سقوط آزاد لیر ترکیه

سقوط آزاد لیر ترکیه

روند کاهشی ارزش لیر ترک در برابر ارز‌های خارجی همچنان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه با رسیدن به 9 لیر و 97 قروش به بالاترین حد خود در 30 سال گذشته رسید.
یورو نیز امروز در بازار‌های ترکیه به مبلغ 11 لیر و 41 قروش معامله شد که این میزان نیز رکوردی تازه در این زمینه محسوب می‌شود.
کارشناسان اقتصادی ترکیه نرخ تورم بیش از حد پیش بینی شده و دخالت دولت در امور بانک مرکزی را از اصلی‌ترین علل افت بیش از حد لیر ترک در برابر ارز‌های خارجی می‌دانند.

به دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و غرب به همراه سیاست‌های پولی نامتعارف آنکارا و افزایش نرخ تورم در این کشور، ارزش لیر به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرد.
دلیل کاهش ارزش پول ملی ترکیه افزایش تنش‌ها بین آنکارا و غرب و همچنین افزایش تورم در این کشور اعلام شده است.

افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی، افزایش نرخ ارز، افزایش بدهی‌های دولتی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و کسری بودجه، باعث نگرانی مردم ترکیه شده است.

روزنامه‌های چاپ آنکارا نوشتند، با افزایش مداوم نرخ دلار، قیمت اقلام غذایی و کالا‌های اساسی نیز ساعت به ساعت گران‌تر می‌شود و وقتی مردم ترکیه خبردار می‌شوند که فلان فروشگاه بزرگ، روغن مایع را با قیمت دو هفته پیش عرضه می‌کند، برای خرید هجوم می‌برند و صف طولانی تشکیل می‌شود.

تورم و بیکاری در کنار افزایش هزینه‌های تولید و واردات، شرایط سنگینی را برای میلیون‌ها خانوار ترکیه به وجود آورده است.

گزارش‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز نشان دهنده این هستند که ترکیه در حال حاضر، یکی از کشور‌های بدهکار جهان است که برای بازپرداخت معوقات خود به چند موسسه و بانک جهانی، دچار مشکل شده است.

در حالی که بیشتر تحلیل گران معتقدند که ترکیه به سالیان بسیار سخت 30 سال پیش بازگشته است، اما دولت و مقامات سیاسی و اقتصادی، هنوز هم معتقدند که چیزی به نام بحران وجود ندارد و همه چیز عادی است.

وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان ريیس جمهوری ترکیه اشتباه بوده و سیاست‌های غیر منطقی او، به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

اردوغان و دولت وی بار‌ها اعلام کرده اند که افزایش فقر و گرسنگی در ترکیه، واقعیت ندارد و این فقط بخشی از جنگ روانی و سیاه نمایی دشمنان و مزدوران است، اما مشاهده قیمت‌ها و تحلیل شرایط بازار و جامعه، نشان می‌دهد که میلیون‌ها خانوار ترکیه در شرایط اقتصادی سخت و در تنگنای مالی قرار گرفته اند.

طبق نظر کارشناسان، کاهش ارزش واحد پول ملی ترکیه، پیش از آن که یک اتفاق اقتصادی و مرتبط با تحولات بازار‌های جهان و منطقه باشد، یک موضوع سیاسی و مرتبط با بسیاری از مسايل داخلی ترکیه و سیاست‌های حزب عدالت و توسعه است.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد