ونزويلا دولت انگلیس را «دزد طلا» خواند

ونزويلا دولت انگلیس را «دزد طلا» خواند

معاون ريیس جمهوری ونزويلا گفت: کشورها نباید طلاهایشان را به بانک انگلیس بسپارند، چرا که در نهایت قربانی سرقت تاریخی آن...

به گزاش خبرگزاری برنا، معاون ريیس‌جمهوری ونزويلا در انتقادی تند از اقدام انگلیس در توقیف ذخایر طلای ونزويلا گفت: همه کشورها باید بدانند که آنچه با ونزويلا شده، می‌تواند برای آن‌ها هم اتفاق بیفتد. کشورها نباید طلاهایشان را به بانک انگلیس بسپارند، چرا که در نهایت قربانی سرقت تاریخی آن کشور خواهند شد که قصد دارد طلای مردان و زنان ونزويلایی را بدزدد.

دادگاه عالی انگلیس در 20 دسامبر گذشته (29 آذر 1400) بخشی از درخواست استیناف خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزويلا در قبال تعیین اینکه آیا وی کنترل‌کننده ذخیره طلای ونزويلا به ارزش یک میلیارد دلار نزد بانک انگلیس است یا ريیس‌جمهوری ونزويلا، تایید کرد.

به این ترتیب باید دید پس از ارجاع این پرونده از دادگاه عالی بریتانیا به بخش بازرگانی دیوان عالی، دولت انگلیس، خوان گوایدو را به عنوان «ريیس دولت ونزويلا» به رسمیت می‌شناسد یا خیر.

دلسی رودریگس با اشاره به اینکه «سرنوشت» این فلز گرانبها ظرف چند روز آینده مشخص خواهد شد، گفت: ونزويلا برای طلای خود می‌جنگد. آیا شما به دولت انگلیس که در یک بحران عمیق غرق شده است، اجازه می‌دهید طلای همه ونزويلایی‌ها را سرقت کند؟

تلاش ونزويلا برای برگرداندن این طلاها تا کنون موفقیتی نداشته و این مساله به گروگانی نزد لندن برای تحت فشار قرار دادن دولت قانونی «نیکلاس مادورو» ريیس‌جمهوری ونزويلا تبدیل شده است.

بانک مرکزی ونزويلا وابسته به دولت مادورو در ماه مه 2020 از بانک انگلیس با هدف پس گرفتن کنترل ذخایر طلای ونزويلا شکایت کرد در حالی که دولت مادورو اعلام کرد، قصد دارد این ذخایر را با هدف تامین مالی برنامه ونزويلا برای برنامه مهار همه‌گیری ویروس کرونا بفروشد.

از زمانی که دولت انگلیس در اوایل سال 2019 به جمع ده‌ها کشور دیگر در حمایت از گوآیدو با «متقلبانه» خواندن پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری پیوست، بانک انگلیس از آزادسازی ذخایر طلای ونزويلا به دولت مادورو امتناع کرده است.

مخالفان دولت ونزويلا مدعی شده‌اند که دولت مادورو می‌خواهد از این ذخایر برای تامین مالی متحدان خارجی‌اش استفاده کند؛ اتهامی که دولت ونزويلا رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد