یارانه بنزین بیشتر می‌شود؟/ تغییرات یارانه معیشتی در دولت ريیسی

یارانه بنزین بیشتر می‌شود؟/ تغییرات یارانه معیشتی در دولت ريیسی

در مناظرات انتخاباتی، ابراهیم ريیسی وعده داده بود که برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می‌کند اما آیا اینموضوع به معنی افزایش یارانه معیشت یا همان یارانه بنزین است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ريیس‌جمهور دولت سیزدهم در حالی افزایش یارانه معیشت را وعده داده است که ريیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید این موضوع امکان‌پذیر نیست.

ابراهیم ريیسی وعده داد بود که برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود و بر همین اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول 200 هزار تومان و دو دهک بعدی 150 هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص داده می‌شود. در این برنامه آمده است که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از شش ماه دیگر اجرایی می‌شود.

فریدون عباسی دوانی، ريیس کمیسیون انرژی مجلس به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: در شرایط کنونی مردم بیشتر از افزایش یارانه به اشتغال‌زایی و درآمد نیاز دارند و وقتی مسيولان به مردم وعده افزایش یارانه می‌دهند باید به همان میزان درآمد دولت افزایش پیدا کرده باشد.

او ادامه می‌دهد: قرار بود با افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم یارانه تعلق بگیرد و یارانه‌ای که دولت می‌تواند به مردم بدهد باید به همان میزان افزایش قیمت بنزینی باشد و بیشتر از آن ممکن نیستو فعلا هم اتفاق جدیدی رخ نداده است یعنی نه حامل‌های انرژی افزایش قیمت داشته‌اند و نه قرار است یارانه بنزین افزایش پیدا کند.

عباسی دوانی خاطرنشان می‌کند: ما باید اشتغال‌زایی کنیم و همین به خودی خود باعث بهبود وضعیت معیشت مردم می‌شود و مردم در حال حاضر بیشتر از یارانه نیاز به شغل مناسب با درآمد مکفی دارند و در حال حاضر اولویت اشتغال است و دولت جدید هم باید طرح‌های اشتغال‌زا را در دستور کار خود قرار دهد.

ريیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور می‌شود: اگر قرار است تغییری در میزان یارانه‌ها ایجاد شود دولت باید آن را در قالب لایحه به مجلس ارایه دهد و از اختیاراتی که در قانون دارد استفاده کند. اگر هم قانون نقصی داشت باید لایحه‌ای تنطیم کند و مجلس هم آن را در دستور کار قرار دهد تا هر چه سریع‌تر به مشکل مردم رسیدگی شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد یارانه در دولت سیزدهم، گزارش«پرداخت ماهانه یک میلیون تومان به خانوار 5 نفره» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد