صرفه‌جویی 2 میلیون تنی در مصرف گندم کشور با اصلاح یارانه‌ها

صرفه‌جویی 2 میلیون تنی در مصرف گندم کشور با اصلاح یارانه‌ها

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور گفت:‌ با اصلاح یارانه ها امسال 2 میلیون تن گندم مصرفی کشور کم می‌شود.

علیقلی ایمانی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اعلام کرد:‌ با اصلاح یارانه نان و تکمیل طرح نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها حدود 2 میلیون تن در نیاز به آرد صرفه جویی خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور با بیان اینکه کل نیاز کشور به گندم از بخش صنف صنعت گرفته تا خبازی 11.5 میلیون تن است، گفت: با اصلاح یارانه نان میزان مصرف گندم در کشور به 9.5 میلیون تن خواهد رسید که در این صورت 2 میلیون تن از مصرف گندم کشور کم می شود.

وی افزود: با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها، به نانواها بر اساس میزان نانی که فروخته یارانه می دهند و قیمت هر کیلو آرد برای آنها 16500 تومان تمام می شود که اختلاف قیمتی با بخش های دیگر یا بازار آزاد ندارد که بخواهند بفروشند، بنابراین با این روش از قاچاق یا نشتی در بازار آزاد جلوگیری می شود.

به گفته این مسيول در سالهای پیش به دلیل اختلاف قیمتی که بین نان خبازی و حتی صنعتی با بازار آزاد وجود داشت، سالانه بخش زیادی از آرد گندم قاچاق می شد.

* کاهش 50 درصدی واردات گندم

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشورپیش بینی کرد که امسال میزان واردات گندم کشور 50 درصد کاهش یابد.

ایمانی افزود: سال گذشته 7 میلیون تن گندم وارد کشور شد اما امسال با اجرای طرح اصلاح یارانه ها 2 میلیون تن کاهش مصرف خواهیم داشت ضمن اینکه تولید هم امسال بیشتر از سال گذشته شده و در نهایت نصف سال گذشته واردات خواهیم داشت.

وی با پیش بینی اینکه خرید تضمینی گندم امسال به 7 میلیون تن برسد، گفت:‌ کشور حدود دو میلیون تن هم ذخایر استراتژیک لازم دارد که با این حساب حدود 3.5 میلیون تن گندم واردات خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد