فیبو 0.78) واکنش نشان داد و مثبت شد به طوری که در روز شنبه با عدد 18570 واحد کار خود را آغاز کرد و در پایان هفته و حدود 1.22 درصد افزایش، به عدد 18780 واحد رسید. انتظار از این شاخص نیز طبق تصاویر مشخص شده است. چنان چه بتواند کانال نزولی فعلی را با قدرت به سمت بالا بشکند، می‌توان گفت روند جدید صعودی آغاز شده است.

او در رابطه با شاخص هم وزن  بورس با دید کوتاه مدت نیز گفت: اما شاخص کل هم وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران هست، عملکرد ضعیف تری داشت. این شاخص در روز شنبه با عدد 344 هزار واحد شروع به کار کرد و پس از 3.9 درصد افزایش، در پایان هفته به عدد 357 هزار واحد رسید. این شاخص نیز بایستی مقاومت خود (باکس سبز رنگ محدوده 365 هزار واحد) را بشکند تا بتوانیم به صعود میان مدت چشم بدوزیم. شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکال بوده و عوامل و اخبار زیادی می تواند بر روند این شاخص‌ها تاثیر بگذارد.

ملک لی در ادامه به بررسی و تحلیل  بلند مدت‌تر سناریوهای پیش روی شاخص‌های بورس پرداخت و در رابطه با رفتار شاخص کل بورس گفت: برای شاخص کل در تایم هفتگی (بلندمدت) و با توجه به رسیدن به انتهای مثلث، دو سناریو مطرح است. سناریو اول (آبی رنگ) با احتمال بالاتر اینکه، شاخص با قدرت از مثلث به سمت بالا عبور کرده و پس از یک افت کوتاه مدت, به سوی هدف یک میلیون 900 هزار واحد حرکت کند. سناریو دوم (قرمز رنگ) با احتمال پایین تر این که شاخص نتواند از مثلث عبور کرده و آن را به سمت پایین بشکند که در این صورت اهداف در تصویر مشخص  است .

او افزود: برای شاخص کل فرابورس در تایم هفتگی (بلندمدت) با توجه به واگرایی در اندیکاتور RSI و همچنین تکرار سناریو مشابه سال 93 در چند ماه اخیر, انتظار رشد یا افزایش شارپ را نخواهیم داشت، لذا انتظار می رود شاخص در کانال آبی مشخص شده در نمودار زیر به حرکت خود ادامه دهد.

ملک لی گفت: برای شاخص هم وزن در تایم هفتگی (بلندمدت) نیز انتظار رشد یا ریزش شارپ نخواهیم داشت و با توجه به واگرایی ضعیف در اندیکاتور RSI, احتمال یک رشد کوتاه مدت و سپس ادامه حرکت در کانال آبی رنگ مشخص شده در نمودار را خواهیم داشت.

او در خصوص روش‌های به کار رفته در این تحلیل تکنیکال گفت: لازم به ذکر است که در این تحلیل از روش‌های "پرایس اکشن"، "سیستم معاملاتی ایچیموکو" و "سطوح فیبوناچی" برای تعیین سطوح مقاومت، حمایت و همچنین "اندیکاتور RSI" جهت تایید این سطوح استفاده شده است. روش پرایس اکشن، به تازگی مورد توجه تحلیلگران تکنیکال قرار گرفته که به خوبی می تواند سطوح حمایت و مقاومت را نشان دهد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد