اپال به صف فروش نشست، پایان ماه عسل عرضه اولیه ها؟

اپال به صف فروش نشست، پایان ماه عسل عرضه اولیه ها؟

در حالی که در ابتدای سال جاری و با توجه به شرایط بازار، عرضه اولیه‌ها تا مدت‌ها صف خرید بودند و بازدهی بیش از 50 درصدی را داشتند، حالا اپال در کمتر از یک هفته به صف فروش نشست!

به گزارش نبض بورس، در 5 ماه ابتدایی سال جاری اوضاع بورس با هجوم پول حقیقی به بازار بسیار عالی بود و کسانی که وارد بازار سرمایه می‌شدند در ابتدا پیگیر عرضه اولیه‌ها بودند چرا که هم سود تضمین شده حداقل 50 درصدی داشتند و هم نقدینگی زیادی برای خرید نیاز نداشتند و حتی با ده هزار تومان هم می‌شد در عرضه اولیه‌ها مشارکت داشت.  

با استقبالی که مردم از عرضه اولیه‌ها داشتند در همان ابتدای سال از سوی مسيولین اعلام شد که هر هفته شاهد یک عرضه اولیه خواهیم بود. این کار می‌توانست که به بازار عمق ببخشد.

در همان شش ماهه ابتدایی میزان مشارکت‌ها در عرضه اولیه‌ها به طرز باور نکردنی رکورد می‌شکست و در عرضه اولیه بپیوند که در شهریور ماه 99 انجام شد رکورد مشارکت با حضور 5 میلیون و 570 هزار و 981 کد بورسی شکسته شد.  

با بر هم ریختن اوضاع بازار و در راستای کاهش فشار فروش، ترمز عرضه اولیه‌ها در نیمه دوم سال کشیده شد و تا اینجای کار تنها 6 نماد عرضه اولیه شده اند که آخرین نماد مربوط به اپال بود که یک بار عرضه اولیه آن در آذر ماه سال جاری لغو شد، اما در نهایت در 6 اسفندماه و با کاهش قیمت عرضه اولیه، این عرضه اولیه انجام شد.  

اپال در حالی عرضه اولیه شد که سهامداران از وضعیت بازار ناراضی بودند و به همین علت کمپین‌هایی را برای عدم مشارکت در این عرضه اولیه به راه انداختند.  

با عرضه اولیه اپال و کاهش شدید مشارکت پیش بینی می‌شد که این نماد دیگر به مانند عرضه اولیه‌های دیگر بازدهی لازم را نداشته باشد. (در همین رابطه بیشتر بخوانید: چند نکته مثبت و منفی درباره اپال)

حالا تنها یک هفته بعد از آغاز معاملات ثانویه اپال و بازدهی که بر خلاف سایر عرضه اولیه‌ها به 50 درصد هم نرسید، این نماد در روز شنبه 16 اسفند 99 در صف فروش قفل شده است و صف فروش آن تا لحظه نگارش این متن 105 میلیونی می‌باشد.  

 

به نظر می‌رسد که ماه عسل عرضه اولیه‌ها در بورس هم به پایان رسیده است و دیگر خبری از بازدهی‌های بیش از 50 درصد و حتی 100 درصد در عرضه اولیه‌ها نیست. این شرایط نشان می‌دهد که اعتماد سهامداران حقیقی به شدت خدشه دار شده است و با کوچکترین پالس منفی هر سهمی به سمت صف فروش حرکت خواهد کرد و حتی اگر آن سهم به تازگی عرضه اولیه شده باشد. (در همین رابطه بیشتر بخوانید: سرانجام اپال چه خواهد شد؟)

شاید تجربه اپال، یک تجربه خوبی برای حآفرین بود که قرار بود در چهارشنبه هفته گذشته عرضه اولیه آن انجام شود و خوشبختانه لغو شد. 

به نظر می‌رسد با وضعیت فعلی بورس، در سال جاری دیگر شاهد عرضه اولیه نمادی نباشیم و عرضه اولیه‌ها به سال 1400 منتقل شوند.  

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد