پیش بینی بورس فردا شنبه 11 تیرماه | فردا بورس ریزشی می شود؟

پیش بینی بورس فردا شنبه 11 تیرماه | فردا بورس ریزشی می شود؟

بازار بورس روز چهارشنبه با روند متعادلی همراه شد در ابتدا با عرضه نسبی بازگشایی شد و در نهایت شاخص کل به افت 719 واحدی اکتفا کرد و به تراز یک میلیون و 513 هزار و 717 واحدی رسید. وضعیت بورس فردا چگونه خواهد بود؟ و کدام عوامل بر بورس فردا تاثیر دارد؟

به گزارش نبض بورس، بازار بورس روز چهارشنبه با روند متعادلی همراه شد در ابتدا با عرضه نسبی بازگشایی شد و در نهایت شاخص کل به افت 719 واحدی اکتفا کرد و به تراز یک میلیون و 513 هزار و 717 واحدی رسید. اما شاخص هم‌وزن عملکرد بهتری داشت و با پیشروی اندک 388 واحدی روبرو شد.

امروز در بازار‌های جهانی شاهد تداوم روند نزولی قیمت کامودیتی‌ها بودیم. با این حال نفت فعلا در محدوده 112 دلار نوسان می‌کند و کاهش جدی نداشته‌است. از سویی، اما در اواخر روز چهارشنبه اخباری مبنی بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوحه بدون هیچگونه پیشرفتی منتشر شد. خبر‌هایی که می‌تواند عرضه‌ها را در بازار فردا نسبت به روز چهارشنبه فعالتر کرده و فضای معاملاتی نزدیک به متعادل همراه با تمایلات رو به پایین را رقم بزنند.

بورس نزولی می‌شود؟

ایمان ريیسی، کارشناس بازار سرمایه درباره تحلیل شرایط بازار می‌گوید: بورس در هفته آینده روند متعادلی خواهد داشت. همچنین معاملات شنبه بازار سرمایه تحت تاثیر مذاکرات برجامی برای گروه‌های ریالی خواهد بود. اخبار خوش برجام نتوانست موجب رشد گروه‌های ریالی شود، شکست مذاکرات نیز نمی‌تواند افت شدید این گروه‌ها را در پی داشته باشد.

او توضیح می‌دهد: در بازار سرمایه نشانه‌های رکود وجود دارد. قیمت‌های سهامی ریزش زیادی داشته و نمی‌تواند بیش از ارزش ذاتی خود پایین بیایید، از سوی دیگر توان رشد ندارد و به نوعی وضعیت بازار سهام در حالت ابهام است. (تجارت نیوز)

انتظاری که بی‌نتیجه ماند

از اوایل هفته گذشته، خبر از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای، امید‌ها برای دستیابی به توافق بیشتر شد و انتشار این خبر کافی بود تا صنایع برجامی همچون خودرویی، بانکی و حمل‌و‌نقلی با افزایش تقاضا از سمت سهامداران و فعالان بازار سرمایه مواجه شود.

روز چهارشنبه، اما پس از دو روز گفتگو این مذاکرات نیز به پایان یافت تا بدون حصول نتیجه‌ای، مذاکره‌کنندگان به کشور‌های خود بازگردند. پس از اتمام این دوره نیز خبر‌هایی که از جوانب مختلف منتشر شد، از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات و باقی ماندن اختلافات بین طرفین حکایت داشت.

سهامداران که در طول هفته گذشته چشم به راه خبری مثبت از قطر بودند و اقدام مهمی در سمت خرید یا فروش انجام نمی‌دادند، اکنون ناامیدانه به این موضوع نگاه خواهند کرد و این می‌تواند باعث افزایش عرضه‌های بیشتری در صنایع و سهامی باشد که دستیابی به توافق می‌توانست وضعیت آن‌ها را بهبود دهد.

بازار‌های جهانی وضعیت خوبی ندارند

امروز نیز که آخرین روز کاری هفته میلادی محسوب می‌شود، این موضوع ادامه داشت و شاهد کاهش نسبتا شدیدی در قیمت‌ها بوده‌ایم. مس کانال 8هزار دلاری را از دست داده و زیر آن نوسان می‌کند. طلا نیز پس از مدت‌ها به زیر 1800 دلار نفوذ کرده است و باقی کامودیتی‌ها و فلزات نیز حال و روز خوشی ندارند. نفت شاید تنها کالایی باشد که تا حدودی به دلایلی از جمله کاهش عرضه از سمت روسیه، عدم توانایی کشور‌ها در تولید و عرضه بیشتر و به حاشیه رفتن دوباره برجام و احتمال بازگشت ایران به بازار نفت، قیمت خود را حفظ کرده است و حوالی 112 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود. البته طلای سیاه روز گذشته حتی تا مرز 105 دلار نیز کاهش یافت.

این اتفاق باعث می‌شود ترس از ایجاد یک رکود اقتصادی جهانی بیش از پیش حس شود و در بورس تهران نیز صنایع صادراتی و کامودیتی‌محور با افزایش فشار عرضه‌ها مواجه شوند.

به طور کلی پیش بینی می‌شود که معاملات بورس فردا با افزایش عرضه نسبت به روز چهارشنبه دنبال شود و چه در سمت سهام کوچک و ریالی و چه سمت سهام بزرگ و دلاری شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران باشیم. (بورسان)

برزو حق شناس کارشناس بازارسرمایه گفت: هفته آینده برای بازار بورس بسیار مهم است و  نرخ دلار، نرخ بهره بین بانکی و همچنین مذاکرات برجام بر بازار تاثیر خواهد گذاشت. به عبارتی خبر‌های خوب برجام یا خبر‌های بد و افزایش نرخ بهره بین بانکی یا کاهش آن می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس معتقد است تا زمانیکه ارزش معاملات به پنج هزار میلیارد نرسد و در این محدوده تثبیت نشود نمی‌توان به ادامه دارد بودن روند صعودی و مثبت خوش بین بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد